«Δείξε μου τον φίλο σου να σου πω ποιος είσαι» λέει το ρητό. Κι όμως είναι άλλες τόσες προσωπικές μας επιλογές που μαρτυρούν την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα μας. Καθετί πάνω μας αποτελεί απόδειξη των γούστων, του στιλ και της ιδιοσυγκρασίας μας. Απ’ τους συνδυασμούς που θα επιλέξεις να κάνεις στα ρούχα σου μέχρι και τον τρόπο που διακοσμείς και συντηρείς το σπίτι σου.

Σκέψου αυτό και μόνο, το πιο απλό. Μπαίνεις στο σπίτι του κολλητού σου και βλέπεις ξεκάρφωτο ένα βάζο έξω απ’ τα γούστα και τα νερά του, σε πλήρη ασυμφωνία με τον χώρο κι αναγνωρίζεις αμέσως όταν δεν ήταν δικιά του επιλογή κι αγορά. Κάτι σε σπρώχνει να ρωτήσεις πού το βρήκε για να πάρεις την απάντηση που θα περίμενες. Του το έκαναν δώρο ή του το έφερε η μάνα του απ’ το πατρικό του επειδή δεν το χρειαζόταν πια.

Τα σπίτια μας, όπως και τόσα άλλα, αποτελούν μια μικρή πόρτα προς τον εσωτερικό μας κόσμο, τις προτιμήσεις μας και τον ψυχισμό μας. Είναι η δικιά μας καλλιτεχνική έκφραση. Η διαμόρφωση που επιλέγεις να κάνεις στον χώρο, το κάθε αντικείμενο που βάζεις μέσα, ακόμη κι η θέση στην οποία θα το αφήσεις είναι όλα μικροί προδότες που αποκαλύπτουν πτυχές μας που ούτε καν φανταζόμασταν.

Δεν είναι τυχαίο που λένε ότι κάθε σπίτι έχει τον χαρακτήρα του. Κι αυτό τον χαρακτήρα δεν τον αναπτύσσει από μόνο του. Εμείς του τον δίνουμε βάσει των δικών μας αναγκών και της δικιάς μας προσωπικότητας.

Αν μπεις σε ένα σπίτι το οποίο είναι βαμμένο σε έντονα χρώματα με πολλές εκκεντρικές λεπτομέρειες δε σκέφτεσαι αμέσως ότι έχεις να κάνεις με ιδιοκτήτες τολμηρούς, ευχάριστους κι ιδιόρρυθμους; Εκτός κι αν το σπίτι είναι νοικιασμένο κι ο σπιτονοικοκύρης δε δεχόταν να το βάψει. Και πάλι, όμως, για να επιλέξουν το συγκεκριμένο σπίτι ανάμεσα σε τόσα άλλα, κάτι θα βρήκαν που θα τους κέντρισε το ενδιαφέρον.

Ένα δωμάτιο γεμάτο κονσόλες κι ηλεκτρονικά παιχνίδια τελευταίας κυκλοφορίας καθώς και γκατζετάκια προσεχτικά τακτοποιημένα μαρτυρούν τον κομπιουτεράκια που ακολουθεί κάθε καινούρια τάση στην τεχνολογία κι είναι πλήρως ενημερωμένος. Είναι, πιθανώς, και το άτομο στο οποίο θα στραφείς για να πάρεις συμβουλές όταν θες να αποκτήσεις ένα καινούριο κινητό, υπολογιστή ή οτιδήποτε σχετικό.

Είναι πολλά που μας προδίδουν. Ακόμη κι αυτός ο τρόπος που τακτοποιούμε τα πράγματά μας. Τα έχεις ταξινομημένα ανά είδος, πολύ προσεχτικά και μεθοδικά ή τα πετάς όπου σε βολέψει και τα ψάχνεις μετά; Μήπως αν τα τακτοποιήσεις, δυσκολεύεσαι να τα βρεις, αλλά όταν επικρατεί το απόλυτο χάος, φαινομενικά, εσύ ξέρεις πού είναι το καθετί; Ακόμη κι από αυτό θα χαρακτηριστείς ακατάστατος ή συμμαζεμένος.

Τα πάντα στον χώρο σου φωνάζουν. Αποκαλύπτουν χόμπι, συνήθειες, τρόπο σκέψης κι οργάνωσης χωρίς να το καταλαβαίνεις καν. Αυτό που σε σένα φαίνεται λογικό και φυσικό, σε κάποιον άλλο ίσως φανεί αδιανόητο και παράξενο.

Μέχρι και οι πιο κρυφοί ψυχαναγκασμοί μας είναι παρόντες μέσα στο χώρο. Μετράς κι υπολογίζεις μέχρι και το τελευταίο εκατοστό που αφήνεις ανάμεσα σε κορνίζες και μπιμπελό κι αν κάποιος τα μετακινήσει έστω και στο ελάχιστο, σπεύδεις να τα επαναφέρεις στη θέση τους. Οι φίλοι σου σε έχουν πάρει ήδη χαμπάρι και στο κάνουν κάθε φορά για να γελάσουν μαζί σου και να σε δουλέψουν.

Βλέπεις σπίτια διακοσμημένα με την τελευταία λέξη της μόδας λες κι έχουν ξεπεταχτεί από διαφημιστικό κατάλογο ή από περιοδικά εσωτερικής διακόσμησης κι είναι και άλλα που σε στέλνουν πίσω σε άλλες δεκαετίες και δίνουν μια πιο vintage αίσθηση. Πάλι, ο ιδιοκτήτης σκιαγραφείται μέσα από αυτό. Εάν το δεις λίγο πιο προσεχτικά, θα προσέξεις ότι ακόμη κι ο τρόπος ομιλίας, κίνησης και συμπεριφοράς του εναρμονίζεται πλήρως με τον χώρο στον οποίο ζει.

Μια γρήγορη, κριτική ματιά σε έναν χώρο σου δίνει όσες πληροφορίες χρειάζεσαι για το άτομο που έχεις απέναντί σου ή αντικατοπτρίζει τον χαρακτήρα του αν γνωρίζεις ήδη το συγκεκριμένο άτομο.

Απ’ την άλλη, βέβαια, είμαστε κι εμείς που τα έχουμε όλα τέλεια τακτοποιημένα, θα μας θαυμάσεις και θα μας παινέψεις που έχουμε τόσο άψογα διατηρημένο το σπίτι και το νοικοκυριό μας, μέχρι τη στιγμή που θα χρειαστεί να ανοίξεις μια ντουλάπα στο δωμάτιό μας. Ουπς!

 

Συντάκτης: Γεωργία Ευστρατίου
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη