Τι να τα κάνεις τα πτυχία, παιδάκι μου, αν δεν έχεις ήθος; Αν δεν έχεις τον απαιτούμενο σεβασμό ν’ αποδεχτείς τον άλλο, όπως είναι, όπως φαίνεται, κι όπως γουστάρει να κυκλοφορεί. Τι να την κάνεις την επίδειξη γνώσεων του καθενός, τη μεγαλομανία και την προβολή του status quo και του ιεραρχικού κύρους του επαγγέλματός του, αν δεν μπορεί να σεβαστεί αυτό που είσαι;

Η παιδεία και το ήθος είναι έννοιες αδιαπραγμάτευτες και μέσα απ’ την αυτοπροβολή και την καταναλωτική μανία της εποχής, αναβλύζουν σεξιστικές ιδέες και στερεότυπα, που καλό θα ήταν επιτέλους να ξεπεραστούν. Και θα τ’ αναλύσω ένα-ένα τα φαινόμενα της εποχής με τη σειρά, γιατί δημιουργούνται αντίπαλα στρατόπεδα στα social media, χωρίς να εμβαθύνουμε στις αιτίες των προβλημάτων και στα ερείσματα των αντικρουόμενων ιδεών.

Χρησιμοποιείς ένα μέσο επικοινωνίας, όπως το facebook, για να εκφράσεις την άποψή σου. Σεβαστό, όλοι το κάνουμε. Δικός μας είναι ο λογαριασμός, ό,τι θέλουμε κοινοποιούμε. Για την ακρίβεια κοινοποιούμε την άποψή μας με την ευχέρεια επιλογής του κοινού, στο οποίο απευθυνόμαστε.

Όταν κάνεις μια δημόσια ανάρτηση σ’ ένα μέσο επικοινωνίας που η είδηση τρέχει, χωρίς να μπορείς να την ελέγξεις, κι η εξάπλωσή της γίνεται με ραγδαίο τρόπο σε χρόνο dt, δεν μπορείς να ισχυριστείς ότι δεν ήξερες. Ήξερες, απλώς δε σε ενδιέφερε ποιος θα πει τι, γιατί απλώς είπες τη γνώμη σου κι εξέφρασες αυτό που είσαι.

Ό,τι εικόνα κι αν προσπαθούμε να χτίσουμε μέσω του προφίλ μας, καλώς ή κακώς, όταν πρέπει να εκφράσουμε τη γνώμη μας, ξεγυμνωνόμαστε και φαίνεται ο αληθινός μας εαυτός και κυρίως ο τρόπος σκέψης μας. Καμία άποψη όμως, δεν μπορεί να γενικεύεται και να θίγεις ανθρώπους που δε γνωρίζεις, μόνο και μόνο γιατί εσύ αηδιάζεις με τα πολλά κιλά, με το μικρό ανάστημα ή με τη φαλάκρα κάποιου.

Κανένας άνθρωπος δε γίνεται άξιος σεβασμού επειδή είναι ωραίος και κανένας απ’ όσο ξέρω δεν έχει το δικαίωμα να θίγει προσωπικότητες βάσει της θέασης ενός κορμιού που δεν του αρέσει.

Αν δε σου αρέσουν τα κιλά μου, κοίταξε αλλού. Αν δε θέλεις να βλέπεις τις ραγάδες που έχει η κοιλιά μου και τη χαλάρωση του δέρματός μου, απ’ το παιδί που κουβαλούσα εννιά μήνες μέσα μου, κοίταξε αλλού. Αν σιχαίνεσαι αντικρίζοντας την κυτταρίτιδά μου, που τα χάπια που έπαιρνα για να ρυθμίσω ένα άλλο θέμα μου δημιούργησαν, κοίταξε αλλού. Μη με προσβάλλεις όμως, γιατί απλώς δε σου αρέσει το σώμα μου.

Υπάρχουν άνθρωποι που μένουν μόνο στην εικόνα, που τρέχουν απ’ το πρωί μέχρι το βράδυ στα γυμναστήρια για να χτίσουν ένα καλογυμνασμένο κορμί, που θεωρούν ότι όταν θέλεις να είσαι γυμνασμένος, πάντα μπορείς να βρεις χρόνο για να γυμναστείς, όχι για σένα, προς Θεού! Για να μην τους δημιουργείς ένα αίσθημα αηδίας όταν σε βλέπουν.

Και τώρα, εγώ κι εσείς πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη ανθρώπους που, έχοντας στο μυαλό τους το καταναλωτικό πρότυπο της αδύνατης, ξανθιάς σεξοβόμβας με τα χείλη σαμπρέλα και του πανέμορφου, καλογυμνασμένου καγκουρομόντελου με τους κοιλιακούς φέτες, προσβάλλουν αδιακρίτως τους υπόλοιπους, μη φυσιολογικούς, αγύμναστους και πλαδαρούς που χαλάμε την πιάτσα.

Άνθρωπε, δεν έχεις κανένα δικαίωμα να προσβάλλεις άλλους για την εικόνα, τη φωνή, τη φύση, τα κιλά, το ανάστημα κι ό,τι άλλο δε σου αρέσει πάνω μας. Αν εσύ δε μας βρίσκεις γοητευτικούς και σεξουαλικούς, δε μας αφορά. Εκείνοι, που αξίζουν την προσοχή μας, έμαθαν να μας αγαπούν γι’ αυτό που είμαστε, κι όχι για το ιδανικό κορμί που πλασάρεται σε διαφημιστικές καμπάνιες, εξώφυλλα περιοδικών και fitness βίντεο.

Δυστυχώς, οι άνθρωποι που αναπτύσσουν τέτοιες σεξιστικές αντιλήψεις, δεν έχουν αποδεχτεί την έννοια της φθοράς που προκαλεί ο χρόνος κι η καθημερινότητα, και δεν έχουν βιώσει την ουσία της αγάπης μεταξύ των ανθρώπων. Μένουν μόνο στο φαίνεσθαι. Και καλά όλα αυτά, είναι θέμα επιλογών. Τη ζωή σου και το τι είσαι, εσύ τα καθορίζεις. Την έλλειψη σεβασμού όμως, πώς τη δικαιολογείς;

Κι εκεί υπεισέρχεται η παιδεία, όχι τα πτυχία που έχεις κολλημένα στον τοίχο. Η ανατροφή, οι αξίες και το ήθος σου. Και μέσα σ’ όλα αυτά ενυπάρχει φυσικά κι η ικανότητα αναγνώρισης των λαθών μας και η δύναμη να ζητάμε συγγνώμη, έξω από εγωιστικά πλαίσια και ναρκισσιστικές προσεγγίσεις.

Συντάκτης: Αναστασία Νάννου