Κάποτε, ο CEO της δημοφιλούς εφαρμογής Tunein John Donham είχε πει ότι: «Το Ραδιόφωνο είναι η πρωτότυπη μορφή των «κοινωνικών μέσων ενημέρωσης» γιατί μας επιτρέπει να συνδεθούμε με άλλους ανθρώπους και ιδέες στην κοινότητά μας ή και πέρα από αυτή, δωρεάν. Αυτό είναι που καθιστά το ραδιόφωνο μοναδικό κι έναν λόγο πίσω από τη μακροζωία του.» και είχε απόλυτο δίκιο. Μέσα απ’ το ραδιόφωνο, οι άνθρωποι έχουν τη δυνατότητα ν’ ακούνε, να βλέπουν και ν’ ανακαλύπτουν νέα πράγματα καθημερινά και να κοινωνικοποιούνται μέσω αυτού.

Υπό τον συνεχή καταιγισμό των Social Media της εποχής μας και της διαρκούς ανάπτυξής τους υπάρχουν μικρές φωτεινές στιγμές που κάνουν το ραδιόφωνο ξεχωριστό. Πρόκειται για ένα απ’ τα θεμελιώδη μέσα μαζικής ενημέρωσης που στο πέρασμα του χρόνου προσπαθεί μέσα από νέες μεθόδους και καινοτομίες να διατηρήσει την αίγλη του. Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι για κάποιον που ξεκινάει την ημέρα του, αλλά και για κάποιον που θέλει να απολαύσει το ρεπό του, ακούγοντας την αγαπημένη του μουσική.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη πρόσφατα απ’ την εταιρεία μέτρησης ακροαματικότητας Nielsen, αν και η εποχή είναι αρκετά δύσκολη, παρατηρήθηκε (κυρίως στην επαρχία) ότι οκτώ στους δέκα κατοίκους καθημερινά ακούνε ραδιόφωνο για να ξεκινήσουν την ημέρα τους και χαίρονται ιδιαίτερα όταν στην αγαπημένη τους εκπομπή ακούνε ως μουσικό χαλί το αγαπημένο τους κομμάτι. Άλλωστε, η λειτουργία του ραδιοφώνου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική, πολιτιστική και πολιτική ζωή του κάθε τόπου γι’ αυτό και οι περισσότεροι ραδιοφωνικοί σταθμοί έχουν την δική τους σφραγίδα και το δικό τους αποτύπωμα. Έτσι, κάθε τόπος έχει και το ραδιόφωνό του κι οι άνθρωποι δένονται μαζί του, σαν κομμάτι της κουλτούρας τους.

Πώς όμως είναι δυνατόν να μπορέσουμε εμείς οι άνθρωποι να δώσουμε στο ραδιόφωνο μια νέα πνοή, ξεχνώντας τα παλιομοδίτικα μοτίβα και τις αναχρονιστικές πρακτικές που το καθιστούν μη βιώσιμο και μη δημιουργικό; Η απάντηση βρίσκεται στην ενσωμάτωση δυναμικού προσωπικού, μιας ομάδας νέων ανθρώπων που ενδεχομένως να μπορεί να στηρίξει το οποιονδήποτε εγχείρημα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι το ραδιόφωνο και ο κάθε ραδιοφωνικός σταθμός, είναι ταυτισμένος με μια συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα και βρίσκουμε συχνά πρακτικές που αφήνουν εκτός τον παλμό της εποχής.

Το internet τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει άρδην τα πράγματα, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται συσπειρώσεις που οδηγούν στην φθορά του μέσου. Κι ίσως θα μπορούσαμε να πούμε πως χάνει την αίγλη του εφόσον αλλάζει μορφές και πηγαίνει από την κλασική σχολιαστική εκπομπή σε μια άλλη απόδοση, όμως ίσως αυτό να είναι και η μεγαλύτερή του δύναμη, η δυνατότητα να ελίσσεται. Κατατάσσεται σε διάφορες κατηγορίες, μέσω των ερτζιανών και του internet, αλλά και μέσω του podcasting, που κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος όσο περνούν τα χρόνια.

Αν προσπαθήσουμε να αναλύσουμε σε νούμερα τη διαρκή εξάπλωση του μέσου, βάσει έρευνας αυτή τη στιγμή λειτουργούν 87.919 ραδιοφωνικοί σταθμοί στην χώρα μας μέσω internet. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο καθένας από εμάς να μπορεί να επιλέξει τον ραδιοφωνικό σταθμό που θέλει να ακούσει και φυσικά τα αγαπημένα του τραγούδια με βάση τα μουσικά του γούστα, έχοντας άπειρες επιλογές. Σε σχέση με το podcasting που είναι ένας άμεσος διάλογος, το ραδιόφωνο μάς δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσουμε μια ποικιλία που όμοιά της δεν υπάρχει και να συνδυάσουμε ενημέρωση κι άποψη- εκείνη που εμείς θα διαλέξουμε.

Η ευτυχία βρίσκεται κάτω από χαρακτήρες και προσωπικότητες που την εκπέμπουν, αλλά και σε απλά, καθημερινά πράγματα. Μικρά διαμάντια που αποσκοπούν στη χαρά. Κι έτσι, το να βρεις τον σταθμό ή τη μορφή ραδιοφώνου που σου ταιριάζει, σημαίνει ότι δε θα είσαι ποτέ μόνος. Το ραδιόφωνο είναι για ν’ ακούμε και ν’ ακουγόμαστε. Αρκεί μια μικρή στροφή στη βελόνα του και η μαγεία της μουσικής και της εποικοδομητικής συζήτησης ξετυλίγεται. Κι αυτό δε θα πάψει ποτέ.

Συντάκτης: Ανδρέας Πετρόπουλος
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου