Στην εποχή των social media , ο όρος “follow me” είναι μια από τις συχνές εκφράσεις. Όμως η ανάγκη για προβολή και αναγνώριση δεν είναι σύγχρονο φαινόμενο. Αν γυρίσουμε χιλιάδες χρόνια πίσω στην Αρχαία Ελλάδα, θα βρούμε ένα παράδοξο αλλά γοητευτικό παράδειγμα : οι σ3ξεργάτριες χρησιμοποιούσαν ευρηματικούς τρόπους για να προσελκύουν πελάτες, αφήνοντας αποτυπώματα με τη λέξη «Ακολουθεί» στο χώμα. Έτσι, με τον τρόπο αυτό ένα πρωτόγνωρο “διαφημιστικό”, θα μπορούσε να πει κανείς ότι δημιουργήθηκαν οι πρώτοι followers.
Στην Αρχαία Αθήνα, η πορνεία ήταν μέρος της καθημερινότητας και της οικονομίας και δεν καταδικαζόταν από την οικονομία. Όσες γυναίκες απασχολούνταν στο επάγγελμα αυτό, είτε ως δούλες είτε ως γυναίκες, οι οποίες δεν ήταν Αθηναίες αλλά είχαν αναλάβει τη δραστηριότητα αυτή, είχαν τη δυνατότητα να συγκεντρώσουν αρκετά χρήματα για να αποκτήσουν ελευθερία και μια καλύτερη θέση.
Οι πόρνeς που εργάζονταν σε οίκους ανοχής ή στο δρόμο, συχνά διαφοροποιούνταν ως εργαζόμενοι. Πολλοί από αυτούς παρέμεναν ως επαγγελματίες, ενώ άλλοι πήγαιναν στο επίπεδο τρίτης κατηγορίας όπου εκεί άνηκαν οι μορφωμένες, πρόσφεραν επικοινωνία, εκπαίδευση, διανοητική συντροφιά και σωματική προσφορά.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω ο τρόπος που διαφήμιζαν στην αρχαιότητα ήταν αρκετά πρωτότυπος θα έλεγε κανείς. Τα ειδικά σανδάλια που φορούσαν είχαν αποτυπωμένα από κάτω στη σόλα τη λέξη «Ακολουθεί», σαν το σημερινό όρο των social media “follow me”.
Παράλληλα, για τις σ3ξεργάτριες υπήρχε και ο όρος «χαμαιτυπή» που σημαίνει «εκείνη που χτυπά τη γή», είτε αναφερόταν στην πράξη που γινόταν χτυπώντας τα πόδια τους στο έδαφος είτε για το αποτύπωμα που άφηναν στο πέρασμα τους.
Επίσης, η εικόνα και η διαφήμιση την εποχή εκείνη εώς και σήμερα είναι ζωτικής σημασίας. Θα μπορούσε κανείς να πεις ότι είναι μια πρώιμη μορφή marketing . Στην πραγματικότητα, ήταν ένας ευφυής τρόπος να ξεχωρίσουν μέσα στον ανταγωνισμό, σε μια εποχή χωρίς επιγραφές νέον και καμπάνιες προβολής.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, για καλύτερο αποτέλεσμα τα γράμματα στο κάτω μέρος των σανδαλιών ήταν ανάποδα με σκοπό όταν αποτυπώνονται στο έδαφος να διαβάζονται σωστά.
Με βάση τους σύγχρονους όρους, οι γυναίκες της αρχαίας Αθήνας είχαν δημιουργήσει όχι μόνο το πρώτο “follow me” αλλά και κάτι σαν το πρώτο hastag ή call in action. Στη σημερινή εποχή αναφέρεται η φράση follow me κυρίως στα κοινωνικά δίκτυα με σκοπό την αύξηση της απήχησης, αντίστοιχα με το μήνυμα που τυπωνόταν στον χώμα με κάθε βήμα.
Αν και τέτοιες αναφορές είναι διασκεδαστικές, δεν υπάρχουν ιστορικά αποδεικτικά στοιχεία για χρήση τέτοιας διαφήμισης στη νεότερη εποχή· η πρακτική είναι καταγεγραμμένη μόνο στην αρχαιότητα.
Η ιστορία των σ3ξεργατριών δείχνει ότι η ανθρώπινη ανάγκη για προβολή, επικοινωνία και “ακόλουθους” υπήρχε πολύ πριν την εφεύρεση των κοινωνικών δικτύων ( Facebook / instagram / tik tok ). Είτε ως πραγματικότητα είτε ως μύθος που αντανακλά κοινωνικές αντιλήψεις, το γεγονός αυτό μας βοηθά να δούμε πως ακόμη και οι πιο σύγχρονες τάσεις έχουν τις ρίζες τους βαθιά στην ιστορία. Και ίσως τελικά το “follow me” να μην είναι απλώς ένα μοντέρνο trend, αλλά μια επιθυμία που μας συνοδεύει εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη
