Η κακοκαιρία Byron «σαρώνει» την Ελλάδα. Με πλημμυρισμένους δρόμους, διακοπές ρεύματος, εκτεταμένα προβλήματα στην κυκλοφορία και συναγερμό από τις αρχές. Στις 19:00 περίπου το απόγευμα της Πέμπτης το «112» ειδοποίησε τους πολίτες της Αττικής να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους και να αποφύγουν άσκοπες εξόδους. Oι δρόμοι είναι ποτάμια κι ακόμα και τα αυτοκίνητα σε ορισμένες περιοχές αδυνατούν να πλοηγηθούν.

Κι όμως, την ίδια ώρα, αντί να σταματήσει, η ψηφιακή πλατφόρμα efood φαίνεται πως ενθάρρυνε τους διανομείς της να συνεχίσουν κανονικά τη δουλειά. Σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων, η εταιρεία έστειλε e-mail προσφέροντας μπόνους έως 70% σε όσους δέχονταν να κάνουν δρομολόγια τις ώρες μεταξύ 19:00 με 21:00, δηλαδή την κορύφωση της κακοκαιρίας.

 

 

Η επιλογή μοιάζει περισσότερο με «καρότο» παρά με πρόκληση. Μια επιπλέον οικονομική ενίσχυση για εργασία εν μέσω πλημμυρών και καταιγίδας. Με σκληρή γλώσσα, κάποιοι εργαζόμενοι το χαρακτηρίζουν «μπόνους για να πνιγούμε μέσα στη νεροποντή». Για πολλούς, τόσο διανομείς όσο και οργανώσεις που εκπροσωπούν εργαζόμενους, αυτό δεν είναι μια απλή τακτική. Είναι επικίνδυνη επιλογή. Δηλαδή, να στείλεις ανθρώπους στους δρόμους όταν οι καιρικές συνθήκες, με πλημμυρισμένα πεζοδρόμια, ορμητικά νερά, πιθανές διακοπές ρεύματος ή ηλεκτροδότησης, μετατρέπουν το μηχανάκι σε παγίδα. Ανθρώπους που χρειάζονται αυτά τα χρήματα και δεν μπορούν να αρνηθούν.

Η αντίδραση ήρθε γρήγορα, συλλογικότητες εργαζομένων και συνδικάτα τάσσονται ενάντια στη συνέχιση των διανομών υπό τέτοιες συνθήκες, μιλώντας για «ντελίβερι-αυτοκτονία».

Το ερώτημα που μένει, και δεν είναι καθόλου θεωρητικό, είναι τι προτεραιότητα έχει τελικά η «εξυπηρέτηση του πελάτη» και η «συνεχής ροή παραγγελιών». Τι η ασφάλεια της ζωής των διανομέων; Σε μια περίοδο όπου το κράτος, μέσω του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, έχει σαφή υποχρέωση να προστατεύει όσους δουλεύουν σε εξωτερικούς χώρους σε ακραία καιρικά φαινόμενα.

Από τη μεριά της, η efood δεν περιορίστηκε σε ένα μόνο «οπλοστάσιο». Σύμφωνα με αναφορές, τα μπόνους δόθηκαν και για δρομολόγια αργότερα το βράδυ, από τις 21:30 έως τις 23:30, επιτείνοντας τις πιέσεις. Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι η εταιρία συνεργάζεται με ελεύθερους επαγγελματίες, την προστατεύει από το επίπεδο της υποχρεωτικότητας. Αργότερα, περίπου κατά τις 22.30, απεστάλη τελικά μήνυμα στους εργαζόμενους, ότι διακόπτεται η υπηρεσία διανομής μέχρι τη 01.00 τα ξημερώματα.

Η επιλογή προκαλεί οργή, και για έναν ακόμη λόγο. Είναι η επιλογή που βασίζεται πάνω στην ανάγκη του εργαζομένου να δουλέψει για να βγάλει μεροκάματο. Όταν όμως οι συνθήκες μετατρέπονται σε ριψοκίνδυνες, τα «μπόνους» δεν αρκούν για να δικαιολογήσουν την πιθανότητα να κινδυνεύεις τη ζωή σου.

Στο τέλος, αυτό που χρειάζεται είναι ευθύνη από την εταιρεία, από το κράτος, από την κοινωνία. Και όχι μπόνους που γίνονται «δωράκια» για να βγουν οι εργαζόμενοι στους δρόμους της καταιγίδας.

 

Συντάκτης: Ράνια Λιάσκου