Τα τελευταία χρόνια οι οθόνες αφής στα αυτοκίνητα έγιναν σχεδόν η νέα «θρησκεία» της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήρθαν για να μας εντυπωσιάσουν με τα όμορφα γραφικά, τις έξυπνες λειτουργίες και το tech glam που υπόσχεται ότι κάνει τα πάντα πιο «εύκολα». Μόνο που, όπως φαίνεται, το εύκολο δεν είναι πάντα και ασφαλές.

Από το 2026, λοιπόν, η Ευρώπη ή μάλλον ο Euro NCAP, ο ανεξάρτητος οργανισμός που αξιολογεί την ασφάλεια των οχημάτων, αποφασίζει να βάλει φρένο στις υπερβολές των touchscreens και να μας ξαναφέρει πίσω… στα κουμπιά. Κυριολεκτικά.

Οι νέες απαιτήσεις του οργανισμού επικεντρώνονται σε πέντε λειτουργίες που θεωρούνται απολύτως βασικές για την ασφάλεια:

  • φλας
  • αλάρμ
  • κόρνα
  • υαλοκαθαριστήρες
  • σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης (eCall)

Για όλα αυτά, πλέον τα αυτοκίνητα θα πρέπει να διαθέτουν φυσικούς, απτούς ελέγχους, κουμπιά ή χειριστήρια, που ενεργοποιούνται άμεσα και χωρίς ο οδηγός να χρειάζεται να χαθεί σε διάφορα μενού και swipe.

Και η αλήθεια είναι πως τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: όταν χρειάζεται να μπεις στο μενού της οθόνης για να ανάψεις τα αλάρμ ή να ρυθμίσεις τους υαλοκαθαριστήρες, αναγκαστικά ρίχνεις το βλέμμα για μερικά δευτερόλεπτα. Σε πραγματικές συνθήκες, αυτά τα «μερικά δευτερόλεπτα» αρκούν για να προκύψει ατύχημα.

Ο Matthew Avery, Διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης του Euro NCAP, εξήγησε ότι από τον Ιανουάριο του 2026 οι νέες δοκιμές ασφαλείας θα δίνουν έμφαση στη μείωση των περισπασμών στο τιμόνι. Με απλά λόγια: ναι μεν η τεχνολογία είναι ωραία, αλλά όταν πρέπει να κάνει τη ζωή μας ευκολότερη, όχι να μας αποσπά σε στιγμές που το μυαλό πρέπει να είναι 100% στον δρόμο.

Ο οργανισμός δεν επιβάλλει νόμους δεν είναι νομοθετικό σώμα. Έχει όμως κάτι σχεδόν πιο ισχυρό: επιρροή. Μια χαμηλή βαθμολογία στην ασφάλεια μπορεί να γίνει τεράστιο πλήγμα στην εικόνα ενός brand. Και ας μη γελιόμαστε: η εικόνα πουλάει. Που σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα ακολουθήσουν τις οδηγίες, αν θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Τα τελευταία χρόνια είδαμε πολλές εταιρίες να προσπαθούν να βάλουν τα πάντα μέσα στην κεντρική οθόνη, από τον κλιματισμό μέχρι το άνοιγμα του πορτμπαγκάζ. Έτσι, η καμπίνα του αυτοκινήτου έμοιαζε λιτή, καθαρή και premium.

Μόνο που αυτή η «λιτή ομορφιά» είχε ένα τίμημα: τη λειτουργικότητα.

Η επιστροφή στα κουμπιά δε σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα θα γίνουν ξαφνικά «παλιομοδίτικα». Σημαίνει ότι θα ξαναβρούμε την ισορροπία ανάμεσα στο design και στη χρηστικότητα. Οι οθόνες θα συνεχίσουν να υπάρχουν και απαραίτητες είναι για πολλές λειτουργίες, αλλά οι πιο σημαντικές εντολές θα πρέπει να είναι άμεσες, απτές και εύκολα προσβάσιμες.

Στην τελική, κανείς δε θέλει να σκρολάρει σε ένα ψηφιακό μενού όταν πρέπει να ανάψει τους υαλοκαθαριστήρες μέσα σε μια ξαφνική μπόρα.

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένα περιβάλλον όπου η ασφάλεια και η τεχνολογία πάνε χέρι-χέρι. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί τον άνθρωπο, όχι το αντίστροφο. Το να κάνεις swipe για να κορνάρεις ή να ψάχνεις πού είναι το κουμπί των αλάρμ δεν είναι ούτε έξυπνο ούτε λειτουργικό. Είναι απλώς επικίνδυνο.

Και η Ευρώπη, μέσα από τον Euro NCAP, φαίνεται πως αποφάσισε ότι η ασφάλεια δεν είναι διαπραγματεύσιμη, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να παραδεχτούμε πως το παλιό καλό κουμπί… τελικά ήταν άκρως αποτελεσματικό.

Ίσως, λοιπόν, η επιστροφή στα κουμπιά να μην είναι βήμα πίσω. Ίσως να είναι ένα βήμα μπροστά: ένα βήμα προς πιο συνειδητή, απλή και ασφαλή οδήγηση.

Συντάκτης: Μαρία Γεωργίου
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη