Έγγραφα που διέρρευσαν και έφερε στο φως το 404 Media αποκαλύπτουν την ύπαρξη ενός λογισμικού «ενεργής ακρόασης» που πάει την παρακολούθηση σε άλλο επίπεδο: καταγράφει φωνητικά δεδομένα και αναλύει σε πραγματικό χρόνο τις προθέσεις των χρηστών.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το λογισμικό φέρεται να αναπτύχθηκε από την Cox Media Group, κολοσσό στο χώρο του μάρκετινγκ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η τεχνολογία αυτή μπορεί να ακούει ό,τι λέγεται γύρω από μια συσκευή, να «διαβάζει» το νόημα πίσω από τις φράσεις και να το συνδυάζει με δεδομένα συμπεριφοράς. Στόχος; Να δημιουργήσει ένα προφίλ χρήστη τόσο ακριβές, ώστε οι διαφημίσεις που θα εμφανίζονται να μοιάζουν σχεδόν… τηλεπαθητικές.

Το ανησυχητικό; Οι χρήστες φαίνεται να μην έχουν καμία επιλογή opt-out, δηλαδή να αρνηθούν την παρακολούθηση. Αυτό σημαίνει πως οι συσκευές τους – κινητά, έξυπνες τηλεοράσεις ή οποιοδήποτε gadget με μικρόφωνο – μπορεί να βρίσκονται σε συνεχή λειτουργία ακρόασης, ακόμα κι όταν δεν χρησιμοποιούνται.

Η πρακτική αυτή εγείρει τεράστια ερωτήματα για την ιδιωτικότητα και την ηθική χρήση δεδομένων, αφού ουσιαστικά επιτρέπει σε μια εταιρεία να συλλέγει φωνητικά και συμπεριφορικά δεδομένα χωρίς ρητή συγκατάθεση. Μέχρι στιγμής, η Cox Media Group δεν έχει προχωρήσει σε επίσημη δήλωση.

Οι λεγόμενες τεχνολογίες ενεργής ακρόασης με AI αντιπροσωπεύουν ένα νέο, αμφιλεγόμενο κεφάλαιο στη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων: από τη μία πλευρά προσφέρουν πρωτοφανή εξατομίκευση, από την άλλη όμως θυμίζουν εφιαλτικά σενάρια παρακολούθησης όπου το μικρόφωνο δεν κλείνει ποτέ.