Ποικίλες αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να απορρίψει το αίτημα του Γιώργου Λάνθιμου για γυρίσματα στον Ιερό Βράχο, την ώρα που ο Άνθιμος Ανανιάδης εξασφάλισε άδεια για την ταινία του και μάλιστα γύρισε σκηνές μπροστά στον Παρθενώνα.


Μπορεί το ΚΑΣ να είπε ένα ξεκάθαρο «όχι» στον διεθνώς βραβευμένο Γιώργο Λάνθιμο και την πολυσυζητημένη νέα του ταινία Bugonia, όμως τελικά η Ακρόπολη άνοιξε τις πύλες της… αλλού. Ο Άνθιμος Ανανιάδης, ηθοποιός και σκηνοθέτης της ταινίας The Greek Job – Η Αόρατος Αρχή, κατάφερε να εξασφαλίσει την πολυπόθητη άδεια και να κινηματογραφήσει το φινάλε της ταινίας του στον πιο εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο της χώρας.

Η είδηση δεν άργησε να κάνει τον γύρο των media και να εγείρει ερωτήματα: Πώς γίνεται το ΚΑΣ να απορρίπτει το αίτημα ενός οσκαρικού δημιουργού, αλλά να ανάβει το πράσινο φως σε μια ιδιωτική παραγωγή με πρωταγωνιστή τον ίδιο τον σκηνοθέτη;

 

Πώς και γιατί δόθηκε η άδεια

Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραγωγή του Λάνθιμου είχε ζητήσει την πλήρη αποκλειστικότητα του χώρου για μια ολόκληρη μέρα, γεγονός που θεωρήθηκε «επεμβατικό» από το ΚΑΣ. Αντίθετα, η πρόταση του Ανανιάδη προέβλεπε περιορισμένα γυρίσματα, εντός του κανονικού ωραρίου λειτουργίας της Ακρόπολης, χωρίς παρεμβάσεις ή αποκλεισμούς για το κοινό.

Το αποτέλεσμα; Ένα εντυπωσιακό φινάλε με φόντο τον Παρθενώνα, σκηνές που ήδη παρουσιάζονται ως «ωδή στην ελληνική ιστορία», συνδέοντας τη μυθοπλασία της ταινίας με τη Φιλική Εταιρεία και την έννοια της “αόρατης αρχής” που συνεχίζει να παλεύει για ένα καλύτερο αύριο.

 

Η ταινία και το καστ-έκπληξη

Η ταινία του Ανανιάδη ξεκίνησε γυρίσματα το 2019 και περιλαμβάνει ένα εντυπωσιακό καστ: Έρικ Ρόμπερτς (ο αδερφός της Τζούλια), Κώστας Μάντιλορ, Μαρία Κορινθίου και ο αξέχαστος Κώστας Βουτσάς, σε μια από τις τελευταίες του εμφανίσεις. Η παραγωγή υπογράφεται από τις AA Productions, τον Ανδρέα Κοντογούρη, τον Simon Fawcett και τη Crown Point.

Όπως δηλώνει ο ίδιος ο Ανανιάδης, η ταινία είναι αφιερωμένη στον πατριό του, Κώστα Βουτσά, και αποτελεί την αρχή μιας σειράς μυθοπλασιών που θα “παντρεύουν” ιστορικά γεγονότα με σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά θέματα.

 

Σχόλια, αντιδράσεις και απορίες

Η διακριτική (ή όχι και τόσο) μεταχείριση που φαίνεται να έτυχαν οι δύο δημιουργοί έχει ανοίξει μια συζήτηση για τα κριτήρια του ΚΑΣ και τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Πολλοί χρήστες στα social media δεν έκρυψαν την απορία τους για το πώς ένας παγκοσμίως αναγνωρισμένος σκηνοθέτης κόβεται, ενώ μια εγχώρια, πιο low-profile παραγωγή περνά χωρίς ιδιαίτερες αντιρρήσεις.

Το ερώτημα που αιωρείται είναι αν τελικά μετράει περισσότερο η διεθνής απήχηση ή η προσαρμοστικότητα στα «θέλω» του συστήματος.

📸 Δείτε φωτογραφίες από τα γυρίσματα με φόντο την Ακρόπολη — και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα.

Άνθιμος Ανανιάδης,

Άνθιμος Ανανιάδης,

Άνθιμος Ανανιάδης,

Άνθιμος Ανανιάδης,

Άνθιμος Ανανιάδης,

 

Πηγή εικόνων: enikos.gr