Για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα συνεχίζεται το χάος σε μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης μετά τη συντονισμένη κυβερνοεπίθεση που «χτύπησε» τον πάροχο συστημάτων check-in και επιβίβασης Collins Aerospace. Η επίθεση είχε ως αποτέλεσμα να τεθούν εκτός λειτουργίας βασικά λογισμικά σε κομβικά hubs, όπως το Χίθροου του Λονδίνου, το αεροδρόμιο των Βρυξελλών και το Βερολίνο, προκαλώντας ακυρώσεις και μεγάλες καθυστερήσεις.

Σκηνικό ταλαιπωρίας επικρατεί από χθες Σάββατο στα terminals, με ουρές εκατοντάδων μέτρων, αγανακτισμένους επιβάτες και χιλιάδες χαμένα δρομολόγια. Η Cirium κατέγραψε μέχρι το μεσημέρι του Σαββάτου 29 ακυρωμένες πτήσεις σε Χίθροου, Βερολίνο και Βρυξέλλες, ενώ οι αριθμοί αναμένεται να αυξηθούν μέσα στην Κυριακή.


Η Collins Aerospace ανακοίνωσε ότι το πρόβλημα αφορά αποκλειστικά το λογισμικό MUSE, το οποίο χρησιμοποιείται για ηλεκτρονικό check-in και παράδοση αποσκευών. Οι διαδικασίες γίνονται πλέον χειροκίνητα, με αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις.

Στις Βρυξέλλες, οι αρχές ζήτησαν από τις αεροπορικές να ακυρώσουν το 50% των πτήσεων της Κυριακής ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη του χάους της προηγούμενης ημέρας.

Στο Λονδίνο, το Χίθροου εξακολουθεί να αντιμετωπίζει «σοβαρές δυσκολίες», όπως δήλωσε εκπρόσωπος του αεροδρομίου, ενώ στο Βερολίνο οι επιβάτες έχουν ενημερωθεί για «μεγάλους χρόνους αναμονής».


Η επίθεση εντάσσεται σε μια σειρά από κυβερνοεπιθέσεις που πλήττουν στρατηγικούς τομείς παγκοσμίως. Όπως επισημαίνουν ειδικοί, τα γεγονότα ανέδειξαν την ευθραυστότητα του ψηφιακού οικοσυστήματος των αερομεταφορών.

Ο Ρέιφ Πίλινγκ από την εταιρεία Sophos τόνισε:

«Αν μια εταιρεία του μεγέθους και της εμπειρίας της Collins Aerospace μπορεί να παραβιαστεί, τότε πρέπει να επανεξετάσουμε την ασφάλεια όλων των προμηθευτών».

Ο Paul Charles, πρώην διευθυντής επικοινωνίας της Virgin Atlantic, χαρακτήρισε την επίθεση «σοκ» για τον κλάδο, προειδοποιώντας ότι οι συνέπειες μπορεί να διαρκέσουν για μέρες.

Παρά τα σενάρια που συνδέουν την επίθεση με κρατικούς φορείς, όπως η Ρωσία, μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αποδείξεις. Ειδικοί εκτιμούν ότι είναι πιθανό να πρόκειται για ransomware επίθεση από εγκληματικές συμμορίες που στοχεύουν σε λύτρα, όπως έχει συμβεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια.

Το BBC σημειώνει ότι οι περισσότερες πρόσφατες μεγάλες κυβερνοεπιθέσεις είχαν στόχο την οικονομική εκμετάλλευση και όχι τη γεωπολιτική παρέμβαση.

Η Κομισιόν παρακολουθεί στενά την υπόθεση, επιβεβαιώνοντας ότι η ασφάλεια των πτήσεων και ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας δεν επηρεάστηκαν. Ωστόσο, σε συνεργασία με την EUROCONTROL και την ENISA, εξετάζει τρόπους ενίσχυσης της κυβερνοπροστασίας στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Επιβάτες περιέγραψαν σκηνές χάους:

  • «Ήμουν στο Χίθροου από τις 4:30 το πρωί. Μας έλεγαν να περιμένουμε και στο τέλος χάσαμε την πτήση», ανέφερε η δημοσιογράφος Tereza Pultarova.
  • «Η σειρά στο γκισέ δεν κινούνταν καθόλου. Μας είπαν ότι το check-in γίνεται χειροκίνητα, αλλά προχωρούσε πολύ αργά», δήλωσε ο Jan Niemand.

Η Collins Aerospace εργάζεται για την αποκατάσταση του λογισμικού, ωστόσο η κανονικότητα στα δρομολόγια φαίνεται πως θα χρειαστεί χρόνο για να επανέλθει. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι, αν το πρόβλημα δεν λυθεί άμεσα, οι επιπτώσεις στο πρόγραμμα των πτήσεων μπορεί να επεκταθούν και μέσα στην εβδομάδα.

 

Πηγή εικόνας: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ