Αν είδατε το βίντεο με τους τεράστιους εκσκαφείς να καταρρέουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, δεν ήταν σκηνή από κάποια δυστοπική ταινία. Ήταν το ορυχείο Μαυροπηγής στην Κοζάνη.  Η ΔΕΗ προχώρησε σε ελεγχόμενη ανατίναξη τριών καδοφόρων εκσκαφέων, μηχανημάτων που για δεκαετίες αποτέλεσαν σύμβολο της λιγνιτικής παραγωγής στη Δυτική Μακεδονία. Τεράστιες κατασκευές, περίπου 100 μέτρα μήκος και 50 μέτρα ύψος, που συνδέθηκαν με μια ολόκληρη εποχή: εργασία, ανάπτυξη, ενεργειακή παραγωγή αλλά και την καθημερινότητα χιλιάδων ανθρώπων στην περιοχή.

Η επίσημη εξήγηση είναι πως πρόκειται για παροπλισμένο εξοπλισμό που δεν χρησιμοποιείται πλέον και η απομάκρυνσή του κρίθηκε αναγκαία για λόγους ασφάλειας και για τα επόμενα βήματα της περιοχής. Κι εδώ όμως ξεκινά η συζήτηση. Γιατί μια εικόνα σαν κι αυτή δύσκολα περνά απλώς ως «απόσυρση παλιών μηχανημάτων». Όταν βλέπεις τεράστιες κατασκευές που κάποτε ήταν κομμάτι της παραγωγικής ζωής μιας περιοχής να γκρεμίζονται, είναι λογικό να γεννιούνται ερωτήματα.

Ο διευθυντής του Λιγνιτικού Κέντρου της ΔΕΗ, Αντώνης Νίκου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανέφερε ότι «πρόκειται για εξοπλισμό που έχει τεθεί εκτός λειτουργίας και δεν εξυπηρετεί πλέον τις ανάγκες της λιγνιτικής δραστηριότητας». Η χρήση εκρηκτικών κρίθηκε απαραίτητη ώστε τα συνεργεία που θα αναλάβουν την κοπή και απομάκρυνση των μεταλλικών τμημάτων να μπορούν να εργαστούν με μεγαλύτερη ασφάλεια στο έδαφος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «το επόμενο διάστημα αναμένεται να ακολουθήσουν αντίστοιχες ενέργειες και σε άλλους καδοφόρους εκσκαφείς που έχουν αποσυρθεί από την παραγωγική διαδικασία». Τα μεταλλικά υλικά που θα προκύψουν από την αποξήλωση των μηχανημάτων θα διατεθούν προς πώληση ως σκραπ.

Ήταν αυτή η αλλαγή απαραίτητη; Ή έγινε με τρόπο που άφησε πίσω της περισσότερα ερωτήματα από απαντήσεις; Η απολιγνιτοποίηση παρουσιάστηκε ως ένα βήμα προς μια νέα ενεργειακή εποχή. Όμως για μια περιοχή όπως η Δυτική Μακεδονία, η μετάβαση δεν είναι μόνο ένας αριθμός σε ένα ενεργειακό πλάνο. Είναι άνθρωποι, επαγγέλματα, οικογένειες και μια ολόκληρη οικονομία που χτίστηκε γύρω από τον λιγνίτη.

Και ίσως το δύσκολο ερώτημα δεν είναι αν έπρεπε κάποια στιγμή να αλλάξει το μοντέλο παραγωγής ενέργειας. Το ερώτημα είναι: τι γίνεται με όσα αφήνει πίσω της κάθε μεγάλη αλλαγή; Γιατί είναι εύκολο να μιλάμε για «νέα εποχή» όταν κοιτάμε μπροστά. Είναι πιο δύσκολο να κοιτάξουμε αυτούς που μένουν πίσω και να ρωτήσουμε αν η μετάβαση έγινε με πραγματικό σχέδιο ή απλώς με την ταχύτητα που απαιτούσαν οι νέες συνθήκες.

Οι εκσκαφείς της Μαυροπηγής έπεσαν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Αλλά η συζήτηση για το τι χτίζεται μετά από αυτή την πτώση μάλλον μόλις ξεκινά. Γιατί η αλλαγή δεν κρίνεται μόνο από το τι κατεδαφίζεις. Κρίνεται κυρίως από το τι βάζεις στη θέση του.