

Σε μια εποχή όπου τίποτα δεν είναι αποκομμένο από το κοινωνικό του πλαίσιο —ούτε και η ποπ μουσική— οι επιλογές των καλλιτεχνών περνούν πια από διπλό μικροσκόπιο. Δεν αρκεί να έχεις ρυθμό, λάμψη και viral χιτάκια. Πρέπει να έχεις και πολιτική επίγνωση. Και αν όχι θέση, τουλάχιστον ενσυναίσθηση, γιατί η δημόσια σφαίρα δε συγχωρεί εύκολα το “δεν ήξερα”. Και σε αυτό το πλαίσιο, η νέα κυκλοφορία της Ελένης Φουρέιρα, αντί για αποθέωση, σήκωσε καταιγίδα.
Η Φουρέιρα επέστρεψε μουσικά με το Disco Tech, όμως η κυκλοφορία του νέου της τραγουδιού μόνο με καλή διάθεση δεν υποδέχτηκε το κοινό. Κι αυτό, γιατί το κομμάτι αποτελεί διασκευή του ισραηλινού Moabet (2021), σε παραγωγή του DJ Italy Galo, μιας ιδιαίτερα γνωστής φιγούρας της dance σκηνής στο Ισραήλ που έχει τοποθετηθεί υπέρ του Ισραηλινού στρατού με πολύ συγκεκριμένο, θα έλεγε κανείς, τρόπο. Ο Italy Galo διατηρεί ενεργή παρουσία στα social media, στην οποία συχνά προβάλλει περιεχόμενο που σχετίζεται με το μεσανατολικό. Σύμφωνα με αναρτήσεις του, φαίνεται να στηρίζει ανοιχτά τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ — γεγονός που για πολλούς προσδίδει πολιτικό βάρος στη μουσική του ταυτότητα. Και ακριβώς εδώ ξεκινά το cancel.
Η απόφαση της Φουρέιρα να διασκευάσει κομμάτι του εν λόγω παραγωγού και να το κυκλοφορήσει εν μέσω μιας βαθιάς γεωπολιτικής κρίσης στην Παλαιστίνη, προκάλεσε έντονη αποδοκιμασία στα social media. Πολλοί χρήστες —ανάμεσά τους και πρώην φανατικοί θαυμαστές— εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους τόσο για την επιλογή του τραγουδιού όσο και για το timing.
“Ξέρεις Ελένη μου, μπορούσες να πεις όχι και σε αυτή τη συνεργασία αυτή τη συγκεκριμένη στιγμή.”
“Πολύ κακό timing να κάνεις τραγούδι με credits από το Ισραήλ.”
“Μποϊκοτάζ τώρα. Λυπάμαι πολύ.”
“Υπήρξα μεγάλος φαν για χρόνια, πραγματικά ντρέπομαι για αυτό.”
Μέχρι στιγμής, η τραγουδίστρια δεν έχει προχωρήσει σε επίσημη δήλωση. Το κοινό, όμως, έχει ήδη τοποθετηθεί και η υπόθεση αυτή έρχεται να θυμίσει πως στην εποχή της real-time πληροφόρησης και της κοινωνικής ευαισθητοποίησης, οι επιλογές των καλλιτεχνών δεν κρίνονται αποκλειστικά στο στούντιο ή στα charts.
Στη νέα αυτή πραγματικότητα, ένα τραγούδι —πριν χορευτεί ή τραγουδηθεί— περνά πρώτα από το άτυπο φίλτρο της κοινωνικής συνείδησης. Πλέον, δεν αρκεί να είναι hit. Πρέπει να είναι και clean. Διαφορετικά, όπως στην περίπτωση της Φουρέιρα, η αποδοχή μπορεί να μετατραπεί σε απόρριψη — και το κοινό σε αυστηρό κριτή που δε συγχωρεί εύκολα.