Μα καλά, βάζουν γκέι άντρες να διαφημίσουν «γυναικεία» καλλυντικά;

Αυτή ήταν πάνω-κάτω η φράση που ξεκίνησε μια μικρή καταιγίδα στα social media. Στην καρδιά της βρίσκεται ο Μάνος, ένα αγόρι που βάφεται υπέροχα, αλλά μιλάει και με ωριμότητα, λογική και ευαισθησία για κοινωνικά ζητήματα που άλλοι προσπερνούν με ένα «έλα μωρέ».

 

@manoskamakaris Αυτά 🙂 #tiktokgreece #greektiktok ♬ Chill and gentle lo-fi/10 minutes(1455687) – nightbird_bgm

 

Πριν λίγες μέρες, ένας γνωστός επιχειρηματίας του χώρου του digital marketing, που αυτοπροσδιορίζεται ως «επαναστάτης του χώρου», αποφάσισε να σχολιάσει δημόσια τον Μάνο και τον φίλο του, τον Dr. Chris, γνωστό επίσης TikToker. Ο λόγος; Τα βίντεό τους, στα οποία «παντρεύονται» χιουμοριστικά ή κάνουν beauty περιεχόμενο χρησιμοποιώντας καλλυντικά διαφόρων εταιρειών.

Ο συγκεκριμένος κύριος, με ύφος «αποκαλυπτικό», ισχυρίστηκε πως οι εταιρείες χρησιμοποιούν γκέι άντρες για να «προκαλέσουν σχόλια» και «να τραβήξουν αλγοριθμικά το hate», ενώ έκλεισε τη ρητορική του με τη φράση ότι «τα καλλυντικά είναι γυναικεία προϊόντα, φτιαγμένα για γυναικείο δέρμα».

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by manoskamakaris (@manoskamakaris)

 

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by manoskamakaris (@manoskamakaris)

 

Η απάντηση του Μάνου

Ο Μάνος, επειδή ξέρει καλύτερα από αυτό, απάντησε με ήρεμη φωνή, καθαρό μυαλό και επιχειρήματα. Όχι για να υπερασπιστεί τον εαυτό του τόσο πολύ, αλλά για να δείξει ότι η συζήτηση έχει ξεφύγει από τα βασικά.

Η ιδέα ότι το μακιγιάζ «ανήκει» στις γυναίκες είναι τόσο ξεπερασμένη και σεξιστική, όσο και το να λες πως «οι άντρες δεν κλαίνε». Η ομορφιά δεν είναι ιδιοκτησία κανενός φύλου. Το μακιγιάζ είναι έκφραση, τέχνη, δημιουργία και αυτοπεποίθηση. Είναι ένα εργαλείο για να δηλώσεις «ποιος είμαι» — όχι «τι είμαι». Αν κάποτε το κραγιόν θεωρούνταν αποκλειστικά «γυναικείο», τότε να θυμηθούμε πως και τα παντελόνια ήταν αποκλειστικά «αντρικά». Οι ταμπέλες αλλάζουν, οι άνθρωποι εξελίσσονται. Κι αν σήμερα ένα αγόρι βάφεται και ανεβάζει βίντεο, δεν το κάνει για να προκαλέσει. Το κάνει γιατί τον εκφράζει. Γιατί η κοινωνία προχωρά και γιατί ένα παιδί που τον βλέπει ίσως βρει το θάρρος να γίνει ο εαυτός του χωρίς φόβο.

Κανείς δεν αγνοεί ότι πολλές εταιρείες κάνουν pinkwashing — δηλαδή χρησιμοποιούν τη στήριξη προς την LGBTQ+ κοινότητα απλώς για επικοινωνιακούς λόγους. Όμως αυτό δεν ακυρώνει τη σημασία του ότι πλέον βλέπουμε queer πρόσωπα σε mainstream διαφημίσεις, γιατί είναι μια νίκη για την ορατότητα.

Το πρόβλημα δεν είναι τα καλλυντικά, είναι ο ανδρισμός που τρέμει τη διαφορετικότητα. Μια αντίληψη που φοβάται τον άντρα που τολμά να δείξει τη θηλυκή του πλευρά. Που ταυτίζει τη μαγκιά με το μούσι, την ευαισθησία με την αδυναμία και το μακιγιάζ με την «εκτροπή». Το μακιγιάζ,όμως, δεν είναι ούτε αντρικό ούτε γυναικείο. Είναι ανθρώπινο. Και κάθε φορά που ένας άντρας τολμά να το φορέσει δημόσια, κάνει κάτι πολύ πιο σημαντικό από το να διαφημίσει ένα προϊόν: ξεβαφει τα στερεότυπα. Αν, τώρα, αυτό ενοχλεί κάποιους, τότε ίσως το πρόβλημα δεν είναι το κραγιόν— αλλά ο καθρέφτης που τους δείχνει κάτι που δεν αντέχουν να δουν.