

Αν έχεις πετάξει ποτέ με Lufthansa και σκέφτηκες «τι ωραία, η γερμανική αξιοπιστία στους αιθέρες», ήρθε η ώρα να αναθεωρήσεις. Kι αυτό γιατί, σε πτήση από Φρανκφούρτη προς Σεβίλλη με πάνω από 200 επιβάτες, το Airbus A321 αποφάσισε να δοκιμάσει ένα νέο concept: Να μπει σε self-flying mode για 10 λεπτά, γιατί ο άνθρωπος στο τιμόνι λιποθύμησε. Στο πιλοτήριο. Εκεί που, ξέρεις, πρέπει ιδανικά να μην είσαι αναίσθητος.
Σύμφωνα με την ισπανική αρχή πολιτικής αεροπορίας (που προφανώς δεν περίμενε ποτέ να γράψει τέτοια έκθεση), ο κυβερνήτης αποχώρησε για λίγα λεπτά από το πιλοτήριο. Προφανώς, θεώρησε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν «μια χαρά». Spoiler: δεν ήταν. Όταν γύρισε, ο συγκυβερνήτης ήταν ωχρός, ιδρωμένος και τέζα στην καμπίνα, σε κατάσταση όχι και τόσο ιδανική για κάποιον που χειρίζεται αεροπλάνο.
Η πόρτα του πιλοτηρίου είχε κλειδωθεί μυστηριωδώς, (προφανώς το αεροπλάνο έγινε και λίγο escape room), και ο κυβερνήτης προσπαθούσε να μπει με κωδικούς που δεν άνοιγαν την πόρτα, ενώ η αεροσυνοδός προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον αναίσθητο άνθρωπο – γιατί πάντα αξίζει μια προσπάθεια.
Μέχρι να περάσει ο χρόνος και να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός έκτακτης πρόσβασης (ο οποίος, ευτυχώς, δεν απαιτεί captcha), ο συγκυβερνήτης επανήλθε ελαφρώς και άνοιξε την πόρτα. Για λίγο φοβηθήκαμε ότι θα το γράψουν και αυτό στο manual: “Αν ο πιλότος λιποθυμήσει, περιμένετε λίγο. Μπορεί να συνέλθει μόνος του.”
Η διάγνωση; Κρίση επιληψίας από άγνωστη νευρολογική διαταραχή. Η έκθεση τονίζει ότι είναι δύσκολο να διαγνωστεί— εκτός κι αν είσαι, δεν ξέρω, γιατρός; Ή αν κάνεις ετήσιους ιατρικούς ελέγχους για μια δουλειά που εμπεριέχει την έννοια «έχω στα χέρια μου τη ζωή 200 ανθρώπων». Μικρές λεπτομέρειες, όμως, αυτές, ποιος νοιάζεται;
Οι αρχές προτείνουν ως «βασικό μέτρο πρόληψης» να μη μένει πιλότος μόνος του στο πιλοτήριο, πράγμα που πάνω κάτω νομίζαμε ότι συμβαίνει ήδη, αλλά όσο ζεις μαθαίνεις.
Η Lufthansa, από την πλευρά της, παραμένει σιωπηλή. Ίσως γράφουν ακόμα την ανακοίνωση ή απλώς ελπίζουν ότι δε θα το μάθει κανείς. Too late.