Αποκλεισμό της κινεζικής εταιρείας “Shein” ζήτησε η Γαλλία, μετά από έρευνα που γίνεται για τις κούκλες ερωτικού περιεχομένου που μοιάζουν με παιδιά. Σε έλεγχο από το γαλλικό Directorate-General for Competition, Consumer Affairs and Fraud Control, βρέθηκαν οι κούκλες στην κατηγορία s#x dolls, με χαρακτηριστικά παιδικά και αμφίεση που παραπέμπει σε σχολική ποδιά, πράγμα το οποίο ξεσήκωσε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσε την οργή της κοινής γνώμης σχετικά με την ηθική (ή μη) της εταιρείας.

Το θέμα κρίθηκε πολύ σοβαρό, με τις γαλλικές αρχές, βάσει νόμου, να μπορούν να αποκλείσουν την πρόσβαση σε οτιδήποτε βρίσκεται στην αγορά τους και εμπίπτει σε υποθέσεις βίας, παιδ@φιλίας και άλλων τέτοιων σοβαρών αδικημάτων. Η γαλλική κυβέρνηση ξεκίνησε διαδικασία αναστολής της πρόσβασης στην πλατφόρμα Shein στη Γαλλία, αφού εντοπίστηκαν, πέρα από κούκλες με παιδική όψη, ακόμα και παράνομη κατηγορία πώλησης όπλων στην ίδια πλατφόρμα.

Μετά τον σάλο, η Shein ανακοίνωσε ότι απαγορεύει παγκοσμίως την πώληση των συγκεκριμένων s#x dolls, ότι έχει διαγράψει τα προϊόντα αυτά στην αγορά της Γαλλίας και ότι αναστέλλει προσωρινά τις πωλήσεις τρίτων (third-party sellers) στη χώρα, προκειμένου να αναθεωρήσει τους ελέγχους της. Ωστόσο, η γαλλική κυβέρνηση προχώρησε σε έλεγχο ~200.000 δεμάτων της Shein που έφτασαν στο αεροδρόμιο Παρισιού (Charles de Gaulle), ως μέρος των ελέγχων για παράνομα/μη συμμορφούμενα προϊόντα— και διαπιστώθηκε ότι “8 στα 10 προϊόντα δεν ήταν σύμφωνα με τις προδιαγραφές”.

Ασφαλώς, ο έλεγχος και η ευθύνη δεν αφορούν μόνο τον κατασκευαστή ή τον πωλητή, αλλά την πλατφόρμα ως διαμεσολαβητή— ποιοι έλεγχοι δηλαδή εφαρμόζονται στην πώληση τρίτων πωλητών («marketplace»), πώς εκτελωνίζεται το προϊόν σε περίπτωση αποστολής σε άλλη χώρα και τι μέτρα λαμβάνονται έτσι ώστε να διαπιστωθεί η ποιότητά του και η συμμόρφωση με τη νομοθεσία της χώρας αποστολής πριν φτάσει στα χέρια του καταναλωτή.

Το συγκεκριμένο ζήτημα ασφαλώς και δεν μπορεί να περάσει στα ψιλά, ούτε επιδέχεται κανενός είδους άλλοθι. Τα τελευταία χρόνια, η ευαισθητοποίηση και η κινητικότητα τόσο του κόσμου όσο και διαφόρων οργανώσεων για την παιδική εκμετάλλευση και κακοποίηση έχει ενδυναμωθεί αρκετά. Το ζήτημα δεν είναι απλώς ηθικό αλλά και βαθιά κοινωνικό, και αφορά τον τρόπο που το διαδίκτυο έχει μετατραπεί σε χώρο όπου η γραμμή ανάμεσα στο “αθώο” και το “επικίνδυνο” γίνεται όλο και πιο θολή.

Σε έναν «γυάλινο» και φαινομενικά ακίνδυνο κόσμο, όπως αυτόν του διαδικτύου, μπορεί κανείς με ελάχιστα κλικ να βρεθεί μπροστά σε προϊόντα που κανονικά δε θα έπρεπε καν να υπάρχουν εν τη γενέσει τους. Πόσο «αθώα» παρουσιάζονται άραγε αυτά τα προϊόντα; Και, κυρίως, ποιος είναι τελικά υπεύθυνος να ελέγξει τι επιτρέπεται να παράγεται, να διαφημίζεται και να πωλείται — πριν το δουν τα ίδια τα μάτια εκείνων που τα αγοράζουν;

 

Πηγή φωτογραφίας: BBC

 

 

Συντάκτης: Ευδοκία Πίστη