Η γενιά που φημίζεται για τα trends στο TikTok, την άνεσή της με την τεχνολογία και την «ευαισθησία» σε κοινωνικά ζητήματα, φαίνεται πως ξαναγράφει και τους κανόνες του ρομαντισμού. Νέα έρευνα, λοιπόν, αποκάλυψε ότι πάνω από τους μισούς νέους της Gen Z ξοδεύουν… απολύτως τίποτα (!) για τα ραντεβού τους. Ναι, καλά διάβασες: ούτε καφές, ούτε cocktails, ούτε ένα απλό dinner for two. Μιλάμε για μια πραγματική «ύφεση στον ρομαντισμό», ένα φαινόμενο που δεν αφορά μόνο το πορτοφόλι, αλλά και τον τρόπο που οι νέοι αντιλαμβάνονται τον έρωτα, τις σχέσεις και τις προτεραιότητές τους. Ένα φαινόμενο που οι ειδικοί ονομάζουν «romance recession».

Κοιτάξτε, εμείς – μεταξύ μας – κάτι έχουμε καταλάβει: ο ρομαντισμός γενικότερα κάπου έχει χαθεί, τον βλέπουμε μόνο σε ταινίες, σειρές, άντε και στα όνειρά μας! Τι κρύβεται, όμως, πίσω από αυτή την τάση; Γιατί ο ρομαντισμός βρίσκεται σε ύφεση, μια αξία που ανέκαθεν «μετρούσε»;

Σύμφωνα με την Bank of America, τα νούμερα δυστυχώς μιλάνε από μόνα τους, αφού: το 53% των αντρών και το 54% των γυναικών της συγκεκριμένης γενιάς δήλωσαν ότι δεν ξοδεύουν ούτε δολάριο σε ραντεβού κάθε μήνα. Αν το συγκρίνεις με προηγούμενες γενιές που έβλεπαν το dating σαν επένδυση – είτε συναισθηματική είτε οικονομική – τότε καταλαβαίνεις γιατί αυτή η αποκάλυψη σόκαρε τους πάντες. Και σαν να μην έφτανε αυτό, σχεδόν 8 στους 10 νέους λένε ότι νιώθουν εξαντλημένοι από τα dating apps. Swipe left, swipe right, ghosting και ξανά μανά – στο τέλος της μέρας το μόνο που μένει είναι το άδειο ενεργειακό tank. Κάπου χάνεται η μπάλα, ή είναι απλώς η ιδέα μας; Έχουμε μηδενίσει τα πάντα; Ή ακόμα έχουμε για τον πάτο;

Βεβαίως και καταλαβαίνουμε τους λόγους, δε χρειάζεται να είμαστε και οικονομολόγοι! Υψηλό κόστος ζωής, ελλιπές εισόδημα, προτεραιότητα στην εξοικονόμηση και στην ψυχική τους ηρεμία. Πολλοί συνεχίζουν να βασίζονται στους γονείς τους για οικονομική στήριξη, ενώ πάνω από τους μισούς δηλώνουν ότι δε βγάζουν αρκετά για τον τρόπο ζωής που θέλουν. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το να ξοδέψεις 50€ για ένα ραντεβού δε μοιάζει τόσο ρομαντικό όσο… πολυτέλεια. Και έτσι, το dating πέφτει χαμηλά στη λίστα με τις προτεραιότητές τους. Δεκτά και κατανοητά όλα τα παραπάνω, αλλά… κόβεις το ρομάντζο! Όχι γιατί δεν αξίζει, αλλά γιατί μοιάζει με πολυτέλεια σε έναν κόσμο γεμάτο οικονομικές προκλήσεις. Αξίζει όντως, όμως;

Φαίνεται, όμως, πως το θέμα δεν είναι μόνο τα λεφτά. Παγκόσμιες έρευνες δείχνουν ότι όλο και περισσότεροι νέοι δεν ενδιαφέρονται για σχέσεις, γάμους ή ακόμα και απλά ραντεβού. Το φαινόμενο έχει χαρακτηριστεί ως «relationship recession» – μια γενικευμένη μείωση στον ρομαντισμό και στις δεσμεύσεις. Πολλοί νιώθουν πιο ήρεμοι μόνοι τους, χωρίς το άγχος των σχέσεων και της απόρριψης. Άλλοι πάλι εστιάζουν στην αυτοβελτίωση, στην καριέρα τους ή στα χόμπι τους. Ουσιαστικά, η Gen Z επαναπροσδιορίζει τι σημαίνει «ρομαντισμός», και συχνά αυτό δεν περιλαμβάνει απαραίτητα ένα δείπνο για δύο!

Και κάπου εδώ, η τεχνολογία φαίνεται να μπαίνει στο παιχνίδι! Chatbots και η τεχνητή νοημοσύνη σημειώνουν διπλό, καθώς ήδη το 33% της γενιάς αυτής έχει παραδεχθεί ότι έχει δημιουργήσει κάποια μορφή «ρομαντικής σχέσης» με το ΑΙ. Για κάποιους ίσως να ακούγεται παράλογο, για άλλους πάλι φαίνεται πως είναι μια ασφαλής, ανέξοδη και πιο «ξεκούραστη» μορφή συναισθηματικής σύνδεσης. Γιατί να βγεις ραντεβού με κάποιον που μπορεί να σε κάνει ghost, όταν μπορείς να έχεις έναν ΑΙ σύντροφο που θα σε καλημερίζει και θα σε καληνυχτίζει χωρίς δράματα;

Και στο τέλος της μέρας, αν το δούμε πιο «ωμά», αντί να πούμε ότι η Gen Z έχει χάσει το ρομάντζο, θα ήταν πιο δίκαιο να πούμε ότι το έχει μεταμορφώσει (κατά έναν δικό της τρόπο). Βεβαίως και ένα βράδυ με σουβλάκι ή πίτσα, παρέα με Netflix, μπορεί να θεωρηθεί εξίσου ρομαντικό με ένα δείπνο σε εστιατόριο. Μια βόλτα στη θάλασσα, χωρίς καθόλου έξοδα, μπορεί να γίνει το τέλειο date. Ο έρωτας δεν έχει εξαφανιστεί. Απλά έγινε πιο «low cost», πιο απλός, πιο κοντά στην καθημερινότητα, θα μπορούσαμε να πούμε.

Τα λεφτά δεν είναι το παν∙ αυτό ίσως προσπαθεί να μας διδάξει η συγκεκριμένη γενιά. Η «ύφεση στον ρομαντισμό» δεν είναι απαραίτητα το τέλος της αγάπης. Είναι, ίσως, μια πιο ρεαλιστική προσαρμογή στις συνθήκες της εποχής. Οι νέοι της Gen Z αποδεικνύουν ότι δε χρειάζεσαι χρήματα για να συνδεθείς ουσιαστικά με κάποιον – χρειάζεσαι διάθεση, αυθεντικότητα και λίγη φαντασία. Ίσως αυτό που ζούμε δεν είναι μια κρίση αλλά μια ευκαιρία: να επαναπροσδιορίσουμε τον ρομαντισμό πέρα από ακριβά γεύματα και λουλούδια, και να τον βρούμε σε στιγμές που δεν κοστίζουν τίποτα αλλά αξίζουν τα πάντα. Ίσως και να τα καταφέρουμε!

Συντάκτης: Άντρεα Λαζαρίδου