Πάρε χαρτί, μολύβι και μερικά χρώματα και ξεκίνα να τραβάς ακανόνιστες γραμμές. Θα δεις προχωρώντας ότι δημιούργησες κάτι-ό,τι κι αν είναι αυτό. Δεν πειράζει που δεν μπορείς να το ονομάσεις ή που δεν είναι τέλειο. Είναι κάτι που φαντάστηκες, σχεδίασες και έδωσες μορφή με τα δικά σου χέρια και αυτό έχει σημασία. Το να δημιουργείς κάτι από την αρχή είναι μια διαδικασία που απαιτεί έμπνευση, δημιουργικότητα και ανοιχτό μυαλό. Είμαστε η νέα γενιά μια πιο δημιουργική και καλλιτεχνική γενιά; Γιατί στραφήκαμε στις χειροποίητες δημιουργίες; Μπορεί η ανάγκη μας για δημιουργία να γίνει επάγγελμα;

Τελικά είμαστε μια δημιουργική γενιά ή είναι ένα ακόμη trend που θα περάσει;

Το τελευταίο διάστημα το coloring έχει γίνει μεγάλο trend στα social media. Μια ασχολία εύκολη, αλλά ταυτόχρονα πολύ ευφάνταστη και δημιουργική. Πίσω όμως από αυτό το trend κρύβεται η ανάγκη  μας για δημιουργία, φαντασία και σύνδεση με την καλλιτεχνική μας πλευρά. Η ανάγκη αυτή δεν προέκυψε τώρα, υπήρχε εδώ και πολύ καιρό απλά ίσως δεν είχε πάρει τέτοια έκταση. Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την πανδημία πολλοί από εμάς στραφήκαμε σε δημιουργικές ενασχολήσεις-ακόμα κι αν δεν έπιαναν τόσο τα χέρια μας. Από ζωγραφική, κεραμική, κέντημα, μέχρι κατασκευή κεριών που μοιάζουν με αληθινά έργα τέχνης και κοσμήματα οριγκάμι. Το συναίσθημα του να φτιάχνεις κάτι από το μηδέν και να παίρνει σάρκα και οστά-όπως και να το κάνεις- είναι αξία ανεκτίμητη. Τι είναι όμως αυτό που μας ώθησε να στραφούμε στις χειροποίητες δημιουργίες; Η ανάγκη να ξεφύγουμε από τη ζοφερή καθημερινότητα, η ανάγκη για σύνδεση με το μέσα μας και η ανάγκη για προσωπική έκφραση. Όμως, κάποιοι το πήγαν και ένα βήμα παρά πέρα. Έκαναν το χόμπι τους επάγγελμα σε μια περίοδο οικονομικά αβέβαιη και ασταθή που όλα έμοιαζαν να καταρρέουν. Και τα κατάφεραν, παρά τις αμέτρητες δυσκολίες! Άνοιξαν τη δική τους μικρή επιχείρηση με τις χειροποίητες δημιουργίες τους, βάζοντας την προσωπική τους σφραγίδα στο χώρο του επιχειρείν.

Είναι εύκολο να ξεφύγεις από τη σίγουρη πορεία και να κάνεις τη δική σου μικρή επιχείρηση;

Έχουμε μεγαλώσει ακούγοντας τη φράση: «Βρες μια δουλειά με σταθερό μισθό για να μπορείς να ζεις». Όμως, οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες άλλαξαν κατά πολύ. Η ψυχική υγεία και η ανάγκη να κάνουμε πράγματα που μας ευχαριστούν ήρθαν σε πρώτο πλάνο. Το να ανοίξεις μια επιχείρηση με τις δικές σου δημιουργίες είναι ένα μεγάλο βήμα, όμως στην Ελλάδα δεν είναι εύκολη υπόθεση-όπως και πολλά άλλα άλλωστε. Το κόστος για να ανοίξεις και να διατηρήσεις μια μικρή επιχείρηση είναι αρκετά υψηλό και τα καθαρά κέρδη ελάχιστα. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό, αφού τα χειροποίητα είναι αρκετά διαδεδομένα;  Οι πελάτες, αν και έλκονται από την ομορφιά των χειροποίητων δημιουργιών πολλές φορές προβληματίζονται με την τιμή. «Είναι λίγο ακριβό, μπορώ να το βρω και αλλού φθηνότερα». Το κοινό δε λαμβάνει υπόψη το κόστος των υλικών, τις αμέτρητες ώρες εργασίας, τα έξοδα συσκευασίας και αποστολής και πάνω από όλα την αξία των δημιουργιών. Ίσως όχι άδικα με τις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν, ωστόσο η χειροποίητη δημιουργία είναι πολλά περισσότερα από ένα απλά όμορφο αντικείμενο. Είναι το μεράκι, η αγάπη, η έμπνευση και η αφοσίωση του κάθε δημιουργού.

Επίσης, ο ανταγωνισμός στην αγορά των χειροποίητων έχει πλέον μεγαλώσει. Οι δημιουργοί που διαθέτουν μικρές επιχειρήσεις είναι αρκετοί και το ζητούμενο μέσα σε αυτή την αγορά είναι να καταφέρεις να ξεχωρίσεις. Σίγουρα στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση, ωστόσο η αισθητική και το χτίσιμο ενός ισχυρού brand name που τραβάει το βλέμμα του κοινού είναι σημαντικά για να κάνουν μια μικρή επιχείρηση να ξεχωρίσει. Η προώθηση στα social media αδιαμφισβήτητα βοηθάει πάρα πολύ. Όμως, δεν είναι δεδομένο για όλους ότι γνωρίζουν πώς να προωθούν τη δουλειά τους στα social ή ότι είναι experts στα reels και trends που διαδέχονται το ένα το άλλο. Αυτό άλλωστε είναι μια ξεχωριστή δουλειά από μόνο του.

Ένα άλλο μεγάλο θέμα που απασχολεί όσους ασχολούνται με τον κλάδο αυτό-αν είσαι creator και τρέχεις για τα πάντα στη μικρή σου επιχείρηση σίγουρα θα το καταλάβεις- είναι η εξουθένωση. Όσο και να αγαπάς αυτό που κάνεις, όταν είσαι ταυτόχρονα creator, πωλητής, social media manager και άλλα πολλά που δε φαίνονται, τότε φτάνεις πολύ γρήγορα στα όρια σου, και το burn out σου χτυπάει την πόρτα για τα καλά.

Αξίζει η προσπάθεια; Το να ασχοληθείς με το χειροποίητο επαγγελματικά δεν είναι εύκολη υπόθεση. Για να κερδίσεις το στοίχημα πρέπει να αγαπάς αυτό που κάνεις, να έχεις πείσμα, επιμονή και υπομονή και πάνω από όλα να παραμένεις αυθεντικός!

Αυτός που είπε ότι η τέχνη θέλει θυσίες είχε τελικά μεγάλο δίκιο.

Συντάκτης: Μαρία Μωραΐτη
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη