Ας το παραδεχτούμε. Όλοι μας κάποια στιγμή στην εφηβεία είχαμε στο δωμάτιο μας τον αγαπημένο μας ηθοποιό ή τραγουδιστή, τον οποίο λατρεύαμε ωσάν τρελοί και ονειρευόμασταν να τον παντρευτούμε, ή έστω να τον δούμε από κοντά κάποια στιγμή και να του ζητήσουμε ένα ταπεινό αυτόγραφο. Μεγαλώσαμε, ο θαυμασμός όμως παρέμεινε διαχρονικός. Πόσες φορές δεν έχουμε δει σειρές, ταινίες, παραστάσεις και λέμε «εγώ ήρθα για την υπόθεση». Εντωμεταξύ η υπόθεση είναι ένας και μόνο ηθοποιός και πήγαμε ξεκάθαρα γι’ αυτόν. Θα μου πεις τώρα, τι το μεμπτό έχει ο θαυμασμός για έναν καλλιτέχνη; Απολύτως τίποτα.
Όμως, μήπως κάποιες φορές μπορεί να τον φέρνουμε σε άβολη θέση;
Ο Γιώργος Χρυσοστόμου αισθάνεται την αντικειμενοποίηση στο πετσί του και πάμε να δούμε γιατί έχει δίκιο. Ο ίδιος έδωσε μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη στον Άρη Καβατζίκη και μίλησε μεταξύ άλλων για τα βιντεάκια που κυκλοφορούν στο TikTok με πρωταγωνιστή τον ίδιο και γίνονται viral. Και θα μου πεις, πού είναι το κακό;
Τα εν λόγω στιγμιότυπα είναι από την παράσταση «Όρνιθες» που πρωταγωνιστούσε το καλοκαίρι και είναι ντυμένα με το μουσικό χαλί «Ο άντρας των ονείρων μου» ερμηνευμένο από την Κατερίνα Λιόλιου. Σε κάποια από αυτά τα στιγμιότυπα, ο ηθοποιός είναι ημίγυμνος χάριν του ρόλου του. Ο ίδιος, όμως, μόνο κολακευμένος δεν αισθάνεται και εξήγησε ότι αυτό τον φέρνει σε πολύ δύσκολη θέση, καθώς νιώθει «αντικείμενο» που χρησιμοποιείται στον βωμό του virality. Όπως χαρακτηριστικά είπε:
«Με τραβούσαν βίντεο στις “Όρνιθες” να είμαι ημίγυμνος. Πέραν των υποκλίσεων. Δεν με ρώτησαν αν μου αρέσει το τραγούδι. Δεν έχει να κάνει με το είδος της μουσικής. Εμένα δεν με ρωτάει κάνεις αν θέλω εκείνη την ώρα να μπει η περσόνα μου με ένα τραγούδι που δεν έχω επιλέξει εγώ. Κάποιος θα πει “έτσι είναι τα social”. Αν είναι έτσι, θα τα κλείσω. Δεν μου αρέσει».
@savagefoodieinathens Νομίζω πως με κοίταξε 😆😅 Ωραία παράσταση η οποία είχε πολύ καλή σκηνοθεσία και εξαιρετικούς ηθοποιούς. Και ο χορός ήταν εξίσου πολύ άξιος! Δικαιολογημένα γίνεται περιοδεία και φέτος. #fy #fyp #foryoupage #foryourpage #foryou #viral #ornithes #xrysostomou #giorgosxrysostomou #papaspiliopoulos #theater #theaternight #theatrovrachon #theatrovrachon2025 #aristofanes #oantrastononeironmou ♬ πρωτότυπος ήχος – Panik Records
@kv_mpouzoukovia Και εγώ για το έργο ήρθα😂 Έρωτας χρόνια τώρα🫠 @Giorgos Chrysostomou #odysseaspapaspiliopoulos #giorgoschrysostomou #ornithestouaristofani #theater #hrwdeio #odeonofherodesatticus #theatro #athens #tiktok #foryou #viral ♬ πρωτότυπος ήχος – Panik Records
Ας πάρουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή, γιατί όπως έχουμε πει αν και κάποια πράγματα θεωρούνται δεδομένα, μόνο δεδομένα δεν είναι. Τη στιγμή της παράστασης οι ηθοποιοί κάνουν τη δουλειά τους. Η συγκεκριμένη δουλειά εμπεριέχει και μια μεγάλη έκθεση τόσο του σώματος, όσο και των συναισθημάτων. Μπορούμε λοιπόν εμείς οι θεατές εκείνη τη στιγμή να τραβάμε βιντεάκια και νχαχανίζουμεμε; Θα μας άρεσε εμάς εκεί που κάνουμε τη δουλειά μας ωραία και καλά να μας βγάζουν βιντεάκια, χωρίς τη συγκατάθεσή μας και να μας ανεβάζουν στα social; Ας αφήσουμε στην άκρη το γεγονός ότι η μαγνητοσκόπηση των παραστάσεων απαγορεύεται για λόγους πνευματικής ιδιοκτησίας κι αυτό είναι κάτι που γνωρίζουμε, καθώς μας το λένε πριν αυτή ξεκινήσει. Με λίγα λόγια, δηλαδή, όσοι το κάνουν αυτό είναι εν δυνάμει αντιμέτωποι με ποινικές συνέπειες.
«Σε κρίσεις πανικού σκέφτηκα να μην ξαναπαίξω σε παράσταση. Έχουμε σταματήσει παράσταση όταν αντιληφθήκαμε κινητό και βγάλαμε όλους τους θεατές έξω. Χάνεται η μαγεία».
Ο Χρυσοστόμου πολύ σοφά έθιξε το θέμα της συγκατάθεσης. Είναι πολύ διαφορετικό να περιμένεις να τελειώσει η παράσταση και μετά να πας να ζητήσεις μια φωτογραφία και να σου πει ο εκάστοτε καλλιτέχνης «ναι» και εντελώς άλλο να τον κινηματογραφείς χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει την ώρα που εργάζεται. Το ότι έχει επιλέξει το επάγγελμα αυτό δε μας δίνει το δικαίωμα να τον αντικειμενοποιούμε, ακόμα κι αν εκείνη τη στιγμή αυτό μας φαίνεται κάτι αθώο ή fun.
Μήπως τελικά χάριν του virality ευτελίζουμε την τέχνη; Και πόσο ηθικό είναι αυτό; Να επιλέγουμε δηλαδή συνειδητά να παρακολουθήσουμε μια παράσταση και έπειτα να αναπαράγουμε στα social στιγμιότυπα από έναν ηθοποιό ημίγυμνο; Ας μπούμε για λίγο στη θέση του Χρυσοστόμου και του κάθε Χρυσοστόμου εκεί έξω που έχει επιλέξει να εκτίθεται με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο, καθώς αυτή είναι η φύση της δουλειάς του και τελικά όλο αυτό τον τραυματίζει, καθώς νιώθει ότι ευτελίζεται από το ίδιο το κοινό που τον παρακολουθεί;
Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο άλλωστε. Απλά ο Γιώργος Χρυσοστόμου ήταν αυτός που το έθιξε δημοσίως. Με ματιά στο ελληνικό TikTok καταλαβαίνουμε ότι αυτού του είδους τα βιντεάκια είναι ένα είδος trend. Καλλιτέχνες και αθλητές, μεταξύ των οποίων ο Πάνος Βλάχος, ο Γιάννης Κουκουράκης, ο Μιχάλης Λεβεντογιάννης και ο Χουάντσο Ερνανγκόμεθ γίνονται πρωταγωνιστές σε sassy short videos, χωρίς να το γνωρίζουν. Τους θαυμάζουμε λοιπόν για όσα έχουν καταφέρει ή απλά και μόνο επειδή πουλάνε στο TikTok;
Πριν λοιπόν ανεβάσουμε έναν άλλο άνθρωπο και αναπαράγουμε την εικόνα του με έναν τρόπο που εκείνος δε γνωρίζει, μήπως να σκεφτόμασταν πώς θα νιώθαμε εμείς σε κάτι αντίστοιχο;
