Αν οι γενιές ήταν χαρακτήρες σε πάρτι, οι Millennials θα ήταν εκείνοι που εμφανίζονται κρατώντας δύο ποτήρια εκ των οποίων το ένα για τη διασκέδαση και ένα «για την ψυχή». Θα έλεγες ότι είναι απλώς διψασμένοι, αλλά όχι. Είναι εκείνη η γενιά που σε κοιτάει στα μάτια πάνω από το ποτήρι και σου λέει «Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να το αντέξουμε». Κάπως έτσι γεννήθηκε και το meme ότι «οι Millennials είναι η πιο μεθυσμένη γενιά στην ιστορία». Μόνο που, πίσω από το χαχανητό των μέσω κοινωνικής δικτύωσης, κρύβεται μια πραγματικότητα λίγο πιο τσουχτερή κι από σφηνάκι τεκίλα με άδειο στομάχι.
Για αρχή, οι έρευνες δεν αστειεύονται. Μία αυστραλιανή μελέτη έδειξε ότι οι Millennials πίνουν μεγαλύτερες ποσότητες αλκ0όλ ανά περίσταση σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές. Δεν μιλάμε για «ένα χαλαρό ποτάκι μετά τη δουλειά». Μιλάμε για full open bar στο ίδιο το ποτήρι. Κάτι σαν binge drinking σε μορφή «έτσι είμαστε, τι να κάνουμε». Παράλληλα, μια άλλη έρευνα ακόμα πιο technology αναφέρει γιατί οι Millennials λατρεύουν την τεχνολογία μέχρι και στα προβλήματα τους. Μέσω της τεχνολογίας αναζήτησε και βρήκε ότι το ποτό εμφανίζεται στις ζωές τους όχι απλώς σαν αλκ0όλ, αλλά σαν τελετουργικό κοινωνικής σύνδεσης. Με λίγα λόγια, είναι η γενιά που μπορεί να πει «δεν έχω χρήματα για ενοίκιο, αλλά θα πάρω δύο mojito γιατί ζούμε μόνο μία φορά».
Και σαν να μην έφτανε αυτό, έρευνες που κοιτούν τα γεγονότα ζωής και την ψυχική υγεία δείχνουν ότι όταν οι Millennials βιώνουν πίεση ή αρνητικά συμβάντα, τείνουν να πίνουν περισσότερο. Δηλαδή, οικονομικές δυσκολίες; Ποτό. Συναισθηματική πίεση; Ποτό. Απογοήτευση στη δουλειά; Διπλό ποτό. Είναι σαν να έχουν ένα manual που λέει «αν η ζωή δεν βγάζει νόημα, ρίξε κάτι δυνατό στο ποτήρι και βλέπουμε».
Και εδώ μπαίνει το σκοτεινό twist…… η κατάθλιψη. Οι Millennials φαίνεται ότι έχουν αυξανόμενα ποσοστά μείζονος κατάθλιψης, με τα ποσοστά στις ηλικίες 18–34 να ανεβαίνουν τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι απλώς μια «κακή διάθεση». Είναι το συναισθηματικό βάρος μιας γενιάς που μεγάλωσε μέσα σε οικονομική κρίση, ενηλικιώθηκε σε κοινωνική κρίση, δούλεψε μέσα σε εργασιακή κρίση και τώρα κάνει scroll σε ψυχολογική κρίση. Σε ελληνικές έρευνες, περίπου 63% των Millennials δηλώνει πως βιώνει συχνά σωματική ή συναισθηματική δυσφορία όχι περιστασιακά, αλλα…. συχνά. Οικονομικό άγχος, εργασιακή ανασφάλεια, αβεβαιότητα για το μέλλον… σαν να έχεις μια λίστα «πράγματα που με τρελαίνουν», αλλά να μεγαλώνει κάθε μήνα σαν απλήρωτος λογαριασμός.
Προσθέτουμε κι άλλο; Ναι. Μια μεγάλη έρευνα έδειξε ότι σχεδόν 6 στους 10 Millennials έχουν «κόμπλεξ κατωτερότητας».Νιώθουν ότι δεν είναι αρκετά καλοί, ότι υστερούν παντού, ότι όλοι οι άλλοι προχωρούν πιο γρήγορα. Και όταν νιώθεις έτσι, το ποτήρι δεν είναι απλώς ποτό. Είναι ένας μικρός χώρος παρηγοριάς, μια στιγμή που μπορείς να πεις «δεν με νοιάζει τίποτα για τα επόμενα 40 λεπτά».
Όλα αυτά δημιουργούν μια γενιά που φτάνει στην κορυφή του βάθρου της κατανάλωσης . Όχι επειδή αγαπάει το αλκ0όλ περισσότερο από τους προγόνους της, αλλά επειδή η πίεση που κουβαλάει είναι ασήκωτη. Η κοινωνική πίεση και η οικονομική αστάθεια λειτουργούν στον ψυχισμό σαν shaker bartending ανακατεύουν τα πάντα. Η κατανάλωση αλκοόλ μοιάζει με φθηνή, προσωρινή λύση για να νιώσεις ότι έχεις τον έλεγχο, ότι το κεφάλι σου σταματά να βουίζει για λίγο, ότι οι σκέψεις ησυχάζουν.
Και φυσικά, υπάρχει και το κοινωνικό κομμάτι, ότι οι Millennials δεν πίνουν μόνοι. Το ποτό είναι το μέσο για να έρθουν κοντά μεταξύ τους, να νιώσουν ότι μοιράζονται εμπειρίες. Είναι η γενιά που έκανε τα seltzers μόδα γιατί «είναι καλοκαιρινά, ελαφριά και πάνε με story», αλλά τελικά το μόνο που καταφέρνουν είναι να ανεβάζουν κι άλλο τα επίπεδα κατανάλωσης. Πίνουν για το bonding, για την παρέα, για το vibe. Κι όταν το vibe είναι «κουρασμένοι από τη ζωή», πίνουν λίγο παραπάνω.
Αν το δούμε διαφορετικά, οι Millennials είναι σαν να προσπαθούν να γράψουν εγχειρίδιο επιβίωσης αλλά κάθε κεφάλαιο τελειώνει με «και τότε πήγαμε για ποτό». Το ποτό τους θυμίζει φαρμακευτική δόση ξεκούρασης, όχι ακριβώς υγιής, αλλά προσωρινά αποτελεσματική. Και η αλήθεια είναι ότι μπορεί να υπάρχει υπερβολή στο meme του «πιο μεθυσμένη γενιά ever». Όμως πίσω από το αστείο υπάρχει κάτι πολύ πιο βαθύ, η πίεση, η κατάθλιψη, η κοινωνική κόπωση.
Η τελική αλήθεια; Το ποτό για πολλούς Millennials δεν είναι διασκέδαση. Είναι ανακούφιση. Μια παύση. Ένας μικρός τόπος παρηγοριάς. Αλλά αυτός ο τόπος, αν δεν τον προσέξεις, μπορεί να γίνει επικίνδυνος. Γιατί όσο κι αν γελάμε με τα memes και τα stories, το hangover αυτής της γενιάς δεν είναι μόνο σωματικό. Είναι και ψυχικό, και πολλές φορές, αυτό πονάει περισσότερο.
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη
