Μπορεί κάποτε η μαμά σου να σε ρωτούσε «τι δουλειά είναι αυτή που κάθεσαι όλη μέρα στο κινητό;», αλλά πλέον η απάντηση είναι απλή. Είναι δουλειά με τζίρο 90 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Τόσα φέρεται να αποφέρει ετησίως η ελληνική βιομηχανία του influencer marketing. Από τα stories στο Instagram μέχρι τα βίντεο στο TikTok, η επιρροή έχει γίνει επάγγελμα. Και μάλιστα πολύ πιο οργανωμένο απ’ ό,τι θα φανταζόταν κανείς.
Πίσω από κάθε φωτογραφία με καλοκαιρινό φως και τέλεια cocktail, κρύβεται μια μικρή επιχείρηση. Επαγγελματίες φωτογράφοι, editors, συνεργάτες, συμβόλαια, φορολογικά, deadlines, δεν είναι απλώς “ανέβασα ένα reel”. Είναι marketing, επικοινωνία, και λίγο καλλιτεχνική αγωνία για το αν το post «θα κάνει viral». Οι influencers Είναι το νέο μέσο προβολής, ο ζωντανός συνδυασμός δημοσιογραφίας, διαφήμισης και stand-up ψυχαγωγίας.

Η λίστα με τα ποσά που χρεώνουν οι κορυφαίοι Έλληνες influencers και τα κέρδη, όπως την ανέδειξε το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Και να γιατί το πράγμα δουλεύει, οι άνθρωποι εμπιστεύονται ανθρώπους. Δε χρειάζεται να τους φωνάζεις «αγόρασέ το». Αρκεί να το φορέσεις, να το δοκιμάσεις ή να το δείξεις με έναν τρόπο που μοιάζει αυθεντικός, και η επιρροή κάνει τα υπόλοιπα. Οι παραδοσιακές διαφημίσεις προσπαθούσαν να πείσουν το κοινό με σενάρια. Οι influencers το κάνουν με προσωπικότητα. Ένα «καλημέρα παιδιά, σήμερα δοκιμάζω…» μπορεί να αποδώσει καλύτερα από μια τηλεοπτική καμπάνια εκατομμυρίων.
Οι πιο δημοφιλείς influencers στην Ελλάδα
(σύμφωνα με την πλατφόρμα Rênfluence)
• Kogias
• filio lou
• Stella Passari
• Ioanna Touni
• Aleksandros Kopsialis
• Fipster
• Anna-Maria Velli
• Madame Ginger
• Fanis Labropoulos
• Dimitris Alexandrou
• Dimitra Alexandraki
• Unboxholics
• Angelos Patsis
• Dat Lilly
• Ilias Gkotsis
• Venetia Kamara
• Dionysis Atzarakis
• Sakis Tanimanidis
• Panos Dent
• Christina Mpompa
• Fay Skorda
• Mary Synatsaki
Το influencer marketing έχει αλλάξει και τη νοοτροπία της διαφήμισης. Οι εταιρείες δεν πληρώνουν απλώς για προβολή, πληρώνουν για σχέση. Θέλουν κάποιον που να μεταφέρει το μήνυμά τους με φυσικότητα, σαν να το έλεγε σε φίλους. Αυτό ακριβώς είναι το μυστικό. Πιο συγκεκριμένα, το προϊόν περνάει «από στόμα σε στόμα», μόνο που σήμερα το στόμα έχει ring light και καλό wifi.
Από την άλλη, δεν είναι όλα τόσο απλά όσο δείχνουν στα reels. Για να φτάσεις να ζεις από το περιεχόμενο, χρειάζεται πειθαρχία, στρατηγική και συνέπεια. Το κοινό έχει απαιτήσεις, οι συνεργασίες έχουν όρους και το αλγοριθμικό σύμπαν δε συγχωρεί εύκολα την αδράνεια. Οι επιτυχημένοι influencers έχουν μάθει να λειτουργούν σαν μίνι πρακτορεία διαφήμισης, συνδυάζοντας δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα και μια γερή δόση υπομονής.
Κι αν το νούμερο των 90 εκατομμυρίων φαίνεται τεράστιο, είναι γιατί πραγματικά το influencing έχει γίνει κλάδος με επιρροή. Δημιουργεί θέσεις εργασίας, ανοίγει δρόμους για μικρές επιχειρήσεις, δίνει φωνή σε καλλιτέχνες, ακτιβιστές, μαμάδες, δασκάλους, κωμικούς και απλούς ανθρώπους που έχουν κάτι να πουν. Στον πυρήνα του, το influencing δεν είναι “ψώνιο”. Είναι επικοινωνία με κοινότητα και κάπου εκεί βρίσκεται η αξία του.
Φυσικά, υπάρχουν και οι υπερβολές. Όπως, τα φίλτρα που λειαίνουν κάθε ίχνος ρεαλισμού, τα stories που θυμίζουν διαφημιστικό σποτ, τα προϊόντα που «ξαφνικά» αγαπάμε όλοι ταυτόχρονα. Όμως η αλήθεια είναι πως το κοινό έχει γίνει πιο έξυπνο. Ξέρει να ξεχωρίζει πότε κάτι είναι αυθεντικό και πότε απλώς πληρωμένο. Και αυτό ακριβώς διαμορφώνει την επόμενη φάση του influencer marketing, λιγότερο ψεύτικη τελειότητα, περισσότερη ειλικρίνεια.
Η επιρροή λοιπόν δεν είναι απλώς θέμα followers, αλλά εμπιστοσύνης. Και αυτή δεν αγοράζεται εύκολα, κερδίζεται με συνέπεια, χιούμορ, προσωπικότητα και, μερικές φορές, μια καλή δόση αυτοσαρκασμού.
Ίσως τελικά οι influencers να είναι το πιο ενδιαφέρον προϊόν της εποχής μας. Είναι άνθρωποι που έκαναν τη δημιουργικότητα επάγγελμα, τη σύνδεση κεφάλαιο και τα likes, επένδυση. Και όσο υπάρχουν κινητά, story views και ακροατήρια που διψούν για αυθεντικότητα, το influencer marketing θα συνεχίζει να ανθίζει, με ή χωρίς φίλτρο.
Είναι τόσο κακό που το κινητό έγινε εργαλείο δουλειάς; Όχι, κι αν το χρησιμοποιείς σωστά, μπορεί να σου φέρει όχι μόνο likes, αλλά και ένα κομμάτι επιρροής. Γιατί, κακά τα ψέματα, στο τέλος της μέρας όλοι λίγο, πολύ influencers είμαστε, απλώς άλλοι έχουν καλύτερο φωτισμό και κάτι εκατομμύρια ακολούθους.
