

Οι Λατίνοι έλεγαν «scripta manent» («τα γραπτά μένουν»), εννοώντας πως οτιδήποτε γραφτεί θα μείνει και θα περάσει στην ιστορία ως τεκμήριο, ως ιστορικό δεδομένο. Όμως υπάρχουν και κάποια πράγματα που καλό θα ήταν να μην τα μεταφέρουμε μέσω του γραπτού λόγου. Σήμερα, λοιπόν, θα δούμε τι να αποφεύγουμε να κοινοποιούμε με μηνύματα – κυρίως γιατί μπορεί να παρερμηνευτούν, να δημιουργήσουν παρεξηγήσεις ή απλώς δεν είναι κατάλληλα για αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας.
#1 Προσωπικά δεδομένα
Με τον όρο αυτόν εννοούμε κωδικούς από κάρτες, τραπεζικούς λογαριασμούς, διάφορα οικονομικά στοιχεία που μπορεί να αφορούν εμάς, μέλη της οικογένειάς μας ή και την εργασία μας. Αν τα δεδομένα αυτά σταλούν μέσω μηνύματος, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να διαρρεύσουν ή να γίνουν αντικείμενο υποκλοπής. Προσέχετε πάντα πού και πώς κοινοποιείτε τέτοια θέματα – και κυρίως φροντίστε να το κάνετε με ασφάλεια.
#2 Απολύεσαι
Δε νομίζω ότι χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη επεξήγηση για το γιατί είναι λάθος να ανακοινώνεται σε κάποιον εργαζόμενο πως απολύεται με ένα απλό και απρόσωπο μήνυμα. Όποιος κι αν είναι ο λόγος για την απόλυση, θα πρέπει να ανακοινωθεί δια ζώσης και με μια ήρεμη κουβέντα. Να είμαστε άνθρωποι με λόγο και μπέσα, ρε παιδιά!
#3 Χωρίζουμε!
Την ίδια μπέσα να δείξετε και όταν θέλετε να χωρίσετε. Είναι απαράδεκτο να στείλετε μήνυμα χωρισμού στο άλλο σας μισό, εξηγώντας τι πήγε στραβά και γιατί δε θέλετε να συνεχιστεί η σχέση. Το σωστό είναι να κοιτάξετε στα μάτια τον άνθρωπο με τον οποίο μοιραστήκατε συναισθήματα, λόγια αγάπης και όσα άλλα μόνο εσείς ξέρετε, και να του ανακοινώσετε την απόφασή σας. Τη ντομπροσύνη δεν τη μίσησε κανείς – τον άνανδρο, πάλι, πολύ. Και μεταξύ μας… συνήθως αυτός που ζητάει τον χωρισμό μέσω μηνύματος είναι εκείνος που έχει κάνει το μεγαλύτερο λάθος και δεν έχει το θάρρος να το παραδεχτεί από κοντά.
#4 Μια σοβαρή διαφωνία
Ποτέ μην ξεκινάτε καβγά ή σοβαρή διαφωνία με κάποιον μέσω μηνυμάτων, γιατί πολύ εύκολα μπορεί να δημιουργηθούν παρεξηγήσεις και παρερμηνείες. Δεν μπορεί ο άλλος να καταλάβει από ένα μήνυμα αν είστε εκνευρισμένοι, αν κάνετε χιούμορ ή ειρωνεύεστε, κι έτσι η ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα μπορεί να γίνει ακόμα χειρότερη.
#5 Κουτσομπολιά και κακίες
Να ξέρετε πως στη σημερινή εποχή, που η τεχνολογία είναι τόσο διαδεδομένη, κάθε κριτική, κακία, φήμη ή κουτσομπολιό που επιλέγετε να στείλετε με μήνυμα μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ. Όπως είπαμε και στην αρχή, τα γραπτά μένουν – και μπορεί να διαβαστούν από τα ίδια τα άτομα για τα οποία γράψατε τα κακόβουλα σχόλια. Και τότε… δε σας ξεπλένει τίποτα. Άντε μετά να αποδείξετε πως δεν το γράψατε εσείς. Γι’ αυτό, προσοχή – και στο τι λέτε και στο πού το στέλνετε.
#6 Συγγνώμη…
Μπορεί να το άφησα για το τέλος, αλλά για μένα είναι πολύ σημαντικό. Η ειλικρινής συγγνώμη που έρχεται να διορθώσει ένα σοβαρό λάθος και να γιατρέψει μια πληγή που προκαλέσαμε, δεν πρέπει ποτέ να ειπωθεί μέσω ενός ξερού μηνύματος. Είναι απρόσωπο και δύσκολα θα γίνει δεκτή. Ο σκοπός είναι να δείξουμε ότι μετανιώσαμε ειλικρινά και ότι κατανοήσαμε απόλυτα πού φταίξαμε – και πιστέψτε με, αυτό δε φαίνεται μέσα από μια οθόνη.
Σίγουρα ο καθένας έχει τις δικές του απόψεις για το τι είναι ανεκτό να μοιραστεί μέσω μηνυμάτων και τι όχι. Σημασία έχει να κατανοούμε πόσο σημαντική είναι η ανθρώπινη επικοινωνία μέσα από την προσωπική επαφή. Οπότε, αφήστε για λίγο τα τηλέφωνα, κοιτάξτε τον άλλον στα μάτια και πείτε όσα έχετε μέσα στο μυαλό – και στην ψυχούλα σας.
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη