Μια γνωστή σε όλους μας φράση λέει «τι τραβάμε κι εμείς οι χορεύτριες». Πού να δείτε τι τραβάμε εμείς οι πληροφορικάριοι από συνεργάτες, φίλους κι οικογένεια. Και για να μην το αφήσω στη φαντασία σας, αποφάσισα να γράψω τον δεκάλογο του πληροφορικάριου, με σκοπό ν’ αντιληφθείτε όλοι γιατί όσοι επιλέγουμε αυτό το αντικείμενο καταλήγουμε -κατά κύριο λόγο- νευρικοί.

Είμαι σίγουρη ότι όσοι ανήκετε στον κλάδο θα ταυτιστείτε, όσοι σπουδάζετε τώρα Πληροφορική διαβάστε το για να ξέρετε τι σας περιμένει κι όσοι δεν είστε του αντικειμένου παρακαλώ διαβάστε το για να μας βοηθήσετε. Πάμε;

 

1. «Κάνε επανεκκίνηση»

Βαρέθηκα ν’ ακούω αστειάκια του τύπου «Γι’ αυτό σπούδασες; Για να μας λες να κάνουμε restart»; Εννοείται και θα στο πω όταν έχεις πατήσει 28 φορές την ίδια εφαρμογή ν’ ανοίξει, με αποτέλεσμα να έχει κολλήσει και να μην ανταποκρίνεται. Προτιμάς να σου πω «κάνε Ctrl+alt+delete, επίλεξε task manage, βρες το process και σκότωσέ το»; Λίγοι γνωρίζουν να το κάνουν αυτό, οπότε κατά πάσα πιθανότητα αν στο πω δε θα το καταφέρεις, θα με αναγκάσεις να σηκωθώ από το γραφείο μου και να έρθω ως εκεί για κάτι που θέλει 10 δευτερόλεπτα. Ε όχι, κάνε restart, αφού αυτό λύνει το 75% των προβλημάτων -που προκύπτουν από δική σας μ@λακία για είμαστε ειλικρινείς.

 

2. Officeαυτός ο άγνωστος

«Μαρία, θέλω να μου βρεις ποια συνάρτηση επιλέγει τα 10 πρώτα ψηφία από δεξιά και τα 3 πρώτα από αριστερά, τα ενώνει κι αφαιρεί τα κενά ενδιάμεσα που έβαλα κατά λάθος, ενώ ταυτόχρονα μπλα μπλα μπλα». «Τι, δεν την ξέρεις και θα ψάξεις τώρα και θα κάνεις δοκιμές»; Ναι, αγαπητέ συνάδελφε, δεν την ξέρουμε. Σπουδάσαμε Πληροφορική, αλλά όσο εντύπωση και να σου κάνει σε καμία από τις σχετικές σχολές δεν υπάρχει μάθημα για τα Office. Ασφαλώς και τα χρησιμοποιήσαμε για εργασίες κι εξακολουθούμε να τα χρησιμοποιούμε, ασφαλώς έχουμε μια παραπάνω εξοικείωση, αλλά τίποτα απ’ αυτά δε συνεπάγεται ότι γνωρίζουμε απ’ έξω κάθε συνάρτηση και δυνατότητά τους. Αυτή είναι η αλήθεια. Αν δε σ’ αρέσει πάνε κάνε ECDL και σεμινάρια στα Office -έχει για όλα τα επίπεδα από αρχάριο έως κι επαγγελματικό- να μη μ’ έχεις ανάγκη κι εγώ να μη δέχομαι το ειρωνικό αστειάκι σου.

 

3. Πληροφορική-Ιατρική 1-0

Όταν πονάει το δόντι σου πας στον οδοντίατρο, όταν έχεις πρόβλημα όρασης πας στον οφθαλμίατρο κ.ο.κ. Πολύ ωραία. Σ’ εμάς τους πληροφορικάριους γιατί έρχεστε για όλα και μας χρίζετε γνώστες για οτιδήποτε έχει τσιπάκι, ηλεκτρονικά κυκλώματα κι όλα τα συναφή; Όχι, δε γνωρίζουμε να φτιάξουμε το καζανάκι με φωτοκύτταρο, ούτε το air-condition. Επίσης, η πληροφορική όπως η ιατρική έχει μεγάλο εύρος, κατευθύνσεις, ειδικότητες -προγραμματισμός,  δίκτυα και τηλεπικοινωνίες, αρχιτεκτονική υπολογιστών, δημιουργία ιστοσελίδων κι εφαρμογών κι άλλα πολλά. Σύμφωνοι, έχουμε τις γενικές γνώσεις και μπορούμε ν’ αντιληφθούμε καλύτερα κάποια σχετικά πράγματα, αλλά αυτό δε μας καθιστά ειδήμονες σε όλο το φάσμα, οπότε σας παρακαλώ σταματήστε να μας φωνάζετε για οποιαδήποτε συσκευή σάς είναι άγνωστη.

 

4. Smartphones

Δεν έχουμε καλύτερο από το να μας ζητάει φίλος, γνωστός ή συνάδελφος να του σετάρουμε το καινούριο κινητό, ειδικά αν στο παλιό δε γίνεται συγχρονισμός των επαφών, φωτογραφιών κι εφαρμογών και πρέπει να τα περάσουμε όλα από την αρχή. Αστειεύομαι. Είναι ό,τι χειρότερο μπορεί κανείς να μας ζητήσει. Βαριόμαστε τόσο πολύ και το δείχνουμε κιόλας. Μάταια όμως αφού η αντίδραση είναι γνωστή «Έλα, εσύ ξέρεις. Τσακ μπαμ θα κάνεις». Αν μπορούσαμε να φέρουμε στη μόδα τα παλιά μοντέλα με τις κλήσεις και τα sms μόνο, για να μας αφήσετε ήσυχους θα το κάναμε δίχως δεύτερη σκέψη.

 

5. «Σέρνεται ο υπολογιστής μου. Έλα μια βόλτα»

Να σας βάλω στο κλίμα. Μέσος χρήστης -φίλος ή φίλη- που παίζει από τον υπολογιστή στοίχημα, παιχνίδια, χαζεύει στο διαδίκτυο γενικά αλλά και συγκεκριμένα σε πιο έτσι ιδιαίτερα sites και πετάγονται διαφημίσεις ή και παράθυρα με διάφορα μηνύματα. Και τι κάνει αυτός ο φίλος; Εννοείται δε διαβάζει κανένα απ’ αυτά και πατάει απλώς «Ναι» σε όλα. Έτσι χωρίς λόγο. Το ίδιο φιλαράκι θα προσπαθήσει να εγκαταστήσει και κάποιο παιχνίδι ή εφαρμογή στον υπολογιστή και θα πατήσει τυφλοσούρτι «επόμενο» κι «επόμενο» χωρίς να προσέξει τα checkboxes από κάτω ώστε να τα αποεπιλέξει. Τα οποία checkboxes συνήθως λένε κάτι του τύπου «πρόκειται να κατεβάσω ιό στον υπολογιστή σου και να καταστρέψω τον δίσκο σου μέχρι να πεις κιχ. Να συνεχίσω»; «Μα εννοείται χρυσό μου και να συνεχίσεις». Εντάξει δε λέει έτσι ακριβώς αλλά σας εκλιπαρούμε διαβάστε προσεκτικά τι αποδέχεστε κατά την εγκατάσταση και την περιήγησή σας στο διαδίκτυο.

 

6. «Μόλις ήρθες έφτιαξε»

Σε παίρνει, λοιπόν, τηλέφωνο κάποιος χρήστης με πρόβλημα στη λειτουργία του υπολογιστή, σε χιλιοπαρακλάει και σε πείθει να πας εκεί να τον βοηθήσεις -ενώ το ένστικτό σου απ’ όσα έχεις ακούσει σου λέει ότι θα πας τσάμπα- και μόλις φτάσεις και πας από πάνω του ακούς το κλασικό «Α. Κοίτα. Μόλις ήρθες έφτιαξε. Σε φοβούνται». Ναι είναι γνωστό ότι εμείς οι πληροφορικάριοι είμαστε οι μπαμπούλες για τους υπολογιστές και τρέμουν μόλις μας βλέπουν. Κάθε φορά που ακούω αυτή τη φράση κάνω εικόνα τον υπολογιστή σαν αντιλόπη που την έχει στριμώξει το λιοντάρι κι έχει παγώσει από τον φόβο της. Όχι παιδιά, δε μας φοβούνται οι υπολογιστές ούτε και κάνουμε θαύματα με την παρουσία μας και μόνο, απλώς προφανώς κάποια μ@λακία είχατε κάνει και δε λειτουργούσε, την οποία σταματήσατε να κάνετε μόλις ήρθαμε.

 

7. Μέτρα της κυβέρνησης με κατάληξη “pass” και προσωπικοί κωδικοί

Φέτος είχαμε την τιμητική μας με όλα αυτά τα “pass” -market pass, fuel pass, «ανακυκλώνω» και λοιπών συγγενών αυτών- που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Είναι δεδομένο ότι αφού οι αιτήσεις για όλα αυτά γίνονται ηλεκτρονικά πρέπει να σας τις κάνει ο οικείος ή συνάδελφος πληροφορικάριος. Και δε λέω, να βοηθήσουμε κι ιδίως τους μεγαλύτερους που δεν τα κατέχουν αυτά, αλλά πώς γίνεται να μη θυμάστε τους κωδικούς σας για την εφαρμογή της τράπεζας, του taxisnet κι οποιονδήποτε άλλο; Κι άντε δε τους θυμάστε, γιατί δεν καταγράφετε κάπου κάτι που παραπέμπει στο να τον θυμηθείτε -δε σημειώνουμε ποτέ τα στοιχεία εισόδου αυτούσια σε χαρτάκια, τετράδια ή στο κινητό. Και το καλύτερο; Η πρώτη σας αντίδραση είναι «έλεγα θα τον θυμάσαι εσύ από την τελευταία φορά». Ναι ασφαλώς και θυμάμαι τους κωδικούς όλων των φίλων, συγγενών, συνεργατών και τους δικούς μου και για τις δέκα χιλιάδες εφαρμογές κι υπηρεσίες που έχουν μπει στη ζωή μας.

 

8. Αναλώσιμα εκτυπωτών

Πόσο χαιρόμαστε ν’ αξιοποιούμε τις γνώσεις μας, παρατώντας την όποια δουλειά κάνουμε για να έρθουμε να σας αλλάξουμε μελάνι στον εκτυπωτή, ούτε που το φαντάζεστε. Αναπολώ τις στιγμές που ως φοιτήτρια είχαμε αντίστοιχο μάθημα στη σχολή για την αλλαγή αναλωσίμων σε εκτυπωτές. Ασφαλώς και δεν ισχύει αυτό, αλλά είμαι σίγουρη ότι οι περισσότεροι αυτό πιστεύετε. Δεν είναι ανέφικτο ν’ αλλάξεις ένα μελάνι ενώ δεν είσαι του αντικειμένου, ειδικά αν κοιτάξεις τα αναλυτικότατα βήματα στις οδηγίες που το συνοδεύουν. Κατανοώ ότι κάποιοι φοβάστε,  γι’ αυτό και σας κάνουμε μια live επίδειξη ώστε να το κάνετε μόνοι σας την επόμενη φορά. Ποτέ όμως. Κάθε φορά η ίδια ιστορία «Έλα εσύ σε παρακαλώ να το αλλάξεις. Δεν τα ξέρω αυτά τα μαραφέτια». Δεν είναι ότι δεν τα ξέρεις, απλώς δεν έχεις καμία διάθεση να προσπαθήσεις.

 

9. «Άντε ακόμη; Ένα κουμπί πατάς»

Να ξεκαθαρίσουμε κάτι πολύ σημαντικό. Το ότι η δουλειά όλων μας γίνεται αρκετά πιο εύκολα κι αυτόματα με τα μέσα που προσφέρει η τεχνολογία, δε συνεπάγεται ότι η δική σας έχει απλώς βελτιωθεί κι η δική μας γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού. Αυτό να το θυμάστε σας παρακαλώ όταν ζητάτε ένα σκασμό reports που για κάποιο λόγο περιμένετε ότι θα είναι έτοιμα απλώς με τη σκέψη μας κι όταν προσπαθούμε να λύσουμε ένα σοβαρό πρόβλημα και στέκεστε πάνω από το κεφάλι μας ξεφυσώντας γιατί χάνετε χρόνο από τη δουλειά σας. Σώπα, ενώ εγώ το διασκεδάζω εκείνη την ώρα, δεν είναι η δουλειά μου την οποία μ’ εμποδίζεις να κάνω με τον εκνευρισμό που μου προκαλείς.

 

10. «Τι είχε τελικά»;

Δε θα καταλάβω ποτέ γιατί μας ρωτάτε αυτή την ερώτηση. Αφού κατά ένα μεγάλο ποσοστό δε θα καταλάβετε κι είναι απόλυτα λογικό, δεκτό και κατανοητό. Άσε που σίγουρα θ’ αναγκαστούμε να πετάξουμε αγγλικούς όρους ή συντομεύσεις και θα μας κατηγορήσετε κι από πάνω ότι τάχα το παίζουμε αυθεντίες και λέμε ένα σωρό άγνωστες λέξεις για να σας κάνουμε να νιώσετε άβολα. «Τι είχε τελικά η οθόνη»; «Η οθόνη είναι μια χαρά. Μάλλον χάλασε το display port και τη γύρισα στη θύρα hdmi». «Άρχισες πάλι με αυτά τ’ ακαταλαβίστικα για να με κάνεις να φανώ άσχετος». Όχι δεν έχω καμία τέτοια πρόθεση ειλικρινά κι ούτε εκείνη τη στιγμή θα σκεφτώ να κάνω μετάφραση ως εξής «Χάλασε το κ@λιτσέκι της οθόνης και το έβαλα στο άλλο πορτάκι», αφού οι όροι μας βγαίνουν από συνήθεια και μηχανικά. Γι’ αυτό κι εγώ πλέον όταν απαντώ σ’ αυτήν την ερώτηση θα κοτσάρω σίγουρα κάπου μέσα στην προταση το “YMCA” από το ομώνυμο τραγούδι. Έτσι τουλάχιστον φεύγοντας θα γελάσει λίγο το χειλάκι μου μετά απ’ όλον τον εκνευρισμό, το ξεφύσημα και τις ερωτήσεις.

 

Κλείνοντας θα παραθέσω την προσευχή του πληροφορικάριου που μου έχει δώσει ένας παλιός συνεργάτης και δυστυχώς δεν είναι γνωστή η πηγή ή το όνομα αυτού που την έγραψε ώστε να τα παραθέσω. Ειλικρινά όμως ευχαριστώ όποιον τη σκέφτηκε και την έγραψε.

«Hacker ημών ο εν των προγραμματιστών,
αγιασθήτω ο κώδικάς σου, ελθέτω το πρόγραμμά σου,
γεννηθήτω το
update σου ως εν server και επί του client.
Το patch ημών το critical δος ημίν σήμερον,
και άφες ημίν τα exploits ημών
ως κι ημείς αφίεμεν τα advisories ημών
kαι μη εισενέγκης ημάς εις μπλε οθονών,
αλλά ρύσαι ημάς από το data loss.
Δι’ ευχών των Hackerάδων, προγραμματισταράδων ημών.
Κύριε
root admin ο Θεός,
ελέησον
και σώσον  ημάς.

Admin.»

 

Υ.Γ Αγαπητοί χρήστες, σας αγαπάμε, αλήθεια, κι ας γκρινιάζουμε, κι ας είμαστε νευρικοί. Αλλά αγαπήστε μας κι εσείς λίγο περισσότερο να τα βρούμε κάπου στη μέση.

Συντάκτης: Μαρία Πακιακιό