Το άρθρο μου σήμερα είναι αφιερωμένο στο σύνδρομο του «εγώ τα ξέρω όλα» σε ό,τι αφορά μια γνώση ή μια εξειδίκευση. Ω Παναγιά μου, ούτε εγώ σαν Δίδυμος (όπως έχουμε κατηγορηθεί) δεν το λέω αυτό. Σίγουρα το έχετε συναντήσει, σε εκείνη την πελάτισσα-πελάτη, ή φίλο-φίλη που δεν ψήνεται να ακούσει τη συμβουλή σου ως επαγγελματία και να πάρει κάτι από τη γνώση σου, άσχετα με το αν εσύ έχεις επενδύσει τόσα πολλά για να τα προσφέρεις με ή χωρίς αντίτιμο, ανάλογα με την περίπτωση. Συμβαίνει ίσως σε όλους και όλες μας κάποια στιγμή στην επαγγελματική μας ζωή, και σίγουρα δε μας βοηθάει να εξελιχθούμε ούτε σαν πελάτες ούτε σαν επαγγελματίες.
«Εγώ ξέρω, δε μου ταιριάζει το κόκκινο κραγιόν.»
«Δε χρειάζομαι skincare, βάζω μια κρεμούλα από το σούπερ μάρκετ και πίνω και νερό, αρκούν.»
«Έχω δει στο TikTok πώς γίνεται το contouring, ξέρω καλύτερα, έχω παρακολουθήσει που το κάνει η τάδε ηθοποιός, η τάδε τραγουδίστρια.»
Κάπου εκεί λοιπόν, εσύ χαμογελάς, ανασαίνεις βαθιά, και κάνεις τον ψυχολόγο, ενώ μέσα σου σκέφτεσαι: “Καλά θα πάει κι αυτό”.
Γιατί εμφανίζεται αυτό το -ας το πούμε- σύνδρομο;
Το beauty είναι προσωπική υπόθεση. Αγγίζει την αυτοπεποίθηση, την εικόνα μας, ακόμα και το εγώ μας. Έτσι, πολλές φορές κάποιος προτιμά να δείχνει ότι ξέρει, παρά να αφεθεί σε σένα που όντως έχεις γνώσεις και εμπειρία.
Πού γίνεται όμως το λάθος;
Όταν μια πελάτισσα ή ακόμα κι ένας επαγγελματίας λέει συνεχώς «τα ξέρω όλα», στην ουσία κλείνει την πόρτα στην εξέλιξη. Η πελάτισσα ή ο πελάτης χάνουν την ευκαιρία να ανακαλύψει τι τους ταιριάζει πραγματικά και ο επαγγελματίας μένει στάσιμος, χωρίς ανέλιξη, γιατί θεωρεί ότι τα έχει μάθει όλα και δε χρειάζεται περαιτέρω εκπαίδευση.
Τίποτα, όμως, δε μένει ίδιο· όλα εξελίσσονται, και αυτό συμβαίνει και στην κοσμητολογία και στον χώρο της ομορφιάς και της περιποίησης. Αλλάζουν οι τεχνικές, αλλάζουν οι εποχές, αλλάζουν οι απαιτήσεις.
Και τι κάνεις;
Ένα μεγάλο “όπλο” σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι και η ψυχραιμία. Εξάλλου δεν έχεις εσύ να αποδείξεις ότι είσαι παντογνώστης. Ξέρεις ήδη τη δουλειά σου. Αυτό λοιπόν που εγώ προτείνω ή κάνω, αν θέλεις, είναι εκείνη την ώρα να σιωπήσω και απλά να μιλήσω με πράξεις και αποδείξεις, τεκμηριώνοντας πάντα αυτά που λέω. Αν δηλαδή σου πει η πελάτισσα “εγώ ξέρω τι μου πάει”, δείξ’ της εκείνη την ώρα στον καθρέφτη μια εναλλακτική που ίσως δεν είχε σκεφτεί ή δεν ήθελε γιατί ακολούθησε μια μόδα.
Ο χώρος της ομορφιάς είναι σαν ένα βιβλίο που οι σελίδες του δεν τελειώνουνε ποτέ. Διαβάζεις, διαβάζεις και πάντα έχει κι άλλο. Κι αυτό γιατί κανείς δεν μπορεί να τα ξέρει όλα και γιατί όλα εξελίσσονται και αλλάζουν. Αυτό που χρειάζεται είναι να είσαι ανοιχτός στο να μαθαίνεις περισσότερα, όταν φυσικά αντιληφθείς ότι, όχι, δεν τα ξέρεις όλα, γιατί έτσι θα μείνεις στάσιμος και “εκτός”. Όσο για τις πελάτισσες, φίλες, γνωστές κ.λπ. καλό θα είναι να ακούν και να “ρουφάνε” οποιαδήποτε πληροφορία και γνώση από έναν επαγγελματία- άλλωστε τι έχουν να χάσουν;
Θα πιστεύω όσο ζω και την προσωπική επιλογή και έκφραση, μα και στο να εμπιστευόμαστε τον καθένα στο είδος του. Αλλά ναι, όταν ακούς να λένε “το αντηλιακό μόνο στη θάλασσα αρκεί”, ε πώς να μην ασπρίσουν τα μαλλιά σου;
Έλενα Μαρά
Beauty coach – Mrs Kamarina
