Αν νιώθεις πως κάθε φορά που ανοίγεις τα social ανεβαίνει η πίεση λες και είδες τον πρώην με την καινούρια του, μην ανησυχείς: δεν είσαι μόνο εσύ. Σύμφωνα με το Oxford University Press, η λέξη που σφράγισε το 2025 είναι rage bait και κάπως έτσι καταλάβαμε όλοι ότι το ίντερνετ έχει πλέον επίσημη άδεια να μας εκνευρίζει.
Ο όρος μπορεί να σου φαίνεται καινούριος, αλλά η αλήθεια είναι ότι τον ζεις ήδη. Rage bait λέγεται κάθε κομμάτι περιεχομένου που φτιάχνεται επίτηδες για να σε κάνει να θυμώσεις, να τσαντιστείς, να πατήσεις σχόλιο ή share με το “ΤΙ ΖΟΥΜΕ”. Το clickbait ήταν η αθώα εποχή που απλώς σε ξεγελούσαν με έναν πιασάρικο τίτλο. Το rage bait όμως δεν ενδιαφέρεται να σου δημιουργήσει περιέργεια· θέλει τα νεύρα σου, καθαρά και ξάστερα.
Και δυστυχώς, φαίνεται πως πιάνει. Η χρήση του όρου αυξήθηκε τρεις φορές μέσα σε έναν χρόνο, κάτι που δεν είναι απλώς στατιστικό· είναι ομαδική διάγνωση. Και μέσα σε όλο αυτό, εμείς μαθαίνουμε σιγά σιγά να αναγνωρίζουμε τα δολώματα. Να ξεχωρίζουμε πότε πραγματικά μας ενδιαφέρει κάτι και πότε απλώς μας χρησιμοποιεί για λίγα παραπάνω κλικ. Αν το scroll σου μοιάζει με μικρό καθημερινό αγώνα αυτοσυγκράτησης, μάλλον έπεσες κι εσύ θύμα της «δόλωσης οργής».
Το οξφορδιανό λεξικό έβαλε το rage bait να διαγωνιστεί απέναντι σε δύο άλλες λέξεις που δείχνουν πολύ ξεκάθαρα σε τι φάση βρίσκεται η ανθρωπότητα. Πρώτο το aura farming: η τέχνη του να καλλιεργείς μια περσόνα που βγάζει κάτι. Το κάτι το αφήνουμε θολό επίτηδες, αρκεί να δείχνει cool, μυστηριώδες και εντυπωσιακό, τουλάχιστον στις φωτογραφίες. Δεύτερο, το biohack: η πρακτική του να πειραματίζεσαι με διατροφή, άσκηση, συμπληρώματα ή συνήθειες για να γίνεις πιο υγιής, πιο αποδοτικός, πιο… όλα.
Το rage bait όμως τα κέρδισε όλα αυτά γιατί, όπως είπε και ο πρόεδρος της Oxford Languages, σήμερα δε μας τραβούν μόνο με περιέργεια. Μας πιάνουν από τα συναισθήματα και κυρίως από αυτά που ανάβουν εύκολα. Θυμός, αγανάκτηση, λίγο το “τι κάνουν οι άλλοι επιτέλους;” και voilà: έχουμε engagement.
Και κάπως έτσι, συνεχίζουμε έναν κύκλο κούρασης: το 2024 είχαμε το brain rot, την πνευματική εξάντληση από το ατέλειωτο scroll. Το 2025 έχουμε το rage bait, την οργή που σε σπρώχνει να κάνεις ακόμα περισσότερο scroll. Και όσο οι πλατφόρμες ταΐζουν αυτό τον κύκλο, εμείς μένουμε αποσυντονισμένοι, πιο κουρασμένοι και —ας το παραδεχτούμε— λίγο πιο εύθικτοι.
Ίσως τελικά το rage bait να μην είναι απλώς η λέξη της χρονιάς. Είναι ένας καθρέφτης που μας δείχνει πόσο εύκολα μπορούμε να παρασυρθούμε στον ψηφιακό θυμό. Και ίσως, αν το καταλάβουμε αυτό, να πατήσουμε και κανένα logout λίγο νωρίτερα.
