Είναι πλέον γεγονός! Η πολυπόθητη περίοδος των εκπτώσεων έφτασε και είμαι σίγουρη πως για ακόμη μια φόρα θα υποκύψετε στον πειρασμό και θα ξοδέψετε ό,τι έχετε κρατήσει, σε πράγματα που κατά βάση δε χρειάζεστε. Ας μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Όλοι το κάνουμε. Τι είναι όμως, αυτό που πραγματικά μας ωθεί σ’ αυτήν την καταναλωτική μανία;

Πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν οι διάφορες διαφημίσεις. «Κατακόρυφη πτώση τιμών» και τα άλλα παρόμοια σλόγκαν μας πείθουν, πως αφού έχει πέσει η τιμή του προϊόντος είναι ευκαιρία να το αποκτήσουμε, ακόμη κι αν μας είναι άχρηστο ή αν έχουμε άλλα πόσα παρόμοια στην κατοχή μας. Αν το καλοσκεφτούμε, με τον τρόπο αυτό, χειραγωγούμαστε πείθοντας τους εαυτούς μας πως η απόκτηση υλικών αγαθών αποτελεί κάτι σαν επένδυση για το μέλλον, προϊόντων που θα φύγουν από τη μόδα ή δε θα μας ταιριάζουν.

Παράλληλα, η πληθώρα των προϊόντων μας αποπροσανατολίζει. Ενώ ξέρουμε ότι χρειαζόμαστε, για παράδειγμα, ένα τζιν παντελόνι, καταλήγουμε με τρεις σακούλες σε κάθε χέρι με διάφορα άσχετα αντικείμενα που «μας μπήκαν στο μάτι». Υπάρχουν τόσα πολλά είδη στα μαγαζιά που δεν μπορείς να φύγεις, παίρνοντας μόνο αυτό το ένα που στην πραγματικότητα χρειαζόσουν.

Ας μη γελιόμαστε, τις περισσότερες φορές καταλήγουμε με πράγματα χαμηλής ποιότητας τα οποία θα διακοσμούν τα ντουλάπια μας. Κι αναρωτιέμαι εύλογα, σ’ αυτό το σημείο: Μήπως ήρθε η στιγμή να μην υποκύψουμε στον υπέρμετρο καταναλωτισμό και να κάνουμε πιο ουσιαστικές κι αναγκαίες αγορές;

Αρχικά, ας επαναπροσδιορίσουμε τις αξίες μας κι ας βάλουμε σε δεύτερη μοίρα την καταξίωση μέσω του «έχειν». Με λίγα λόγια, δεν εξαρτάται όλη μας η ύπαρξη από αυτές τις αγορές, ούτε και θα έρθει η συντέλεια του κόσμου που δε μας χωράει αυτό το εκπληκτικό μαύρο τοπάκι μιας και αντικαταστήσαμε το νερό με γλυκά μέσα στις γιορτές. Συν ότι τα χρήματα που θα ξοδέψουμε σε άσκοπες αγορές είναι προτιμότερο να τα βάλουμε στην άκρη και να τα αξιοποιήσουμε πιο εποικοδομητικά στο μέλλον. Μια εκδρομή για παράδειγμα, θα μας ευχαριστήσει πολύ περισσότερο και θα μας ανανεώσει.

Επιπλέον, ας συνειδητοποιήσουμε ότι τα πολλά και καινούργια ρούχα ή παπούτσια δε θα μας βοηθήσουν στην κοινωνικοποίησή μας. Θα μας προσφέρουν μια πρόσκαιρη ευχαρίστηση και αυτοπεποίθηση. Από κει κι έπειτα όμως, δε θα ενδιαφερθεί κανένας γι’ αυτά κι ούτε θα διαμορφώσει κάποια διαφορετική άποψη για το άτομό μας. Τα αντικείμενα με άλλα λόγια, δε θα μας προσφέρουν νέους φίλους ή κατακτήσεις και είναι λάθος να τα βλέπουμε με τέτοιον τρόπο.

Κάποιοι από μας μάλιστα, αντιμετωπίζουν τις αγορές ως μια μορφή εκτόνωσης. Η καθημερινότητα και οι απαιτήσεις της ασκούν μεγάλη πίεση σε όλους μας. Η υπερκατανάλωση όμως, δεν αποτελεί έξοδο διαφυγής από αυτήν κι ούτε πρόκειται να καλύψει το συναισθηματικό κενό που πιθανώς αισθανόμαστε. Λύση σ’ αυτά τα προβλήματα θα μας προσφέρουν πιο δημιουργικές απασχολήσεις, όπως για παράδειγμα οι διάφορες τέχνες ή κάποια σωματική δραστηριότητα.

Συνεπώς, ας παραμείνουμε ψύχραιμοι αυτή την περίοδο. Ας δώσουμε προτεραιότητα σε βιοποριστικές ανάγκες κι ας πάρουμε τα απολύτως απαραίτητα. Με τον τρόπο αυτό και χρήματα θα εξοικονομήσουμε και χώρο στη ντουλάπα μας. Ας μην ξεχνάμε πως οι εκπτώσεις αποτελούν απλώς έναυσμα για οικονομικότερες αγορές και όχι για ριζική αλλαγής της γκαρνταρόμπας μας.

 

Eπιμέλεια Κειμένου Ιωάννας Καραφώτη: Σοφία Καλπαζίδου

Επιμέλεια Κειμένου Ιωάννας Καραφώτη: Σοφία Καλπαζίδου

Συντάκτης: Ιωάννα Καραφώτη