Με έμπνευση απ’ τη μοναδική παρουσία της Μαρίας Κάλλας ως Μήδεια το 1953 στη Σκάλα του Μιλάνου, ο ταλαντούχος Τούρκος σχεδιαστής Erdem Moralıoglu παρουσίασε τη συλλογή του στο Βρετανικό Μουσείο, έχοντας ως φόντο τα επιβλητικά Γλυπτά του Παρθενώνα.

Ο σχεδιαστής, πριν την επίδειξη της συλλογής του για την εποχή του f/w 2024 στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, εξήγησε με λεπτομέρεια τη συνεργασία του με τη Μαρία Κάλλας και τον Salvatore Fiume, τον Σικελό καλλιτέχνη, γλύπτη και σκηνογράφο. Η εμβληματική ερμηνεία της Κάλλας ως μάγισσα της ελληνικής μυθολογίας, σε συνδυασμό με την αισθητική προσέγγιση του Fiume, δημιούργησαν ένα συναρπαστικό πεδίο έμπνευσης για τον σχεδιαστή.

 

 

Ωστόσο, η επιλογή του χώρου για την επίδειξη της συλλογής στα Γλυπτά του Παρθενώνα προκάλεσε συζητήσεις. Αυτό έγινε εν μέσω της διαρκούς δημόσιας αντιπαράθεσης σχετικά με τα κλοπιμαία γλυπτά του Παρθενώνα και τις προσπάθειες της Ελλάδας ν’ αποκαταστήσει τον κορυφαίο πολιτιστικό θησαυρό της. Ενώ το Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζει ότι διαφυλάσσει τα γλυπτά του Παρθενώνα από κίνδυνο και κακή συντήρηση, η επιλογή του χώρου για τη μόδα αποδεικνύει το αντίθετο, προκαλώντας περαιτέρω συζητήσεις και αντιδράσεις με την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη να δηλώνει ότι: «Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία. Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στην Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως». Μέχρι στιγμής ο σχεδιαστής δεν έχει δώσει κάποια απάντηση σχετικά με το θέμα.

Είναι τουλάχιστον απογοητευτικό να βλέπουμε μια τέτοια επίδειξη δίπλα στα γλυπτά του Παρθενώνα, κάπου στο Λονδίνο και πιο συγκεκριμένα στο Βρετανικό Μουσείο κι όχι στον φυσικό τους χώρο που είναι το Μουσείο της Ακρόπολης. Βέβαια, ο καλλιτέχνης φαίνεται πως ήθελε να υπερασπιστεί τη χώρα μας μ’ αυτή του την κίνηση, καθώς οι επισκέπτες της επίδειξης είχαν την ευκαιρία να βρεθούν στον χώρο όπου φυλάσσονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα και να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι ότι τα Γλυπτά δεν ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο, αλλά στη χώρα μας.

Βέβαια, κάτι τέτοιο δε θα το παραδεχόταν ποτέ ο Σουνάκ που έχει έρθει σε ρήξη με τον Έλληνα Πρωθυπουργό στο παρελθόν για το θέμα αυτό κι ακύρωσε μέχρι και την προγραμματισμένη εμφάνισή του. Εμείς ευχόμαστε να γίνονται τέτοιες ενέργειες, προκειμένου όλος ο κόσμος να βλέπει ότι τα Γλυπτά θα πρέπει να βρίσκονται στον φυσικό τους χώρο, μαζί με όλα τα υπόλοιπα ευρήματα στο Μουσείο της Ακρόπολης και τον Παρθενώνα.

Πηγή εικόνας: Erdem Moralıoglu / Instagram