Αν πίστευες ότι έχεις δει όλες τις «τι είναι αυτό;» χριστουγεννιάτικες διαφημίσεις, η McDonald’s Ολλανδίας είπε «κρατήστε μου το burger». Γιατί φέτος κατάφερε να γίνει viral για όλους τους λάθος λόγους. Μία διαφήμιση 45 δευτερολέπτων, φτιαγμένη εξολοκλήρου με Τεχνητή Νοημοσύνη, προκάλεσε τέτοιο χαμό, που η εταιρεία αναγκάστηκε να την κατεβάσει άρον άρον από το YouTube — μέσα σε λίγες μόνο ημέρες.

Και κάπου εδώ μπαίνει το Twitter (ή Χ, όπως θες πες το), όπου ένας χρήστης έγραψε αυτό που σκέφτηκαν πολλοί: «αυτή είναι η πιο φρικτή διαφήμιση που έχω δει φέτος». Δεν είχε άδικο. Οι χαρακτήρες της διαφήμισης έμοιαζαν σαν να έχουν λιώσει μέσα στη μηχανή του παγωτού που ποτέ δε δουλεύει, τα πλάνα άλλαζαν σαν να είχαν κοπεί με ψαλίδι σχολικής χειροτεχνίας, και γενικά το vibe ήταν περισσότερο “horror AI glitch” παρά “Merry Christmas”.

 

 

Η ιδέα ήταν να δείξει όλα όσα μπορούν να πάνε στραβά στις γιορτές, με το ειρωνικό σλόγκαν «η πιο τρομερή εποχή του χρόνου», προτείνοντας ότι η λύση σε όλο αυτό είναι ένα McDonald’s. Ωραία σκέψη στο brainstorming, εκτέλεση από ΑΙ που έπινε ενεργειακά.

Το έργο δημιουργήθηκε από την ολλανδική TBWA\Neboko σε συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία παραγωγής The Sweetshop. Και, για να είμαστε δίκαιοι, από πίσω υπήρξε δουλειά. Η διευθύνουσα σύμβουλος της Sweetshop, Melanie Bridge, το υπερασπίστηκε με πάθος: μίλησε για επτά εβδομάδες ατελείωτης δουλειάς, χιλιάδες λήψεις και κανονικό editing — όπως σε κάθε μεγάλη παραγωγή. «Δεν ήταν ένα τέχνασμα τεχνητής νοημοσύνης», είπε. «Ήταν μια ταινία».

Μόνο που το κοινό δεν το είδε έτσι. Άλλοι το χαρακτήρισαν «ανατριχιαστικό», άλλοι «κακώς μονταρισμένο», άλλοι απλά έγραψαν «τι είναι αυτό πάλι;». Υπήρξε μάλιστα και σοβαρή ανησυχία για το μέλλον της δουλειάς ανθρώπων στον χώρο της διαφήμισης. «Χωρίς ηθοποιούς, χωρίς ομάδα κάμερας… καλώς ήρθατε στο μέλλον της κινηματογραφικής παραγωγής. Και είναι χάλια», έγραψε ένας χρήστης, συνοψίζοντας τον φόβο πολλών.

Η McDonald’s από την πλευρά της προσπάθησε να κρατήσει χαμηλούς τόνους και σε δήλωσή της στο BBC μίλησε για ένα «σημαντικό μάθημα» σχετικά με τη χρήση της ΑΙ. Με απλά λόγια: το δοκιμάσαμε, δεν πήγε καλά, το πήραμε πίσω.

Και κάπως έτσι η πιο «τρομερή εποχή του χρόνου» έγινε όντως τρομερή αλλά όχι όπως το είχαν φανταστεί. Αν κάτι μας δίδαξε όλος αυτός ο χαμός, είναι ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να κάνει πολλά, αλλά μάλλον ακόμα δεν μπορεί να φτιάξει χριστουγεννιάτικη διαφήμιση χωρίς να μοιάζει με εφιάλτη από παράλληλο σύμπαν.

Δεν πειράζει McDonald’s, την επόμενη φορά ίσως αφήστε τα Χριστούγεννα στους ανθρώπους.

 

Συντάκτης: Νικόλ Τ.