Το 1983 βγαίνει στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Πατάκη η μεγαλύτερη –μέχρι σήμερα– ελληνική σειρά κόμικ του συγγραφέα Ευγένιου Τριβιζά με σκίτσα του Νίκου Μαρουλάκη, η διάσημη «Φρουτοπία». Δύο χρόνια μετά, τον Νοέμβριο του 1985, μεταφέρθηκε στη μικρή οθόνη –και συγκεκριμένα στην ΕΡΤ– ως παιδικό πρόγραμμα με μαριονέτες. Η παραγωγή της σειράς έγινε από την Οικογένεια Σοφιανού –τον Φαίδωνα, την Ήβη, την Μπριγκίτε και τον Δήμο–, η οποία επιμελήθηκε τη μουσική, τα σκηνικά και τις αξέχαστες κούκλες.

Σύμφωνα με τον Ευγένιο Τριβιζά, η συγγραφή της Φρουτοπίας προέκυψε από μια συνεργασία του με ένα παιδικό περιοδικό, «Το Ρόδι», όπου πήρε συνέντευξη από ένα μήλο, το οποίο διαμαρτύρεται συνεχώς για την ευνοϊκή μεταχείριση που ‘χουν τα ρόδια από τον κόσμο. Πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο δαιμόνιος δημοσιογράφος Πίκος Απίκος, ο οποίος καλείται από τον αρχισυντάκτη να ερευνήσει την εξαφάνιση του Μανώλη, του μανάβη στη χώρα της Φρουτοπίας. Η χώρα αυτή είναι μαγική –όπως λέει το τραγούδι – και εκεί ζούνε φρούτα και λαχανικά, όπως ο Αιμίλιος το Μήλο, ο Θάνος το κολοκυθάκι, ο Ανανίας το πεπόνι και η Μάτα η ντομάτα. Τα συνθήματα στους τοίχους θυμίζουν τα δοξασμένα ‘80s όπως το “I love Maroulita” και το «Η Φρουτοπία ανήκει στα φρούτα της». Οι κάτοικοι δε συμπαθούν τους μανάβηδες που προσπαθούν να κάνουν κουμάντο στη φανταστική αυτή πολιτεία και για αυτό η εξαφάνιση του Μανώλη φαντάζει ύποπτη. Οι μοναδικοί άνθρωποι κάτοικοι είναι –εκτός από τον Μανώλη– η γυναίκα του, Ευρυδίκη Ντεσιμπέλ, και ο Κρυψίβουλος ο Αστυνόμος που ερευνά την υπόθεση, πάντα μεταμφιεσμένος, για να μην τον καταλάβουν. Το ερώτημα για τον Πίκο Απίκο είναι ένα «Τι απέγινε ο Μανώλης ο μανάβης;».

Συνολικά προβλήθηκαν 47 επεισόδια μέχρι τον Δεκέμβρη του 1989, όταν και σταμάτησε η προβολή λόγω περικοπών στο πρόγραμμα της Κρατικής Τηλεόρασης. Παρ’ όλο που το κοινό περίμενε και ζητούσε απεγνωσμένα να δει τη συνέχεια της ιστορίας, η σειρά σταμάτησε στον 3ο κύκλο και ακολούθησαν πολλές επαναλήψεις μέχρι σήμερα. Η γενιά που παρακολούθησε τότε τα επεισόδια της Φρουτοπίας, μεγαλώνοντας και ξαναβλέποντάς τα, ανακάλυψε τα νοήματα της ιστορίας, γι’ αυτό και βλέπεται άνετα από ανθρώπους όλων των ηλικιών. Οι προσεγμένοι διάλογοι, οι συχνές αναφορές σε κοινωνικά θέματα, καθώς και το ευχάριστο σκηνικό επιτρέπουν σε κάθε γενιά θα ερμηνεύσει με τον δικό της τρόπο τα κρυμμένα μηνύματα.

Οι μαριονέτες πήραν ζωή από την Οικογένεια Σοφιανού και φωνή από ένα σωρό μεγάλα ονόματα ηθοποιών, που τότε κάποιοι από αυτούς έκαναν τα πρώτα βήματα της καριέρας τους. Ο Δημήτρης Πιατάς θα δώσει φωνή στον Πίκο Απίκο και μαζί του θα ζωντανέψουν τις κούκλες ο Δάνης Κατρανίδας, ο Σταύρος Ξενίδης, η Βάσια Τριφύλλη, ο Μιχάλης Μητρούσης, η Άννα Παναγιωτοπούλου, η Ντίνα Κώνστα, ο Χρήστος Κωστής και πολλοί άλλοι.

Πρόσφατα σε δήλωση του, ο Φαίδων Σοφιανός θα πει: «Η κούκλα είναι πάρα πολύ δυνατό εργαλείο, ακόμα και για μεγάλους. Εμείς λέμε καμιά φορά για τις σατυρικές εκπομπές ότι με την κούκλα μπορείς να κάνεις και να πεις πράγματα που δεν μπορείς να τα πεις με κανέναν άνθρωπο. Έχει άλλη δύναμη». Τα «εργαλεία» της Φρουτοπίας βρίσκονται σήμερα στο κτήμα της Οικογένειας Σοφιανού, στο Κορωπί Αττικής, και εκτίθενται παρέα με τον Ρούχλα, τον Σεβαστιανό, τον Φιόγκο και την Μελιά από τη σειρά «Του κουτιού τα παραμύθια».

Ο συγγραφέας της σειράς δεν έμεινε μόνο στην Φρουτοπία. Μέχρι σήμερα έχει εκδώσει πολλά βιβλία, με ήρωες που ταξιδεύουν σε βασίλεια με μαγικά μαξιλάρια, με χιονάνθρωπους που κινδυνεύουν από Λασπανθρώπους στον δρόμο τους για τον Βόρειο Πόλο, με μάγισσες που κλέβουν τις φωνές των παιδιών γιατί δεν αντέχουν τα κάλαντα, με μάχες Ούφρων και Τζούφρων στη κοιλάδα με τις μωβ τσουκνίδες και άλλους πολλούς. Το 2016 στη Θεσσαλονίκη και το 2017 στην Αθήνα θα ανοίξει για λίγους μήνες το θεματικό πάρκο «Οι Μυστικοί Κόσμοι του Ευγένιου Τριβιζά» και εκεί όλοι, μικροί και μεγάλοι, θα μπορέσουν να μπούνε στη μαγική αυτή πολιτεία, στη Φρουτοπία, ενώ γύρω τους ξεπηδάν οι πιο γνωστοί ήρωες των ιστοριών του συγγραφέα.

Βασικό συστατικό της επιτυχίας και της ευρείας αποδοχής του συγγραφέα, είναι –όπως ανέφερε ο ίδιος– η φαντασία. «Η φαντασία είναι το κύριο συστατικό των παραμυθιών. Η φαντασία είναι η πρώτη που χαρτογραφεί τα αχαρτογράφητα νερά. Στη φαντασία μας συντελούνται τα πιο τολμηρά ταξίδια» θα πει σε ομιλία του το 2013 και αμέσως το μυαλό μας θα μπει σε ένα πορτοκαλί αερόστατο και θα πετάξει πάνω από τις πολύχρωμες γειτονιές της μίας και μοναδικής ονειρεμένης Φρουτοπίας.

Συντάκτης: Κέλλυ Ιακωβίδου
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.