Το φλερτ αποτελεί μια διαχρονική μορφή κοινωνικής αλληλεπίδρασης, συνδεδεμένη με την ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία, οικειότητα και συναισθηματικό δέσιμο. Αν και συχνά παρουσιάζεται ως αυθόρμητη και ανεπιτήδευτη έκφραση ενδιαφέροντος, το ερώτημα παραμένει: είναι το φλερτ κάτι που έρχεται φυσικά ή μπορεί να διδαχθεί;

Από ανθρωπολογική και κοινωνιολογική άποψη, το φλερτ έχει διαμορφωθεί μέσα σε πολιτισμικά και κοινωνικά πλαίσια. Οι τρόποι με τους οποίους εκφράζεται ποικίλλουν ανάλογα με την εποχή, τον πολιτισμό και τις κοινωνικές νόρμες. Στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες, το φλερτ συνδέεται συχνά με τη ρομαντική προσέγγιση, με σκοπό τη δημιουργία σχέσης, είτε εφήμερης είτε μακροχρόνιας. Παράλληλα, θεωρείται και μορφή κοινωνικής δεξιότητας, που ενισχύει την αυτοπεποίθηση και τη διαπροσωπική επικοινωνία.

Η ιδέα της «διδασκαλίας» του φλερτ έχει αποκτήσει έδαφος κυρίως τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μέσα από σεμινάρια, διαδικτυακά μαθήματα, άρθρα αυτοβελτίωσης και ψυχολογικές προσεγγίσεις. Επαγγελματίες στον τομέα των κοινωνικών δεξιοτήτων ισχυρίζονται ότι οι βασικές αρχές του φλερτ μπορούν να διδαχθούν, όπως για παράδειγμα η σωστή γλώσσα του σώματος, η ενεργή ακρόαση, η κατάλληλη χρήση του χιούμορ, καθώς και η καλλιέργεια αυθεντικής επικοινωνίας.

Η ψυχολογία επισημαίνει ότι μεγάλο μέρος της επιτυχίας στο φλερτ σχετίζεται με την αυτοαντίληψη και την αυτοπεποίθηση. Άτομα με υψηλότερη αυτοεκτίμηση και κοινωνική εξοικείωση είναι συχνά πιο ικανά στο να φλερτάρουν με φυσικό τρόπο. Παρ’ όλα αυτά, η κοινωνική ανατροφή, οι εμπειρίες και το περιβάλλον παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ικανότητας αυτής. Επομένως, σε άτομα που αισθάνονται αμηχανία ή ανασφάλεια, η εκμάθηση συγκεκριμένων τεχνικών μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και οι επικριτικές φωνές που υποστηρίζουν ότι το φλερτ, όταν γίνεται υπερβολικά «μηχανικό» ή βασίζεται σε προκαθορισμένες τεχνικές, χάνει τον αυθορμητισμό και την ειλικρίνειά του. Ένα γνήσιο φλερτ προϋποθέτει ενδιαφέρον και σεβασμό προς το άλλο πρόσωπο, καθώς και ετοιμότητα για ενσυναίσθηση. Όταν μετατρέπεται σε στρατηγική ή χειριστικό εργαλείο, διακινδυνεύει να παρεξηγηθεί ή να προκαλέσει δυσάρεστα αποτελέσματα.

Η κουλτούρα του φλερτ έχει επηρεαστεί έντονα και από την ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των εφαρμογών γνωριμιών. Πλατφόρμες όπως το T!nder, το Instagram ή το Facebook έχουν μεταφέρει μεγάλο μέρος της διαδικασίας σε ψηφιακό περιβάλλον. Η γλώσσα του σώματος έχει αντικατασταθεί από emojis, φωτογραφίες και μηνύματα, γεγονός που αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν το ενδιαφέρον τους. Αυτή η μετάβαση έχει φέρει νέα δεδομένα, αλλά και νέες δυσκολίες – κυρίως στην κατανόηση των προθέσεων και των ορίων του άλλου.

Συμπερασματικά, το φλερτ μπορεί να διδαχθεί ως προς τις βασικές του τεχνικές και τις κοινωνικές δεξιότητες που το υποστηρίζουν. Ωστόσο, η ουσία του παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένη με την αυθεντικότητα, την προσαρμοστικότητα και τη συναισθηματική νοημοσύνη. Δεν πρόκειται απλώς για ένα σύνολο κανόνων ή τακτικών, αλλά για μία ζωντανή διαδικασία ανθρώπινης προσέγγισης, όπου η κατανόηση, ο σεβασμός και η αμοιβαία διάθεση παίζουν καθοριστικό ρόλο.

Η διδασκαλία του φλερτ, επομένως, μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο ενδυνάμωσης και βελτίωσης της επικοινωνίας, αρκεί να διατηρείται η ειλικρίνεια και να αποφεύγεται η επιτήδευση. Στην τελική, το φλερτ δεν είναι απλώς ένα μέσο για να κερδηθεί η προσοχή κάποιου∙ είναι τρόπος να μοιραστείται ένα χαμόγελο, ένα βλέμμα, μια στιγμή που ενδέχεται να γίνει η αρχή μιας πιο βαθιάς σύνδεσης.

Συντάκτης: Αγγελική Παπακωνσταντίνου