Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το ραδιόφωνο εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί σταθερή αξία για τους ακροατές του σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Αυτό αποδεικνύουν και έρευνες που έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς από διάφορα πανεπιστήμια κι επιστημονικά περιοδικά που δείχνουν πως το ραδιόφωνο συνεχίζει και αποτελεί την αγαπημένη συνήθεια των ανθρώπων εδώ και πολλές δεκαετίες.

Η αλήθεια είναι ότι το ραδιόφωνο είναι το μοναδικό μέσο επικοινωνίας που δεν έχει αλλοιωθεί στον χρόνο, όπως συμβαίνει με την τηλεόραση. Είναι πάντα εκεί με το φιλικό του κλίμα, τις όμορφες μουσικές επιλογές του που σε ταξιδεύουν και σε αναζωογονούν ακόμα κι όταν η ψυχολογία σου δεν βρίσκεται στα καλύτερά της επίπεδα. Αποτελεί την πιο σταθερή σου συνήθεια γιατί μπορείς να το έχεις μαζί σου παντού. Στις βόλτες που κάνεις με το ποδήλατό σου, στο αυτοκίνητό σου και στις πιο όμορφες στιγμές, παρέα με τους αγαπημένους σου ανθρώπους.

Οι μεγαλύτερες ηλικίες αγαπούν πολύ το ραδιόφωνο και το έχουν ως συντροφιά, όταν κάποιος απ’ τους αγαπημένους τους δε βρίσκεται δίπλα τους. Ακούνε τη μουσική που τους αγγίζει και τον αγαπημένο τους ραδιοφωνικό παραγωγό σε κλασικές ραδιοφωνικές συχνότητες. Σε ηλικίες από 45 έως 75 ετών ένα δείγμα του 74% ακούει ραδιόφωνο για μία έως τρεις ώρες ημερησίως. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ψυχολογία τους να είναι πιο ανεβασμένη και να είναι πιο αποδοτικοί, ειδικότερα όταν ακούνε στη δουλειά ή στο γραφείο. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουμε ως συντροφιά το ραδιόφωνο γιατί μας χαλαρώνει, όμως μπορεί κάλλιστα να είναι κι ο λόγος που είμαστε σε εγρήγορση. Θα έλεγε κανείς ότι αποτελεί τον μέγιστο ψυχαναλυτή μας, αφού για πολλούς ανθρώπους η αναπαραγωγή ενός κομματιού στο ραδιόφωνο έχει σημαντική ψυχολογική επίδραση στον οργανισμό μας.

Σύμφωνα μ’ έρευνα που έχει δημοσιευθεί για τα ραδιοφωνικά βραβεία μόλις το 19% των ανθρώπων ακούει ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο, το 23% ακούει ραδιόφωνο από ασύρματες συσκευές ή ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ενώ πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν ν’ ακούσουν το podcast της αγαπημένης τους εκπομπής κι ένα μεγάλο ποσοστό της τάξεως του 30% επιμένει σταθερό στην αξία του ραδιοφώνου από αναλογική συσκευή. Είναι σπάνιο, αλλά και ταυτόχρονα διαχρονικό να υπάρχει συσκευή ραδιοφώνου στον προσωπικό μας χώρο, αφού πλέον η τεχνολογία εξελίσσεται πάνω σε ταχύτατους ρυθμούς δημιουργώντας ένα δικό της ρεύμα και λαμβάνει τεράστια μερίδα οπαδών απ’ όλο τον κόσμο καθημερινά.

Ο χώρος, τέλος, που επιλέγει κανείς για ν’ ακούσει ραδιόφωνο είναι πολύ σημαντικός. Βοηθάει τόσο στη συγκέντρωση που έχουμε σε άλλες εξωγενείς δραστηριότητες. Τ’ αποτελέσματα τις ίδιας έρευνας που δημοσιεύθηκαν για τα ραδιοφωνικά βραβεία, έδειξαν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι, περίπου το 46% ακούει ραδιόφωνο στο σπίτι του. Στη δουλειά και στο γραφείο, επιλέγει μόλις το 9% (παρ’ όλο που μας βοηθάει στο να γίνουμε πιο αποδοτικοί, ειδικά με όσους ασχολούνται με τον καλλιτεχνικό χώρο). Το 5% ακούει ραδιόφωνο σε μια εκδρομή που θα κάνει με τον σύντροφό του σε κάποιο ειδυλλιακό μέρος, ενώ μόλις το 8% ακούει ραδιόφωνο στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Κι αυτό είναι κάτι που προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς το να κινείσαι μ’ ένα λεωφορείο χαζεύοντας τις ομορφιές της πόλης, σε συνδυασμό με το αγαπημένο σου τραγούδι, σού δημιουργεί το αίσθημα της χαλαρής διάθεσης και της καλής ψυχολογίας γενικότερα. Ένα 5% ακούει ραδιόφωνο την ώρα του μαθήματος (αυτά δεν είναι καλό να συμβαίνουν βέβαια, γιατί μετά δημιουργούνται ολοένα και περισσότερα προβλήματα, που, στόχο έχουν εμάς και τις δυνατότητές μας).

Οι ηλικίες που αγαπούν το ραδιόφωνο, όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο είναι και ηλικίες στο φάσμα 18-35 ετών, ενώ μέχρι και άνθρωποι άνω των 70 ετών συνεχίζουν ν’ ακούνε ραδιόφωνο φανατικά. Δημιουργεί άλλωστε τη ζεστασιά και την αίγλη ότι όλα μπορούν ν’ αλλάξουν, ακόμη κι αν η ψυχολογία μας έχει πέσει στα πατώματα κι η έκπληξη του πιο τραγούδι θα ακολουθήσει, δεν παύει ποτέ να είναι ζητούμενο. Το ραδιόφωνο αποτελεί σταθερή αξία στο χρόνο και πάντα θα είναι ένα ακουστικό μακριά μας, για να μας ταξιδέψει όταν το θελήσουμε, έστω και νοητά.

 

Συντάκτης: Ανδρέας Πετρόπουλος
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου