Η νέα διαφήμιση της γνωστής αλυσίδας Jumbo που κυκλοφόρησε πριν από λίγα 24ωρα κι έχει κάνει τον γύρο του διαδικτύου, είναι από άλλο πλανήτη ή μάλλον για άλλο πλανήτη, γιατί δε θέλω να πιστεύω ότι στην Ελλάδα του 2023 έχουμε ανάγκη από τέτοιες διαφημίσεις με τόσο κακό χιούμορ. Μέσα στο ένα λεπτό που διαρκεί συνολικά η διαφήμιση, βλέπουμε όλα τα στερεοτυπικά πρότυπα της κοινωνίας μας -που παλεύουμε τόσα χρόνια ν’ αποτινάξουμε από πάνω μας με αγώνες και διαμαρτυρίες- να παρελαύνουν μπροστά στα μάτια μας.

Με πρωταγωνιστή τον λαϊκό τραγουδιστή Τάσο Μπουγά, τα γνωστά του μαύρα γυαλιά και τη στεντόρεια φωνή του -στοιχεία που φαίνεται ότι τον καθιστούν δημοφιλή επιλογή για τη φετινή διαφήμιση του Jumbo- και με τη διασκευή του γνωστού κομματιού «Φεγγάρι μου» σε μουσική και στίχους του Γιώργου Θεοφάνους, που έχει ερμηνεύσει η Νατάσα Θεοδωρίδου και συγκαταλέγεται στις μεγάλες της επιτυχίες, τα Jumbo καταφέρνουν με λάθος τρόπο να κλέψουν την παράσταση, προσβάλλοντας παράλληλα και μια ομάδα ανθρώπων που ασπάζεται τον βιγκανισμό. Επιπλέον η παρουσία της ημίγυμνης κοπέλας στον στύλο ντυμένη κουνελάκι του Playboy να περιστρέφεται σαν οβελίας -ειδικά αν το συνδέσουμε και με τον Πλανητάρχη, που έκανε επιτυχία με τα σουξέ «Πάρε μου μια πίπα» κι «Έλα στον παππού» μόνο χιούμορ δεν υπέδειξε- αντίθετα μας θύμισε όλα αυτά που θέλουμε να ξεχάσουμε.

Με τους στίχους του κομματιού ν’ αναφέρονται στο ψήσιμο του οβελία και με μια αναφορά στους βίγκαν που τον «έδιωξαν» κι αναγκάστηκε να πάει στο φεγγάρι, τα Jumbo καταφέρνουν για ακόμα μια φορά να ξεσηκώσουν αντιδράσεις, επιβεβαιώνοντας το ρητό ότι η χειρότερη δυσφήμηση είναι η καλύτερη διαφήμιση. Και δεν είναι η πρώτη φορά που τα Jumbo δημιουργούν θόρυβο μέσα απ’ τις διαφημίσεις τους και δέχονται την κοινωνική κατακραυγή, καθώς χρόνια τώρα φροντίζουν να μας προσφέρουν διαφημίσεις που υπερβαίνουν τα όρια με απώτερο σκοπό αυτό που, τελικά, προσφέρουμε. Να σχολιάζονται. Πώς θα μπορούσαμε άλλωστε να ξεχάσουμε τη διαφήμιση με τη Λαίδη του ελληνικού πενταγράμμου το 2ο16 και την ατάκα «Χτύπα σαν άντρας», όπου παίχτηκε για λιγότερο από μια εβδομάδα στην τηλεόραση και κόπηκε μετά τις αντιδράσεις των συλλόγων κατά της βίας των γυναικών, ή την ατάκα «Σφάξ’ τη» που είχε προκαλέσει τις αντιδράσεις των φιλοζωικών οργανώσεων;

Φαίνεται ότι κι αυτή είναι μια ακόμη προσπάθεια του Jumbo να δημιουργήσει ντόρο και να σχολιαστεί είτε αρνητικά, είτε θετικά από τα lobbies των marketers κι όχι μόνο. H Ναταλία Γερμανού έγραψε στον προσωπικό της λογαριασμό στο twitter: «Κρίμα το τραγούδι όμως, το τόσο ωραίο «Φεγγάρι», να το κάνουν τζάμπο πασχαλινό τζινγκλάκι», ενώ άλλοι χρήστες αναφέρθηκαν στο λανθασμένο μήνυμα που περνάει η συγκεκριμένη διαφήμιση απ’ την οποία διαχέεται έντονα ο σεξισμός: «Απίστευτη σεξιστική πατάτα η νέα πασχαλινή διαφήμιση του jumbo, με αναφορά σε “moon” dance το δευτερόλεπτο που δείχνει κοπέλα ημίγυμνη σε στύλο, να χορεύει στο φεγγάρι. Γκώσαμε λιγούρια απ’ τα παλιακά παρενοχλητικά καμάκια σας» έγραψε η @_ufo_ufo_, χρήστης του twitter, με κάποιους άλλους όπως τον @stylian0s να υποστηρίζουν τη νέα διαφήμιση και το μήνυμα που περνάει αναφέροντας ότι: «Για να εξοργίστηκαν οι βίγκαν, μάλλον η διαφήμιση θα είναι πολύ καλή.»

Οι απόψεις διίστανται κι εμείς εδώ δεν έχουμε θέση λαϊκού δικαστή, τα γεγονότα παραθέτουμε· όμως ρε παιδιά προσπαθούμε κι εμείς, τόσα χρόνια να καταλάβουμε τι πάει λάθος με τα σποτάκια του Jumbo. Γιατί θα πρέπει μια διαφήμιση να είναι κραυγαλέα προσβλητική για να κάνει τη δουλειά της; Υπάρχουν τόσοι τρόποι για να θριαμβεύσει μια διαφήμιση κι ένα ολόκληρο τμήμα marketing μ’ ένα έξυπνο καστ, χωρίς φανφάρες, με έξυπνο σενάριο και χιούμορ. Θα μου πεις και εσύ με την σειρά σου, ότι τα Jumbo έτσι τα συνηθίσαμε τόσα χρόνια. Θα σου πω κι εγώ με τη σειρά μου, πως η εξέλιξη μιας επιχείρησης, ειδικότερα στο brand awareness έρχεται με το να δοκιμάζεται σε πολλά και διαφορετικά πράγματα που περιλαμβάνουν ιδέες, κόνσεπτ κι αλλαγή επικοινωνιακής στρατηγικής κι όχι λαϊκισμό και στερεότυπα.

Αντί επιλόγου: Αφού θα τα πάρει που θα τα πάρει τα λεφτά, ας κάνει κάτι καλύτερο. Κι αν όχι τώρα, ελπίζουμε η εταιρία στην επόμενη διαφημιστική της καμπάνια, να σκεφτεί ότι το βασικό της market είναι τα παιδικά παιχνίδια, να κάνει μια αλλαγή επικοινωνιακής στρατηγικής και να προσπαθήσει ν’ αποτινάξει αυτές τις ιδέες που μόνο κακό κάνουν στο brand της. Να σκεφτεί πόσα δευτερόλεπτα χρειάζονται για να πάρει την κατιούσα, παίρνοντας το πρόσφατο παράδειγμα απ’ την εταιρία ρούχων Balenciaga. Κι όπως έχει πει εύστοχα κι ο μεγιστάνας της διαφήμισης aka David Ogilvy: «Στη διαφήμιση, το γυμνό κι η σεξουαλικότητα είναι άσχετα, εκτός αν πρόκειται για διαφήμιση οίκου ανοχής.»

Συντάκτης: Ανδρέας Πετρόπουλος
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου