marc-schafer-1249075-unsplash

Τα τελευταία 15 περίπου χρόνια, τα γνωστά σε όλους μας, μέσα μαζικής δικτύωσης,  έχουν καταλάβει πρωταρχική θέση στη ζωή μας. Η εξέλιξή τους είναι ραγδαία κι ο τρόπος με τον οποίο επεμβαίνουν στην προσωπική μας ζωή πρωτόγνωρος.

Όταν το facebook είχε κάνει την εμφάνισή του το 2004 κανείς δεν πίστευε ότι θα εξελιχθεί σε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ δε θα μπορούσε να φανταστεί όταν το δημιούργησε, ότι θα κατάφερνε να αλλάξει ακόμα και την εξέλιξη ολόκληρου του πλανήτη μ’ αυτόν τον τρόπο της επικοινωνίας. Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του, οι χρήστες ήταν λίγοι κυρίως άτομα από 17 έως 25 χρονών οι οποίοι ασχολούνταν με κάθε νέο τεχνολογικό επίτευγμα. Τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ρωτούσαν συνέχεια «τι είναι αυτό το facebook;» και τα παιδιά που τότε πήγαιναν σχολείο είχαν μαύρα μεσάνυχτα γι’ αυτήν την εφαρμογή που έμελλε, όχι μόνο να εισχωρήσει στη ζωή μας αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις, να την κατευθύνει.

Στην αρχή λοιπόν έμπαινες στο προφίλ σου στο facebook χωρίς ιδιαίτερες λεπτομέρειες, έβλεπες φίλους να κάνουν ασήμαντες διαπιστώσεις, να ανεβάσουν φιλοσοφικά ρητά (αυτό το «σαν σήμερα» μας έχει καταστρέψει) και ν’ ανεβάζουν φωτογραφίες, στις οποίες πολύ σπανία απεικονίζονταν τα πρόσωπά τους. Οι φωτογραφίες κινούνταν συνήθως σε όμορφες εικόνες ζώων ή τοπίων ακόμα και χαρακτήρες από παιδικές ιστορίες. Κανείς δεν περίμενε ότι μετά από κάποια χρόνια το facebook θα είχε εξελιχθεί κι αλλάξει τόσο πολύ. Με τον καιρό στα προφίλ όλων των χρηστών άρχισαν να ζητούνται περισσότερες πληροφορίες για την προσωπική ζωή κι εμείς για να μην το στεναχωρήσουμε ξεκινήσαμε να δημοσιοποιούμε κάθε προσωπική μας πτυχή.

Σταδιακά αρχίσαμε να δημοσιοποιούμε περισσότερες φωτογραφίες με άτομα της οικογένειας με φίλους με το ταίρι μας. Λίγο αργότερα μπαίνει στη ζωή μας η κοινοποίηση παρουσίας η οποία ενημέρωνε τον καθένα για το πού βρισκόμαστε και τι κάνουμε. Τι πράγμα ήταν κι αυτό εκείνη την εποχή, είχαμε ενθουσιαστεί όλοι  τόσο πολύ που είχε γίνει συνήθεια καθημερινή και δημοσιεύαμε κάθε έξοδο με κάθε λεπτομέρεια.

Μέσα λοιπόν στις πληροφορίες που ζητούσε το facebook μετά τις σπουδές, τη μουσική, τις αγαπημένες ταινίες εμφανίζονται οι πληροφορίες της οικογενειακής κατάστασης. Συνηθισμένο φαινόμενο της εποχής εκείνης ήταν η κολλητή να εμφανίζεται ως μαμά, ο κολλητός φίλος ο μπαμπάς, υπόλοιποι φίλοι είχαν πάρει το ρόλο του θείου, της θείας, του νονού και της νονάς ενώ οι μεγαλύτεροι σε ηλικία είχαν «βαφτιστεί» παππούδες και γιαγιάδες. Αργότερα, οι πληροφορίες αυτές σταμάτησαν να δημοσιεύονται και η μία και μόνη προσωπική ερώτηση είναι η προσωπική κατάσταση, αν δηλαδή είσαι ελεύθερος ή δεσμευμένος. Μία ερώτηση πολύ προσωπική την οποία, κατά γενική ομολογία, δε χρειάζεται να γνωρίζουν όλοι. Παρ’ όλ’ αυτά, είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να βλέπουμε σε διάφορα προφίλ ν’ αναγράφουν τις διάφορες καταστάσεις, σε σχέση, ελεύθερος, αρραβωνιασμένος και λοιπά.

Οι χρήστες λοιπόν του facebook χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Εκείνοι που αδιαφορούν για τη συγκεκριμένη απορία του facebook κι εκείνοι που τρέχουν κάθε φορά που αλλάζει προσωπική τους ζωή να το ενημερώσουν, δηλαδή να δηλώσουν την αλλαγή στη ζωή τους, εάν είναι ελεύθεροι ή εάν έχουν βρει το νέο τους σύντροφο.

Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν άτομα τα οποία  δεν ενδιαφέρονται να δείξουν την προσωπική τους ζωή. Εντάξει, μπορεί και να ανεβάσουν κάποια φωτογραφία με το ταίρι τους, εφόσον είναι σε σχέση όμως δεν κάθονται τόσο να ασχοληθούν με τις ταμπέλες. Στη δεύτερη κατηγορία είναι εκείνοι, που θεωρούν, ότι δηλώνοντας την προσωπική τους κατάσταση θα κερδίσουν και θα είναι πιο εύκολο να προσεγγίσουν κάποιο νέο ταίρι, εφόσον δηλώνουν ελεύθεροι κι ωραίοι.

Δυστυχώς, όμως, για τα άτομα της δεύτερης κατηγορίας, γνωστοποιώντας σε όλους ότι είσαι ελεύθερος, δε βοηθάς τον εαυτό σου να βρεις νέο σύντροφο. Αντιθέτως, ένας άνθρωπος που θα δει στο προφίλ σου ότι είσαι ελεύθερος κι ότι του έχεις στείλει αίτημα φιλίας θα καταλάβει πολύ απλά και πολύ εύκολα ότι ψάχνεσαι και το ίδιο μπορεί να έχεις κάνει και σ’ άλλους πριν απ’ αυτόν ή ακόμα και μετά. Το καλύτερο λοιπόν που έχεις να κάνεις είναι να προστατεύσεις την προσωπική σου ζωή, όποιος θέλει να μάθει περισσότερες πληροφορίες για σένα δεν έχει παρά να σε ρωτήσει. Δεν χρειάζεται ο οποιοσδήποτε να έχει πρόσβαση σε τόσο ευαίσθητες πληροφορίες, οφείλεις να σέβεσαι τα προσωπικά σου δεδομένα. Προφύλαξε τον εαυτό σου, γιατί αν δηλώνεις ελεύθερος, στέλνεις αιτήματα φιλίας και μιλάς με όποιο πρόσωπο αποδεχτεί το αίτημά σου, τότε είναι σίγουρο ότι κανείς δε θα σου δείξει εμπιστοσύνη.

Ο καθένας θα θεωρήσει ότι το έχεις σύστημα και προσπαθείς μ’ αυτόν τον τρόπο να προσεγγίσεις άλλους ανθρώπους. Γι’ αυτό λοιπόν θα γίνει ακόμα πιο δύσκολο το να βρεις κάποιο νέο ταίρι εάν δηλώνεις σε όλους την ελευθερία σου. Οπότε καλύτερα να βγεις έξω για να κάνεις μια νέα γνωριμία, παρά να προσπαθείς να γνωρίσεις νέο ταίρι μέσω των διαφόρων εφαρμογών που κυκλοφορούν. Άλλωστε να θυμάσαι ότι το φλερτ θέλει και λίγο μυστήριο, αν εσύ τα φανερώνεις όλα με το πρώτο «γκλινκ» δε μένουν και πολλά για τη συνέχεια.

Συντάκτης: Φωτεινή Τζατζάκη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου

Κάνε σχόλιο!

Έχεις κάποια ιδέα για άρθρο;

Μπορείς να μας προτείνεις ένα θέμα που θα ήθελες να διαβάσεις σε κάποιο απ' τα επόμενα άρθρα μας!