photo-1599340678034-61006149fe52

Είναι Δευτέρα νωρίς το πρωί. Ξυπνάς αναστατωμένος πριν ακόμη χτυπήσει το ξυπνητήρι. Νιώθεις το στόμα σου ξηρό και ένα βάρος στο στήθος σου να σε πλακώνει. Aντί να είσαι έτοιμος να αδράξεις τη μέρα, σκέφτεσαι όλα όσα μπορούν να πάνε στραβά κατά τη διάρκειά της  και νιώθεις ανήμπορος να ανταποκριθείς. Από το να φτάσεις στο γραφείο έως το να συμμετέχεις ενεργά στις συναντήσεις της ημέρας και να ολοκληρώσεις τις εργασίες που σου έχουν ανατεθεί.

Σηκώνεσαι από το κρεβάτι βαριεστημένος και απλά αρχίζεις να ετοιμάζεσαι μηχανικά. Με λίγα λόγια, έχεις άγχος. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, τα συμπτώματα του άγχους ίσως μετριαστούν και κάπου εκεί θα σκεφτείς πως για ακόμη μια φορά ταλαιπώρησες άδικα τον εαυτό σου κάνοντας αρνητικές σκέψεις και αφήνοντας το άγχος να σε παρασύρει. Είναι φυσιολογικό να νιώθεις έτσι κάποιες ημέρες, όταν όμως αυτό συμβαίνει περισσότερες από μια φορές μέσα στην εβδομάδα, τότε ίσως θα πρέπει να αρχίσεις να σκέφτεσαι πως κάτι πρέπει να αλλάξει στη ζωή σου.

Ενώ λοιπόν το άγχος είναι ο τρόπος του οργανισμού σου να σε προετοιμάσει να αντιδράσεις σε ενδεχόμενους κινδύνους και απειλές που μπορεί να αντιμετωπίσεις, το χρόνιο άγχος μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και την εμφάνισή σου από την εμφάνιση ρυτίδων και ακμής έως τις διαταραχές του ύπνου και της καλής λειτουργίας του εντέρου.

Πολλοί είναι οι παράγοντες της ζωής μας που μπορεί να προκαλούν άγχος ενώ οι πιο συνηθισμένοι είναι τα οικονομικά θέματα, προβλήματα στο χώρο εργασίας, διαμάχες και διαφωνίες με πρόσωπα του στενού οικογενειακού ή φιλικού περιβάλλοντος, ένας χωρισμός ή η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. Καθώς το άγχος μπορεί να πυροδοτείται από διαφορετικούς παράγοντες κάθε φορά, είναι καλό να μάθουμε να αναγνωρίζουμε τις πηγές του άγχους προκειμένου να το διαχειριστούμε καλύτερα.

Σε περίπτωση που το άγχος σου οφείλεται σε καθαρά πρακτικούς λόγους, η όποια δυσχέρεια λύνεται το ίδιο πρακτικά, δηλαδή αναλύοντας κι αποδομώντας μία μία τις προβληματικές, φτάνοντας σε δράση, έστω και  μικρή, που θα φέρει αλλαγή. Όταν όμως το άγχος προκαλείται από συναισθηματικά προβλήματα και διαφωνίες με άτομα του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος, τότε τα πράγματα προφανώς περιπλέκονται. Αν είσαι αρκετά τυχερός, οι διαπροσωπικές σου σχέσεις είναι το στήριγμα και η άμυνά σου απέναντι στο άγχος. Δυστυχώς όμως μπορεί να αποτελέσουν και τη μεγαλύτερη πηγή άγχους και τις περισσότερες φορές να δημιουργήσουν σημαντικά προβλήματα. Η προδοσία, η απώλεια εμπιστοσύνης, οι αντιζηλίες,  οι συνεχείς διαφωνίες αλλά και η απογοήτευση που μπορεί να προκαλείται από άτομα του περιβάλλοντός σου που θεωρούσες σημαντικά, είναι παράγοντες που αυξάνουν το άγχος. Στις περιπτώσεις αυτές, ίσως απαιτούνται πιο δραστικές λύσεις όπως η διακοπή κάποιων σχέσεων ή η επανατοποθέτησή τους σε νέες βάσεις.

Ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και κατά συνέπεια είναι μοναδικοί και οι τρόποι που μπορούν να τον κάνουν να νιώσει καλύτερα. Από μια βόλτα στα μαγαζιά με καλούς φίλους και μια χαλαρωτική ημέρα σε ένα σπα έως την ενασχόληση με μια καλλιτεχνική δραστηριότητα ή ένα καινούριο άθλημα. Όσο πιεσμένο και αν είναι το πρόγραμμά σου, πάντα μπορείς να βρεις χρόνο για να προγραμματίσεις δραστηριότητες που σε ευχαριστούν. Είναι επίσης σημαντικό να ακολουθείς έναν υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής και να μην κάνεις λάθος διατροφικές επιλογές ακόμη και όταν νιώθεις αδύναμος. Η άθληση και ο καλός ύπνος μπορούν να φέρουν τα επίπεδα του στρες στον οργανισμό σε επιθυμητό επίπεδο.

Μπορείς ακόμη να μοιραστείς το πρόβλημά σου με τους άλλους καθώς είναι πολλοί οι άνθρωποι που είναι πρόθυμοι να σε ακούσουν και να σε φροντίσουν. Είτε πρόκειται για τον αγαπημένο σου φίλο, το συνάδελφο που νιώθεις κοντά σου στη δουλειά είτε για κάποιο ειδικό, το σίγουρο είναι πως μέσα από τη συζήτηση θα καταφέρεις να βρεις το κλειδί της διαχείρισης του άγχους σου. Τέλος, ο διαλογισμός και κάποιες ασκήσεις αναπνοών συμβάλλουν στο να βάλεις σε μια τάξη τις σκέψεις σου και να εντοπίσεις πιο εύκολα την πηγή του άγχους σου και είναι κάτι που μπορείς να κάνεις οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας μόνος ή με τη βοήθεια σχετικών εφαρμογών ή βίντεο στο διαδίκτυο.

Καθώς η σωστή διαχείριση του άγχους μπορεί να αυξήσει την ποιότητα ζωής σου, αξίζει τον κόπο να προσπαθήσεις να βρεις ποια μέθοδος σε βοηθάει περισσότερο για μια ζωή με λιγότερο άγχος. Να θυμάσαι, τίποτα δε διορθώνεται αν δε βρεις τι το προκαλεί, ψύχραιμα όμως και χωρίς πανικό. Όλα είναι στο μυαλό.

Συντάκτης: Νεφέλη Μπαντελά
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου

Κάνε σχόλιο!

Έχεις κάποια ιδέα για άρθρο;

Μπορείς να μας προτείνεις ένα θέμα που θα ήθελες να διαβάσεις σε κάποιο απ' τα επόμενα άρθρα μας!