Τα βιβλία μας ταξιδεύουν, μας ανοίγουν κόσμους και ορίζοντες. Η θεματολογία τους είναι πολύπλευρη, αλλά όπως σε όλες τις μορφές τέχνης, έτσι και στη συγγραφή, η μεγαλύτερη πηγή έμπνευσης είναι ο έρωτας και οι επιπλοκές του. Ο έρωτας μπορεί να έχει το άρωμα ονείρου, μπορεί όμως και να πατάει γη, να είναι πραγματικός. Ο ρεαλιστικός έρωτας μπορεί να είναι δυσλειτουργικός, παθιασμένος, ονειρικός, με διακυμάνσεις στην ένστασή του. Υπάρχουν βιβλία που περιγράφουν τέτοιους ρεαλιστικούς έρωτες κι αν και διαδραματίζονται σε διαφορετικές εποχές από τη δική μας, τα βασικά στοιχεία στην ψυχοσύνθεση των πρωταγωνιστών είναι κοινά με κάθε άνθρωπο που ερωτεύεται, ζει παθιασμένα, απορρίπτεται, μένει στο παρασκήνιο και δεν τολμάει να κάνει το βήμα να αφεθεί στον στροβιλισμό αυτό.

Μερικά βιβλία για ρεαλιστικούς έρωτες, τα οποία μπορούμε να διαβάσουμε με το ταίρι μας και να εμπλουτίσουμε την αντίληψή μας για το τι μπορεί να συμβεί όταν ερωτευόμαστε είναι τα παρακάτω.

 

1. Το κουκλόσπιτο (Νόρα) του Ibsen

Μια καθωσπρέπει  μητέρα τριών παιδιών και σύζυγος-κούκλα στα χέρια του Τόρβάλντ, μετά από την πορεία της, προσδιοριζόμενη μέσω του πατέρα της αρχικά και του συζύγου της στη συνέχεια, επαναστατεί κι απελευθερώνεται από τα δεσμά της ψευδούς κι επιφανειακής ευτυχίας της. Ένα έργο που γράφτηκε από τον Ιψεν, το 1879, το οποίο όμως θεωρείται πρωτοπόρο και ιδιαιτέρως προχωρημένο, καθώς η πρωταγωνίστριά του, αντιδρά με αντικομφορμιστικό τρόπο, διότι απογοητεύεται από το ψέμα του συζύγου της. Το σοκ είναι τόσο μεγάλο και η απογοήτευση τόσο έντονη και ρεαλιστική, που τη μεταμορφώνουν και την κάνουν να σπάει το κατεστημένο της εποχής, δίνοντας έμπνευση για την ουσία του έρωτα και τη μεγάλη σημασία της εμπιστοσύνης σε αυτόν που επιλέγουμε να έχουμε δίπλα μας.

 

 

2. Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Ένας νεανικός έρωτας μέσω επιστολών, εμποδίων και μια δύσκολη πορεία σχεδόν μιας ολόκληρης ζωής, που όμως τελικά καταφέρνει να εκπληρωθεί στο τέλος αυτής. Πέντε δεκαετίες σε απόσταση, γάμοι με άλλους ανθρώπους, δέσμευση, αφοσίωση, απιστίες και προβλήματα. Όμως αυτό που επικρατεί είναι ο θαυμασμός και η αφοσίωση στην πνευματική σύνδεση με τον άνθρωπο που διαλέγουμε να συμπορευθούμε. Δε συμβαίνει εύκολα κι εάν συμβεί, αξίζει τα πρόσωπα που ερωτεύονται να έχουν δεύτερες ευκαιρίες και να διεκδικούν να ζήσουν μαζί ακόμα και εάν οι δρόμοι τους χωρίσουν για πολλά χρόνια.

 

3. Άννα Καρένινα του Τολστόι

Ψυχογράφημα με πολύπλοκες διαστάσεις μεταξύ της αίσθησης του καθήκοντος και του παθιασμένου έρωτα. Η αίσθηση της κοινωνικής πίεσης και το φορτίο που αυτή κουβαλάει όταν πια δεν μπορεί η γυναίκα να μείνει με τον σύζυγο κι έχει ερωτευτεί παθιασμένα έναν νεότερο άνδρα. Ένα τραγικό τέλος που δείχνει τον βαθμό έντασης κι επίδρασης στη ζωή των πρωταγωνιστών. Κλασικό, αλλά ιδιαιτέρως διαχρονικό και πάντα επίκαιρο.

 

4. Πρόγευμα στο Tiffany’s του Τρούμαν Καπότε

Ένας δυσλειτουργικός έρωτας δύο ανθρώπων, μια γυναίκα με αντιστάσεις στη δέσμευση και την παρόρμηση, ένας άντρας που διεκδικεί κι ερωτεύεται. Δύο άνθρωποι με μεγάλες δυσκολίες λόγω της εγωπάθειας και του ναρκισσισμού τους. Η Χόλι μέσα στην αντίληψη του κυνηγιού ενός γάμου που θα της προσφέρει την οικονομική αποκατάσταση, ένας άντρας-συγγραφέας που όμως κάνει υποχωρήσεις στην ερωτική του ζωή για να βρίσκεται με μεγαλύτερες γυναίκες που τον συντηρούν. Τελικά η επιλογή αυτού που είναι αληθινό και με ένταση επικρατεί και κάμπτονται όλες οι αντιστάσεις. Υπερβολικά αληθινοί χαρακτήρες, σε ένα ψυχογράφημα για τις σκέψεις και τις προθέσεις μας απέναντι στον έρωτα.

 

5. Κράτα το φιλί του Massimo Recalcati

Ένα σύντομο βιβλίο, αλλά ιδιαιτέρως πλούσιο και συμπυκνωμένο σε νόημα. Μικρές ιστορίες που αποκαλύπτουν το μυστήριο και τις μαγευτικές προεκτάσεις του έρωτα. Σίγουρα αυτή η επιλογή θα μπορεί να διαβαστεί κι από τους δύο συντρόφους, χωρίς να βαρεθούν από τον όγκο του. Μια όμορφη ιδέα είναι κάθε σύντροφος να διαβάζει φωναχτά τη μια ιστορία στον άλλο κι εναλλάξ να διαβάσουν κι οι δύο όλες τις ιστορίες, ψάχνοντας ομοιότητες με τη δικιά τους.

 

Συντάκτης: Αιμιλία Λυμπέρη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου