Article of the day: Η Αναστασία Ιλαρίδου μιλάει για το #metoo και τη Μέδουσα που έγινε σύμβολό του. Δες εδώ γιατί. 

efgth

Θα πω καταρχάς ένα μπράβο για αυτή σου την απόφαση. Θέλει δύναμη και πείσμα, να ξαναπιάσεις κάτι, που κάποτε νόμιζες πως είχε τελειώσει για εσένα. Μπορεί να έχεις απαλλαγεί από σημειώσεις, συγγράμματα και λύσεις και τώρα βρίσκεις τον δύσμοιρο εαυτό σου να προσπαθεί να πιαστεί από μια άκρη. Κάθε αρχή και δύσκολη, που λένε, αλλά δεν υπάρχει λόγος για άγχος. Ας δούμε παρακάτω 10 συμβουλές για να ξεκινήσεις δυναμικά -αλλά και ήρεμα- τη σχολή, που είχες παρατήσει και τώρα στέκεσαι έξω από το κτίριο έχοντας ανάμεικτα συναισθήματα.

 

1. Για αρχή χαλαρά

Δε χρειάζεται κανένας λόγος, να ζοριστείς και να αγχωθείς. Είναι απολύτως λογικό, να μην ξέρεις πού παν’ τα τέσσερα αυτή τη στιγμή, αλλά ο σκοπός είναι να κάνεις μικρά βήματα, ώστε να προσαρμοστείς και πάλι στη φοιτητική καθημερινότητα. Μη βιαστείς, να πάρεις πολλά μαθήματα. Κανείς δε σε κυνηγάει και το «ν+2» είναι υπεραρκετό για να καταφέρεις, να βγάλεις τη σχολή. Φτιάξε ένα πρόγραμμα κι οργάνωσε τις ώρες σου (με βάση πάντα και το πρόγραμμα της σχολής), έτσι ώστε οι επιλογές των μαθημάτων να εναρμονίζονται με τη ρουτίνα σου.

 

2. Μην ξεχνάς πως δεν έχεις μόνο τη σχολή

Και μιλώντας για ρουτίνα και καθημερινότητα, το νέο ξεκίνημα στη σχολή δε σημαίνει πως πρέπει να είσαι 100% επικεντρωμένος σε αυτή. Η δουλειά σου, η προσωπική σου ζωή, η οικογένειά σου και τα χόμπι σου αποτελούν προτεραιότητες, που τα τελευταία χρόνια έχεις χτίσει. Δεν είσαι πια 18 χρονών, που η μόνη σου έγνοια ήταν να μη χάσεις το εργαστήριο στις οχτώ το πρωί. Τώρα έχεις υποχρεώσεις που σε περιμένουν. Μέσα σε αυτές είναι και η σχολή εννοείται, χωρίς αυτό να σημαίνει πως έχει έρθει και το τέλος του κόσμου. Αυτή τη φορά το κάνεις για σένα, υπό τους δικούς σου όρους.

 

3. Μην πιέζεσαι για τον βαθμό

Για κάποιο λόγο την άφησες τη σχολή και τώρα που την ξαναέπιασες δε θέλεις να την παρατήσεις πάλι. Κάτι που σού έμαθε η ζωή είναι πως δεν έχει τεράστια σημασία, εάν θα πάρεις σε ένα μάθημα έξι ή οχτώ. Αν και μας έχουν μάθει, να υπολογίζουμε και να κρίνουμε την επαγγελματική μας αποκατάσταση από το βαθμό του πτυχίου, γνωρίζεις πολύ καλά πως σημασία έχει και τι κάνεις ύστερα από αυτό. Αυτό θα είναι κάποιο μεταπτυχιακό; Κάποια πρακτική; Όπως και να έχει, βρίσκεσαι στην ευχάριστη θέση, να θες να αξιοποιήσεις αυτό το πτυχίο, ως μια σημαντική προσθήκη στο βιογραφικό σου κι όχι μονάχα ως εισιτήριο για επαγγελματικές ευκαιρίες.

 

4. Δες τις επαγγελματικές προοπτικές

Παρακολουθώντας σεμινάρια πάνω στο αντικείμενο της σχολής σου, μπορεί να σε βοηθήσει κάλλιστα ώστε να έρθεις σε μια πιο ουσιαστική επαφή με την επαγγελματική αποκατάσταση, τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό. Διακεκριμένοι ομιλητές θα σε καθοδηγήσουν, θα σε συμβουλεύσουν και θα σου παρουσιάζουν την πραγματικότητα του επαγγέλματος. Πολλές φορές σε μια σχολή παραλείπεται αυτό το κομμάτι, με τους καθηγητές να επικεντρώνονται στη θεωρία κι όχι τόσο στην πράξη. Κι είναι αποδεδειγμένο πως αν δεν έρθεις αντιμέτωπος με την ουσία του επαγγέλματος, η πραγματικότητα μπορεί να σε τρομάξει και να σε απογοητεύσει.

 

 

5. Ούτε εδώ αξίζουν τα σίγουρα 

Ακόμη κι αν έχεις ήδη μια «έτοιμη» ζωή, μη φοβηθείς να πεις «ναι» σε φοιτητικές προκλήσεις, να γνωρίσεις κόσμο και να περάσεις καλά. Ίσως να σκέφτεσαι πως η φοιτητική ζωή δεν είναι πια για εσένα, αλλά πότε είναι αργά για να νιώσεις και πάλι φοιτητής;  Κι αν φοβάσαι πως δε θα ταιριάξεις, επειδή ρίχνεις κάμποσα χρόνια στους συμφοιτητές σου, η επαφή σας μπορεί να σε εκπλήξει. Έτσι κι αλλιώς οι ομαδικές εργασίες, θα σε προτρέψουν να έρθεις σε επαφή μαζί τους. Και πού ξερεις; Ίσως να δεις παλιά πρόσωπα από το δικό σου έτος!

 

6. Πολύ καλή επανάληψη

Η θέση σου αυτή τη στιγμή είναι πολύ καλύτερη από ενός πρωτοετή φοιτητή. Δεν είσαι πια έρμαιο της παπαγαλίας κι έχεις αντίληψη του τι διαβάζεις. Η επιλογή λίγων μαθημάτων είναι με το μέρος σου, γιατί έχεις περισσότερο χρόνο να διαβάσεις, αλλά και να κάνεις καλύτερη επανάληψη (κι αυτό βοηθάει πολύ εάν έχεις και μαθήματα «αλυσίδες»). Θα είσαι πολύ καλύτερα προετοιμασμένος για τις εξεταστικές και η επιτυχία θα είναι στο τσεπάκι σου. Δυστυχώς, όταν είμαστε μικροί και έχουμε μόλις αποφοιτήσει από το σχολείο, δεν μπορούμε να το ξεχωρίσουμε από το πανεπιστήμιο. Μεταξύ τους, ωστόσο, υπάρχουν πολύ λίγες ομοιότητες με τη σχολή να είναι ναι μεν ένα σχολείο, αλλά όχι μια καταναγκαστική υποχρέωση.

 

7. Να επικοινωνείς με τους καθηγητές σου

Σε καμία περίπτωση δε λέμε να τους «γλείψεις», αλλά αντιλαμβάνεσαι πια πως οι καθηγητές δεν είναι απλώς δάσκαλοι σχολείου, αλλά διακεκριμένοι επιστήμονες, διδάκτορες και ερευνητές που μπορούν να σε καθοδηγήσουν και να σε βοηθήσουν. Μέσα σε μια τάξη με «πρωτοετά» και «δευτεροετά», νιώθεις πελαγωμένος οπότε είναι λογικό να χρειάζεσαι καθοδήγηση, διότι δεν έχετε απαραίτητα τις ίδιες ανάγκες και βλέψεις. Να λες πάντα αυτό που πιστεύεις, όταν νιώθεις ότι αδικείσαι. Δεν είσαι πια μικρό παιδί κι όταν σέβεσαι, θέλεις να σε σέβονται κι εκείνοι. Η δική σου αντιλογία, μπορεί να βοηθήσει και μικρότερους φοιτητές οι οποίοι ίσως να νιώθουν ψαρωμένοι ή και να φοβούνται.

 

8. Δικαιολογείσαι αν… 

Ξεχάσεις να κάνεις μια δήλωση ή αν δεν είσαι οικειοποιημένος με το σύστημα της σχολής ή τους καθηγητές. Όλοι κάνουμε τέτοια λάθη και η επικοινωνία με τη γραμματεία -αν και τις περισσότερες φορές είναι Γολγοθάς- θα σε κατατοπίσει και θα λύσει όποια απορία έχεις. Επίσης, δικαιολογείσαι εάν δεν έχεις χρόνο. Όχι πως οι καθηγητές θα δείξουν κατανόηση (ευτυχώς υπάρχουν και κάποιοι άγιοι, ωστόσο), αλλά όπως προαναφέραμε δεν είναι μοναδική σου έγνοια η σχολή. Το κατά πόσο θα είσαι συνεπής έχει να κάνει με εσένα και μόνο. Αρκεί να μη χαλαρώσεις πολύ.

 

9. Νέα αρχή πιο συνειδητοποιημένη

Ίσως μια από τις πιο σημαντικές υπενθυμίσεις. Και μόνο η απόφαση, που πήρες να συνεχίσεις τη σχολή από μόνος σου, δείχνει πως ήταν ξεκάθαρα μια συνειδητοποιημένη κι αυτό μη το ξεχνάς, όταν νιώθεις ότι δεν μπορείς άλλο. Τότε, που ήσουν τελειόφοιτος λυκείου και περίμενες αραχτός στην παραλία να βγουν οι βάσεις, δεν ήξερες τι ήθελες. Πολύ λίγοι ξέρουν στην ηλικία των 18 τι είναι εκείνοι που θέλουν πραγματικά και προφανώς καμία από τις δύο στάσεις δεν είναι λάθος. Τα μόριά σου σε εισήγαγαν σε μια σχολή που δεν ήσουν σίγουρος τι πρεσβεύει κι η ανάγκη σου για ελευθερία, αντικρουόταν με την υποχρέωση να παρακολουθήσεις μια σχολή που δε σε γέμιζε.

 

10. Δεν είσαι μόνος

Δεν είσαι ο μόνος «επί πτυχίω» φοιτητής οπότε μη σκας. Τόσο στη δική σου τη σχολή, όσο και σε όλες τις υπόλοιπες υπάρχουν παιδιά που πήραν την ίδια απόφαση με εσένα, αντικαθιστώντας τη φωνή που λέει «έλα, πάρε το πτυχίο να το έχεις» με τη σκέψη «γιατί όχι;». Κι αυτό είναι το νόημα. Δέχτηκες την πρόκληση για γνώση, για εμπειρίες και για την εξέλιξη του είναι σου. Αν το πανεπιστήμιο δεν πρεσβεύει αυτές τις αξίες, τότε τι;

 

Από τη μία, η δεύτερη ευκαιρία, που δίνεις στη σχολή σου θα ανταμειφθεί και να είσαι σίγουρος πως θα ανοίξουν πολλές πόρτες. Σκέψου ακόμα ότι μπορείς να συνδυάσεις ό,τι είναι αυτό που κάνεις τώρα με τη σχολή σου και να βγει ένα αποτέλεσμα πολύ καινοτόμο! Από την άλλη να ξέρεις πως ακόμη κι αν δε βγει πουθενά δεν πειράζει θα βγει κάτι άλλο! Όλα για κάποιο λόγο γίνονται και μην αφήσεις ποτέ την απόκτηση ενός πτυχίου να καθορίσει όλη σου τη ζωή αντιθέτως να βοηθήσει στην πνευματική σου καλλιέργεια και την εξέλιξη της προσωπικότητάς σου.

Συντάκτης: Αγγελική Τσιγαρά
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου