Ο Bradley Cooper, μετά το βραβευμένο με Όσκαρ “A star is born”, επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με τη δεύτερη σκηνοθετική του απόπειρα. Η ταινία “Maestro”, σε παραγωγή Bradley Cooper, Martin Scorsese και Steven Spielberg, πρόκειται για βιογραφία του διάσημου Εβραίου συνθέτη και μαέστρου Leonard Bernstein, που ενσαρκώνει ο Cooper. Πιο συγκεκριμένα, πραγματεύεται τη σχέση του συνθέτη με τη γυναίκα του, Felicia Montealegre Cohn Bernstein, στον ρόλο της οποίας βρίσκεται η Carrey Mulligan κι έχει χαρακτηριστεί ως ένα «γράμμα αγάπης στη ζωή και στην τέχνη». Το τρέιλερ και η αφίσα της ταινίας κυκλοφόρησαν την Τρίτη 15 Αυγούστου ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων για τον τρόπο που επέλεξε ο πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης να υποδυθεί τον μεγάλο συνθέτη. Ως είθισται, ο Cooper κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να μοιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο στον Leonard Bernstein, τον οποίο υποδύεται. Μέρος της προσπάθειας αυτής αποτέλεσε και μια προσθετική μύτη, που έμελλε να γίνει το μήλο της έριδος.

Ο ηθοποιός κατηγορείται από μεγάλη μερίδα πολιτών, αλλά και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, για αντισημιτισμό και διαιώνιση φυλετικών στερεοτύπων επειδή επέλεξε να φορέσει μια προσθετική μύτη για τις ανάγκες του ρόλου. Η οργάνωση Stop Antisemitism δήλωσε για το θέμα στο Twitter: «Το Hollywood προσλαμβάνει τον Bradley Cooper- έναν μη Εβραίο- για να παίξει τον Εβραίο θρύλο Leonard Bernstein και κόλλησε μια απαίσια και υπερβολική «εβραϊκή μύτη» πάνω του. Όλα αυτά ενώ απέρριψε τον Jake Gyllenhaal, έναν πραγματικό Εβραίο, που για δεκαετίες ονειρευόταν να παίξει τον Bernstein. Αρρωστημένο.» Πράγματι, το 2021 ο Jake Gyllenhaal είχε προσπαθήσει, αλλά δεν κατάφερε, να πάρει τον ρόλο και πικραμένος είχε δηλώσει: «Σε κανέναν δεν αρέσει να το παραδέχεται, αλλά χάσαμε στο ίδιο μας το παιχνίδι.» Πολλοί ισχυρίζονται πως, αν οι υποκριτικές ικανότητες του ηθοποιού δεν επαρκούν, τότε ο ρόλος θα έπρεπε να δοθεί αλλού, ενώ αναφέρεται πως «O Cooper βρίσκεται δέσμιος των στερεοτύπων. […] Δεν μπορεί να δει πίσω από τη μύτη του Bernstein».

Το Netflix και ο Bradley Cooper δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα δημόσια, όμως τα παιδιά του συνθέτη με ανάρτησή τους υποστηρίζουν εγκάρδια τις επιλογές του ηθοποιού/σκηνοθέτη/παραγωγού. Αναλυτικότερα, δήλωσαν: «Μας πληγώνει να βλέπουμε οποιαδήποτε διαστρέβλωση ή παρεξήγηση των προσπαθειών του. Είναι αλήθεια πως ο Leonard Bernstein είχε μια ωραία, μεγάλη μύτη. Ο Bradley διάλεξε να χρησιμοποιήσει μέικ-απ για να ενισχύσει την ομοιότητά του κι είμαστε μια χαρά με αυτό. Είμαστε, επίσης, σίγουροι πως και ο πατέρας μας θα ήταν εντάξει με αυτό.», ενώ αναφέρουν πως ο Cooper τους συμπεριέλαβε σε κάθε στάδιο της παραγωγής, ζητούσε τη γνώμη τους και τους παρουσίαζε την πορεία της ταινίας.

Τα τρία παιδιά του Bernstein- Jamie, Alexander και Nina- δηλώνουν ενθουσιασμένα με το αποτέλεσμα κι ανυπομονούν να δει ο κόσμος το δημιούργημα του Cooper. Προς υπεράσπιση του ηθοποιού, αξίζει να σημειωθεί πως ο Steven Spielberg, ένας εκ των παραγωγών της ταινίας, είναι Εβραίος και δεν εξέφρασε καμία αντίρρηση αναφορικά με τις επιλογές του Cooper. Γιατί να ενοχλούμαστε, λοιπόν, από μια προσθετική μύτη;

Είναι αλήθεια πως η προσθετική μύτη του Cooper ήρθε σε μια εποχή έντονης ευαισθησίας σε θέματα εκπροσώπησης μειονοτήτων, ενώ η αντισημιτική ρητορική και η βία κατά των Εβραίων σημειώνει ανοδική πορεία τόσο στις Η.Π.Α όσο και στην Ευρώπη. Ιστορικά, αντισημιτικές καρικατούρες κυκλοφορούν ήδη από το 1930, λίγο πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Συνήθιζαν ν’ απεικονίζουν τους Εβραίους με ενισχυμένα τα φυσικά χαρακτηριστικά τους, ιδιαίτερα με γαμψές μύτες και μικρά στρογγυλά μάτια, για να δικαιολογήσουν την περιθωριοποίησή τους. Θα ήταν, όμως, ατυχής μια σύγκριση των απεικονίσεων αυτών με την παρουσίαση του Bernstein από τον Cooper.

Στον χώρο του κινηματογράφου, είναι συνήθης πρακτική οι ηθοποιοί ν’ αλλάζουν τα χαρακτηριστικά τους με διάφορες μεθόδους, ώστε να μοιάζουν περισσότερο στο πρόσωπο που υποδύονται. Επομένως, δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για αντισημιτισμό κι έλλειψη σεβασμού προς το ιστορικό πρόσωπο και την κοινότητά του. Αντιθέτως, ο σκηνοθέτης επιλέγει να έρθει όσο πιο κοντά μπορεί στον Leonard Bernstein για να του αποδώσει τον μέγιστο φόρο τιμής με την ερμηνεία αλλά και την εμφάνισή του.

Γενικότερα η ακριβής αναπαράσταση ενός ανθρώπου ή μιας φυλής στην οθόνη είναι ζήτημα υψίστης σημασίας και αφορά, πέρα από τη ρεαλιστική διάσταση της τέχνης, τον σεβασμό στους εμπλεκόμενους. Την εποχή της παγκοσμιοποίησης και της πολυπολιτισμικότητας, είναι σημαντικό οι παράγοντες μιας ταινίας ή σειράς να επιδεικνύουν τον μέγιστο σεβασμό στα πρόσωπα που έχουν αποφασίσει να εμπλέξουν στην ιστορία τους και να μην τα τροποποιούν κατά το δοκούν. Συνεπώς, η χρήση προσθετικών μελών, μέικ-απ και άλλων μέσων για την επίτευξη του σκοπού αυτού, καθώς και η πρόσληψη ανθρώπων από την εκάστοτε φυλή είναι πέρα από θεμιτή και απαραίτητη. Στην περίπτωση των Εβραίων η κατάσταση είναι λίγο πιο περίπλοκη, καθώς δεν πρόκειται για κοινότητα συγκεκριμένης εθνοτικής καταβολής, ούτε για φυλή. Εβραίοι απαντώνται σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης, σε κάθε φυλή κι εθνικότητα.

Η αντικειμενική αναπαράσταση των φυσικών χαρακτηριστικών ενός ανθρώπου ή μιας φυλής αποδεικνύει τον σεβασμό του παραγωγού και του ηθοποιού στο πρόσωπο που μνημονεύεται, ενώ αποτελεί και μια ωδή στη διαφορετικότητα  και την πολυμορφία του κόσμου και μόνο ως τέτοια οφείλει να προσλαμβάνεται. Ο Leonard Bernstein είχε μια μεγάλη μύτη, έτσι ο Bradley Cooper φόρεσε μια μεγάλη μύτη για να του μοιάζει. Αντίστοιχα, πληθώρα άλλων ηθοποιών έχουν αλλάξει κάτι στην εμφάνισή τους για να είναι πιο κοντά στα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του ρόλου του. Παρακάτω αναφέρονται τέσσερα σχετικά παραδείγματα, όπου οι ιθύνοντες των παραγωγών κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια ρεαλισμού κι αντικειμενικότητας και το αποτέλεσμα τους δικαίωσε κι ένα που θεωρείται η πιο ακραία μεταμόρφωση ηθοποιού στην ιστορία του σινεμά.

 

1. Meryl Streep ως Margaret Thatcher στην ταινία “The Iron Lady”

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός πέρασε πολλές ώρες μελετώντας τη Σιδηρά Κυρία της Αγγλίας. Κατάφερε να μιμηθεί τη χαρακτηριστική, έντονη βρετανική προφορά της, τη στάση του σώματος, τις κινήσεις και τις εκφράσεις της. Η υπεύθυνη ομάδα φρόντισε για την εξωτερική ομοιότητα της ηθοποιού με την πρώην πρωθυπουργό της Αγγλίας, βάζοντάς της προσθετική μύτη, βάφοντας κατάλληλα το πρόσωπο και τα φρύδια της και υιοθετώντας την κόμμωση της Thatcher. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν καθηλωτικό.

Πηγή εικόνας: NBC news

 

2. Eddie Redmayne ως Stephen Hawking στην ταινία “The theory of enerything”

Η ζωή και η πορεία του διάσημου φυσικού μεταφέρθηκαν στη μεγάλη οθόνη με τεράστια επιτυχία. Ο Redmayne απέσπασε Όσκαρ Α΄ ανδρικού ρόλου αλλά και Χρυσή Σφαίρα για τον ρόλο του. Ασφαλώς, η προετοιμασία του ήταν σκληρή, καθώς έπρεπε να μιμηθεί τη φυσική φθορά του Hawking λόγω της ασθένειάς του. Για τον σκοπό αυτό ο ηθοποιός έχασε βάρος κι ήρθε σε επικοινωνία με ασθενείς, ώστε να καταφέρει ν’ αποτυπώσει με ακρίβεια τον σπουδαίο φυσικό.

Πηγή εικόνας: buzzfeed.com

 

3. Garry Oldman ως Winston Churchill στην ταινία “Darkest Hour”

Σκεπτόμενοι ηθοποιούς που υπερέβησαν εαυτόν για έναν ρόλο δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στον Garry Oldman και στην καθηλωτική ερμηνεία του ως Winston Churchill. Ο ηθοποιός αφιέρωσε πολύ χρόνο, ώστε να πετύχει τη φωνή και την κίνηση του Churchill, ενώ χρειάστηκε να πάρει και πολύ βάρος. Η ομάδα του μέικ-απ εργάστηκε σκληρά και με πολύωρη εργασία και χρήση προσθετικών κατάφερε να φέρει σ’ εμάς αυτό το αποτέλεσμα.

Πηγή εικόνας: DailyMail

 

4. Charlize Theron ως Aileen Wuornos στην ταινία ‘Monster’ (2003)

Υποδυόμενη τη διαβόητη κατά συρροή δ@λοφόνο Aileen Wuornos, η Charlize Theron κατέπληξε το κοινό με τη μεταμορφωτική της ερμηνεία στο Monster. Η ταινία είναι μια ωμή, άμεση και σίγουρα συναρπαστική βιογραφία ενός απεχθούς αλλά ενδιαφέροντος προσώπου. Το Monster εξακολουθεί να συζητείται 20 χρόνια μετά την κυκλοφορία του, κυρίως λόγω της ερμηνείας και παρουσίας της Theron, καθώς είναι ξεκάθαρα αγνώριστη.

Transformation of Chalize Theron for "Monster" | Aileen wuornos, Charlize theron, Movies

Πηγή εικόνας: Pinterest

 

5. Christian Bale ως Trevor Reznik στην ταινία The Machinist (2004)

Ενδεχομένως και η πιο σοκαριστική μεταμόρφωση που έχουμε δει ποτέ επί οθόνης κι ας μην απεικονίζει υπαρκτό πρόσωπο σε βιογραφική ταινία. Στην ταινία The Machinist (2004), ο Christian Bale υποδύεται τον Trevor Reznik, έναν μηχανικό με σοβαρή αϋπνία. Η έλλειψη ύπνου, αυτή, τον οδηγεί σε σοβαρή απώλεια βάρους, οπότε ο Reznik γίνεται εξαιρετικά αδύνατος. Για να είναι κατάλληλος για τον ρόλο, ο Bale έπρεπε να δείχνει δραστικά αδύνατος, οπότε του ζητήθηκε να χάσει πολλά κιλά- για την ακρίβεια 63! Λέγεταί ότι ο ηθοποιός ακολούθησε μια άνευ προηγουμένου δίαιτα στην οποία για σχεδόν τέσσερις μήνες έτρωγε μόνο μια κονσέρβα τόνο κι ένα μήλο την ημέρα.

How Christian Bale Got Ripped For 'Batman' Role After 'The Machinist' - LADbible

Πηγή φωτογραφίας: Lb

 

Η ταινία “Maestro” αναμένεται να παρουσιαστεί στο φεστιβάλ Βενετίας, αρχές του επόμενου μήνα. Ο Bradley Cooper, αν και θα μπορούσε να παρευρεθεί με την ιδιότητά του ως παραγωγός και σκηνοθέτης, προτιμά να τιμήσει με την απουσία του τον αγώνα και την απεργία των ηθοποιών, οι οποίοι παλεύουν για τα εργασιακά τους δικαιώματα. Η προβολή στις κινηματογραφικές αίθουσες θα ξεκινήσει στα μέσα του Νοέμβρη, ενώ στο Netflix θα ανέβει λίγο πριν τα Χριστούγεννα. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που, παρά την κακεντρεχή κριτική και τις υπερβολικές κατηγορίες, έχει την πλήρη στήριξη της οικογένειας του Bernstein, γεγονός που δημιουργεί υψηλές προσδοκίες για το θέαμα που θα παρακολουθήσουμε.

Συντάκτης: Αγγελική Τσαγκαράκη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου