Η Ελένη Βαλαβάνη μιλάει για τον εθισμό στον πόνο. Δες όλο το άρθρο εδώ!

pillow168

Ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή ψυχολόγους, ο Μάρτιν Σέλιγκμαν, θεμελιωτής της επιστήμης της θετικής ψυχολογίας, μετά από δεκαετίες ερευνών κατέληξε σ’ αυτό που  τελικά μας κάνει ευτυχισμένους και το οποίο συνοψίζεται στο ακρωνύμιο PERMA. Σύμφωνα με την θεωρία του, όλα είναι θέμα Θετικού Συναισθήματος (Positive Emotion), Εμπλοκής (Engagement), Σχέσεων (Relationships), Νοήματος (Meaning) και Εκπλήρωσης (Accomplishment). Πώς όμως στη δική μας ζωή εφαρμόζεται πρακτικά η θεωρία αυτή; Υπάρχουν άραγε απλοί τρόποι να προσφέρουμε στον εαυτό μας τις πολυπόθητες στιγμές χαλάρωσης και ευτυχίας; Ιδού μερικοί.

1. Άδραξε τη μέρα

Ξύπνησε νωρίς και πριν ανοίξεις τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τα μέιλ σου, αφιέρωσε λίγο χρόνο να γυμναστείς ή να κολυμπήσεις. Να είσαι  σίγουρος ότι οι ενδορφίνες, κοινώς οι ορμόνες της χαράς, που θα εκκρίνει το σώμα σου μέσω της άσκησης θα σε ανταμείψουν και με το παραπάνω. Εναλλακτικά, κάθισε στο μπαλκόνι σου και απόλαυσε το matcha τσάι σου ή ένα φλιτζάνι ζεστό ρόφημα, πριν ξεκινήσεις οποιαδήποτε δραστηριότητα.

2. Επικεντρώσου στο «εδώ και τώρα»

Είναι γεγονός ότι η επικέντρωση στη στιγμή και το παρόν θα σε κάνει να βιώσεις θετικά συναισθήματα. Η ενσυνειδητότητα (Mindfulness) προϋποθέτει εστίαση της προσοχής σε ό,τι συμβαίνει στο παρόν, χωρίς κριτική διάθεση, με σκοπό να αποδεσμευτούμε από το κυνήγι του αύριο και τις προσδοκίες ότι θα είναι καλύτερο από το σήμερα, αλλά και την ωραιοποίηση του παρελθόντος. Εάν είσαι για καφέ με έναν φίλο, απόλαυσε τη συντροφιά του και το τοπίο και άσε το μετά. Ζήσε τη στιγμή!

3. Αφιερώσου σε ό,τι κάνεις

Όταν είμαστε απολύτως συγκεντρωμένοι και παρόντες σε ό,τι κάνουμε αυτή τη στιγμή, ο χρόνος κυλά με «ροή». Ο M. Csikszentmihalyi δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην πλήρη εστίαση του εαυτού μας και τη συμμετοχή μας σε όλες μας τις δραστηριότητες, ως προϋπόθεση της εσωτερικής απόλαυσης που απορρέει από την πλήρη αυτή συμμετοχή.

4. Επένδυσε στις σχέσεις σου

Ο άνθρωπος είναι φύσει ον κοινωνικό και επιδιώκει τη συναναστροφή του με άλλους ανθρώπους, κυρίως κατ’ ιδίαν. Συναντήσου με ένα αγαπημένο σου πρόσωπο και φρόντισε να περάσετε ποιοτικό χρόνο μαζί. Στρέψτε τη συζήτηση στα όνειρα, τις επιτυχίες, τις επιθυμίες σας, αγκαλιαστείτε, αντλείστε δύναμη ο ένας από τον άλλο.

5. Κάνε μασάζ

Το μασάζ είμαι ένας υπέροχος τρόπος να χαλαρώσεις μετά από μια δύσκολη εβδομάδα, αλλά και να συνδεθείς περισσότερο με το ταίρι σου! Το ήξερες ότι όταν κάνεις σε κάποιον μασάζ είναι εξίσου με ευεργετικό με το να σου κάνει εκείνος; Από τη μια τον βοηθάς να αποφορτιστεί και από την άλλη είναι σαν να συνδέεσαι μαζί του με έναν αόρατο τρόπο μέσω του αγγίγματος. Άσε που θα σας χαλαρώσει και τους δύο τόσο που σίγουρα θα συνδεθείτε εκείνη τη στιγμή περισσότερο! Μπορείς ακόμη, να πας σ’ ένα κέντρο μασάζ εάν νιώθεις πολύ πιασμένος. Το ήξερες; Δεν το σηκώνεις, όμως, το χεράκι να κλείσεις ένα μασάζ. Γιατί;

6. Απόλαυσε ένα ζεστό μπάνιο

Εάν επιθυμείς να αποδεσμευτείς από τις πολλές σκέψεις, καθιέρωσε την ημέρα beauté σου. Για εμένα η Κυριακή απόγευμα περιλαμβάνει ένα χαλαρωτικό μπάνιο με μουσική -προσοχή, το κινητό μακριά από την μπανιέρα- ενυδάτωση και απολέπιση. Είναι ένα τελετουργικό που με ξεκουράζει και με ηρεμεί. Δεν έχεις παρά να το δοκιμάσεις!

7. Προσοχή στο λεξιλόγιό σου

Η γλώσσα που χρησιμοποιούμε επηρεάζει τον τρόπο που αντιλαμβάνεται και επεξεργάζεται τις πληροφορίες ο εγκέφαλός μας. Οι λέξεις χρησιμεύουν ως προάγγελος των αντίστοιχων πράξεων που θα ακολουθήσουν. Επομένως, είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο να χρησιμοποιούμε λέξεις και φράσεις με θετική χροιά. Οι φράσεις αυτές λειτουργούν συχνά ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Πες «αντιμετωπίζω μια δύσκολη κατάσταση αυτό το διάστημα» αντί «είμαι χάλια αυτές τις μέρες, δεν την παλεύω»,  ή «θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ και θα πετύχω στις εξετάσεις», αντί «θα αποτύχω σίγουρα, δεν είμαι τόσο καλός σ’ αυτό το μάθημα». Οι σωστές λέξεις θα σε βοηθήσουν να νιώσεις καλύτερα.

8. Κράτα ημερολόγιο

Δεν είναι απαραίτητο να γράφεις κάθε μέρα, αλλά με το να ενημερώνεις τακτικά το ημερολόγιό σου μπορείς να εκτονωθείς πραγματικά. Ανατρέχοντας σ’ αυτό μερικά χρόνια αργότερα έχεις χειροπιαστά αποτελέσματα για την πρόοδό σου και για τις επιτυχίες σου.

9. Καλλιέργησε θετικές συνήθειες

Η καλύτερη και πολλές φορές πιο δημιουργική ώρα είναι όταν ξαπλώνεις στο κρεβάτι. Όσο και να φαίνεται παράδοξο, είναι η στιγμή που αφήνεσαι και χαλαρώνεις πραγματικά. Τι, έχεις αϋπνίες; Κι εμείς τι κάνουμε; Διάβασε ένα από τα άρθρα μας! Εάν πάλι δεν μπορείς να διαβάσεις, απόλαυσε ένα πεντάλεπτο με τον εαυτό σου μέσα στο οποίο θα σκεφτείς κάτι όμορφο. Μια υπέροχη τεχνική είναι να θυμηθείς τρία απλά πράγματα που σου συνέβησαν μέσα στη μέρα, όπως το χαμόγελο του ανθρώπου που σου έφτιαξε τον καφέ ή την κυρία που σου είπε στο δρόμο πόσο της άρεσε το ντύσιμό σου. Ακόμη και το γεγονός ότι κατάφερες να μην επιτεθείς σε κανέναν στο λεωφορείο, επιτυχία είναι! Εάν καλλιεργήσεις αυτή τη -γραπτή καλύτερα- συνήθεια για είκοσι μία συναπτές –έχει σημασία αυτό- ημέρες, θα εκπαιδεύσεις τον εγκέφαλό σου να σκέφτεται θετικά πράγματα κάθε μέρα.

10. Αυτοπραγμάτωση

Εξίσου σημαντικό με το «seize the day» είναι και το να θέτουμε εύκολους και βραχυπρόθεσμους στόχους, ως προθέρμανση για τον ένα και υψηλότερο στόχο που ο καθένας μας θέτει στη ζωή του. Η επίτευξή τους θα μας χαροποιήσει και θα μας ωθήσει να εξελιχθούμε, να κινηθούμε προς τα εμπρός και να βρούμε αυτό που μας κάνει χαρούμενους, αξιοποιώντας όλο το εύρος των δυνατοτήτων μας, διατηρώντας παράλληλα ένα άνοιγμα προς την εμπειρία . Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στη γνωστή πυραμίδα του ο A. Maslow τοποθετεί την αυτοπραγμάτωση στην κορυφή.

10+1. Προσευχή

Ξέρω ότι ο διαλογισμός είναι πολύ της μόδας, αφού υπόσχεται να καθαρίσει το μυαλό σου από ανούσιες σκέψεις και να το στρέψει σε πράγματα και ιδανικά τοπία, ώστε να σκέφτεσαι θετικά. Ωστόσο, υπάρχουν οι φορές που δεν αρκεί να σκεφτόμαστε μόνο θετικά, αλλά και θεϊκά! Η προσευχή είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να ανακουφιστούμε, να συνδεθούμε με κάτι πολύ ανώτερο από εμάς και να αντλήσουμε δύναμη. Μπορούμε να προσευχηθούμε για εμάς ή και για τους άλλους, εάν θέλουμε να τους προσφέρουμε έμμεση βοήθεια.

Σε μια παραλλαγή της θεωρίας του Seligman, Θ.Ε.Σ.Ε. Νόημα στη ζωή σου, βρες τρόπους ξεκούρασης  και να θυμάσαι ότι «η θετικότητα προσθέτει χρόνια στη ζωή μας και ζωή στα χρόνια μας».

Συντάκτης: Εύη Λεγάτου
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γουγούλα