Η Ελένη Βαλαβάνη μιλάει για τον εθισμό στον πόνο. Δες όλο το άρθρο εδώ!

r518

Υποψιάζομαι ότι φεύγοντας από το σχολείο δε σου χρειάστηκε πουθενά στη ζωή σου το Πυθαγόρειο θεώρημα, η τετραγωνική ρίζα και ο παρατατικός του ειμί. Μη γινόμαστε άδικοι όμως, μάθαμε πολλά πράγματα στο σχολείο που αργότερα πέφτουμε άτσαλα πάνω τους συναναστρεφόμενοι άλλους ανθρώπους και σκεφτόμαστε «αχ μας τα λέγανε στο σχολείο, αλλά εμείς το μυαλό μας το είχαμε να χτυπήσει το κουδούνι!» Υποθέτω λοιπόν πως δεν έχεις σκεφτεί ποτέ όλα εκείνα τα χρήσιμα για τις σχέσεις μας που μάθαμε στα θρανία, αλλά εγώ γιατί είμαι εδώ πιστεύεις; Ακριβώς γι’ αυτό που κατάλαβες! Για να ξεσκονίσουμε σχολικές γνώσεις και να τις φέρουμε στις σχέσεις μας.

 

1. Αρχή-μέση-τέλος

Σε όλες τις εκθέσεις θα έπρεπε να έχουμε μια ενδιαφέρουσα αρχή, μια ευανάγνωστη μέση και για το τέλος είτε happy end για τις ρομαντικές ψυχές, είτε μια ωραία σύνοψη, είτε μία ανατροπή. Μη μου πεις τώρα ότι οι ερωτικές σου σχέσεις δεν είναι έτσι ακριβώς; Εντάξει κάποιες έμειναν μόνο στην αρχή, το δέχομαι, κάποιες δεν είχαν το τέλος που ήθελες κι αυτό το δέχομαι, όμως αυτό το τρίπτυχο χαρακτηρίζει κάθε σχέση που σέβεται τον εαυτό της.

 

2. Τα ετερώνυμα έλκονται

Ναι, ναι πολύ κλισέ, αλλά το ξέρεις κι εσύ, κουνάς το κεφάλι σου τώρα το ξέρω, το έχεις δει να συμβαίνει, κάποιες φορές να μη βγαίνει κι άλλες να προκαλεί χαμό. Μας το λέγανε στο σχολείο και θεωρούσαμε ότι ήταν ένας απλός νόμος της φυσικής, όταν όμως κατέληξες μ’ εκείνο το τυπάκι που είχες πει ότι δε θα έκανες τίποτα και ποτέ, όταν το κολλητάρι σου που ακούει ροκ βρέθηκε με αμόρε φαν των λαϊκών ασμάτων, όταν είδες την τρέλα να κουμπώνει άψογα με την αρμονία, ε τότε κατάλαβες ότι αυτό που σου έμαθαν στο σχολείο, ίσως να επεκτείνεται και πέρα από μαγνήτες με άκρες βαμμένες κόκκινες ή μπλε.

 

Diary | Purple Rain


€14,90

-----

 

3. Δύο παράλληλες γραμμές δεν τέμνονται ποτέ

Θα σου εξηγήσω αμέσως σε τι αναφέρομαι, γιατί δε σκέφτομαι μόνο τον κανόνα των μαθηματικών, αλλά κι εκείνα τα φλερτ που πάντα θα μείνουν φλερτ και τίποτα παραπάνω. Προχωράτε μαζί, έχετε παράλληλες ζωές, είστε πολύ κοντά, αλλά δε θα συναντηθείτε ποτέ επί της ουσίας. Θα αιωρείται πάντα στην ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα ένα συνονθύλευμα από ματιές και χαμόγελα, ένας ερωτισμός, μια υπόνοια, αλλά ως εκεί. Αυτές οι δύο γραμμούλες δε θα ενωθούν ποτέ, όσο μακριά κι αν πάνε, για όσο χρόνο κι αν συνεχίσουν να τις τραβούν.

 

4. Η προστακτική δε θέλει αύξηση

Αυτόν τον κανόνα της γραμματικής, τον φέρνω με συνοπτικές διαδικασίες στις ανθρώπινες σχέσεις. Όταν θέλεις ο άνθρωπός σου να κάνει κάτι για ‘σένα, να σε βοηθήσει, να σε φροντίσει, όταν ζητάς τέλος πάντων κάτι από το ταίρι σου, χρειάζεται να είσαι μαλακός, ήρεμος, πράος, όχι έντονος κι αυταρχικός. Στις σχέσεις δεν απαιτείς, εμπνέεις κι εμπνέεσαι.

 

5. Για κάθε θεώρημα υπάρχει και μία απόδειξη

Το γνωστό «τα λόγια πρέπει να συνοδεύονται με πράξεις» και το ανάποδο που ζητά και αξίζει στον έρωτα. Δε θέλεις να αναρωτιέσαι συνέχεια, ωραίο και το μυστήριο και η αγωνία -τα ‘χουμε πει αυτά- αλλά θες πράξεις. Όσα νομίζεις ότι υπάρχουν θέλεις να τα βλέπεις και μπροστά σου. Βέβαια ισχύει και το ανάποδο στον έρωτα, θες κάπου-κάπου να ακούς και μία καλή κουβέντα, γλυκά λόγια που επισφραγίζουν τις πράξεις.

 

6. Νόμος της αμοιβαίας επαγωγής

Αυτός ο νόμος της φυσικής καθορίζει την ανθρώπινη συμπεριφορά κυρίως με βάση τα ερεθίσματα. Αν για παράδειγμα γνωρίσουμε τη σχέση του κολλητού κι έχουμε ακούσει τα καλύτερα λόγια, μόλις συναντηθούμε και γνωριστούμε, αυτόματα ήδη τρέφουμε κάποια συμπάθεια προς αυτό το πρόσωπο. Είναι νόμος στον οποίο έχει βασιστεί η ψυχολογία της συμπεριφοράς, εξηγώντας πως αν κάποιος μπροστά μας βρίσει, μιλήσει απότομα σε κάποιον άλλον, ή φερθεί με τρόπο που ορίζουμε ως απρεπή, αυτό επηρεάζει κι εμάς. Ρίχνει την ψυχολογία μας και μας προκαλεί λύπη.

 

7. Σκέφτομαι και γράφω

Με αυτήν την τακτική γράφαμε τις εκθέσεις μας στο σχολείο και με την ίδια μέθοδο καλούμαστε ως ενήλικες να συντάξουμε τα μηνύματα λατρείας -ή και όχι- που απευθύνονται στο έτερον ήμισυ. Πρώτα σκέψου όσα θέλεις να πεις και μετά γράψε, αυστηρά με αυτήν τη σειρά. Δεν είναι τόσο δύσκολο, από το δημοτικό μας το έμαθαν, πότε θα ξεκινήσουμε λοιπόν να το κάνουμε πράξη;

 

8. Νόμος Νεύτωνα για δράση-αντίδραση

Για κάθε δράση υπάρχει μία ίση και αντίθετη αντίδραση. Μας τα λέγανε, αλλά εμείς δεν το είχαμε πάρει τόσο στα σοβαρά. Αν δίνεις αγάπη, θα πάρεις αγάπη πίσω, αν μοιράζεις ένταση, μιζέρια, παράπονα, νεύρα, αυτά θα σου γυρίσουν πίσω. Απ’ την άλλη, όλοι έχουμε συναντήσει εκείνους που είναι τόσο αντιδραστικοί, που τους λες «ναι» και σου απαντάνε πριν το σκεφτούν καλά-καλά «όχι, τώρα δε θέλω εγώ», λες «σήμερα» κι ενώ το θέλουν σου απαντάνε «αύριο». Χωρίς λόγο, απλά για την αντίδραση. Μη νομίζετε κι εγώ από αφηγήσεις άλλων τα ξέρω.

 

9. Νόμος Νεύτωνα για αδράνεια

Ένα σώμα δε θέλει να μεταβάλλει την κινητική του κατάσταση, αν είναι ακίνητο και δεν ενοχληθεί από κανέναν θα παραμείνει ακίνητο. Αντίστοιχα κι αν κινείται προς κάποια κατεύθυνση και δεν το πειράξει κανείς, θα συνεχίσει την πορεία του προς την ίδια κατεύθυνση και με την ίδια ταχύτητα. Αυτά μάθαμε στο σχολείο, τώρα για την εξωσχολική ζωή, όπου σώμα αντικαταστήστε το με άνθρωπο και τα συμπεράσματα δικά σας!

 

10. Μέτρον άριστον

Σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας είναι ωφέλιμο να υπάρχει το μέτρο κι αυτή η αρχή μας έρχεται από την αρχαία Ελλάδα, δεν το μάθαμε σήμερα, αλλά στο σχολείο μάς το θύμιζαν σε κάθε ευκαιρία, σε κάθε μάθημα, σε κάθε συζήτηση. Αυτό ισορροπείται -ή τουλάχιστον προσπαθεί- ανάμεσα στο ένστικτο, στο συναίσθημα και στη λογική. Ε, μη μου πείτε τώρα ότι όλες οι ανθρώπινες σχέσεις δεν ακροβατούν πάνω σε αυτά;

 

Το συμπέρασμα είναι ότι δε δώσαμε όση προσοχή έπρεπε στη φυσική -και όχι μόνο- όσο πηγαίναμε στο σχολείο κι έτσι κανείς δε μας προετοίμασε για εκείνα που μαθαίνουμε και θα χρειαστούμε στη συνέχεια της ζωής μας. Τελικά, για πείτε, τα καλύτερα μαθήματα παραδόθηκαν στις αίθουσες ή έξω απ’ αυτές;

Συντάκτης: Ελεάννα Μαυροπούλου
Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Ρουσσάκη