Τι μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τις λέξεις «sugar daddy» και «sugar babies»; Η πρώτη εικόνα είναι σίγουρα ώριμους άνδρες, πιθανόν με οικονομική επιφάνεια κι υπάρξεις νεαρής ηλικίας με αποτέλεσμα τη σύναψη σχέσεων μεταξύ τους, με τη μορφή διάφορων παροχών ανταποδοτικής φύσεως, έτσι ώστε και οι δυο πλευρές μένουν ικανοποιημένες. Και σαφώς υπάρχει και σε μορφή «sugar mommy». Αποτελεί κοινωνικό φαινόμενο και είναι ηθικά αμφισβητήσιμο, ωστόσο όλο και πιο ελεύθερα ανοίγονται άτομα για τέτοιου είδους σχέσεις, τις οποίες αναφέρουν ανοιχτά.

Επιχειρώντας να μιλήσουμε με νούμερα θα αναφέρουμε πως με βάση τα στοιχεία μιας έρευνας της πιο γνωστής πλατφόρμας γνωριμιών τέτοιων σχέσεων, το Seeking Arrangement, στην οποία είναι εγγεγραμμένα περίπου 20 εκατομμύρια μέλη από όλο τον κόσμο, στη χώρα μας υπάρχουν περίπου 9.800 εγγεγραμμένοι ως sugar babies κι 6.000 sugar daddies- διόλου ευκαταφρόνητο νούμερο. Την πρωτιά κατέχουν οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης καθώς όπως υποστηρίζει η έρευνα οι βασικές αιτίες της διαμόρφωσης του μεγάλου ποσοστού οφείλονται στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες και την ανεργία. Για την ιστορία κρατείστε στο μυαλό σας πως η Ελλάδα είναι η τρίτη χώρα στη σειρά με αριθμό μελών όπου πρώτη η Ρουμανία, δεύτερη η Ουκρανία και μετά από μας ακολουθούν η Σερβία, η Βουλγαρία, η Κύπρος, η Λευκορωσία και η Γεωργία.

Φυσικά, αυτού του είδους οι σχέσεις δεν ξεκίνησαν με τη δημιουργία οικονομικών κρίσεων στη σύγχρονη εποχή. Στην Ιαπωνία τη δεκαετία του 1680 οι Γιαπωνέζες με την ονομασία «odoriko», επί πληρωμή, χόρευαν και προσέφεραν την παρέα τους στους σαμουράι. Μετέπειτα, τον ρόλο ανέλαβαν οι γκέισες, ανύπαντρες όμορφες γυναίκες οι οποίες έπαιζαν μουσική, τραγουδούσαν, χόρευαν αλλά δεν προσέφεραν ερωτική συντροφιά. Την περίοδο του Α΄ και Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι στρατιώτες επί αμοιβής επέλεγαν νεαρές κοπέλες για να τους συνοδέψουν για φαγητό και χορό.

Σ’ αυτή λοιπόν την κατά τ’ άλλα ρευστή μορφή σχέσης στην οποία τα ονόματα sugar daddy/mommy και sugar baby βρέθηκαν από μερίδα ανθρώπων να θεωρούνται απαξιωτικά κι αντικαταστάθηκαν από τις λέξεις «ευεργέτης» κι «αποδέκτης», θα σταθούμε προσπαθώντας να την προσεγγίσουμε με βάση μια μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Sociological Perspectives» κι η οποία αναφέρει πως υπάρχουν 7 τύποι σχέσεων μεταξύ αυτών των ανθρώπων.

Στο δείγμα που χρησιμοποιήθηκε με σκοπό τη διερεύνηση για το είδος της σχέσης καθώς και στο ερώτημα αν υπήρχε ερωτική εμπλοκή, διαπιστώθηκε πως το 40% δεν είχαν ερωτική επαφή κι όσοι από είχαν, ήδη είχαν κανονική σχέση. Κι, έτσι, ενώ στερεοτυπικά αυτή η ιδιόμορφη σχέση είχε τη μορφή ενός ανθρώπου που χαρίζει δώρα, χρήματα, ταξίδια με αντάλλαγμα το κρεβάτι, ανατρέπεται πλέον πλήρως, καθώς ανακαλύπτονται κι άλλες μορφές αυτής.

 

1. Ο παραδοσιακός «Sugar Daddy»

Συνήθως μέσης ηλικίας άτομα με οικονομική επιφάνεια. Είναι πιθανώς παντρεμένα και η εμπλοκή τους σ’ αυτή τη σχέση έχει να κάνει με την αναζήτηση κάποιων ραντεβού κι ευχάριστης ερωτικής παρέας. Δεν τίθεται θέμα χωρισμού από τον γάμο τους, αυτό είναι ήδη δηλωμένο. Έχουν την οικονομική άνεση κι έτσι τη δυνατότητα ελέγχου της σχέσης. Σ’ αυτό τον τύπο σχέσης, οι γνωριμίες είναι μακροχρόνιες. Η έρευνα αναφέρει περισσότερο από 6 μήνες.

 

2. Ο «Sugar Daddy» του διαδικτύου

Ο τύπος αυτής της σχέσης αναπτύσσεται στο διαδίκτυο. Το άτομο ψάχνει παρέα –διόλου σπάνιο και δύσκολο με την εμφάνιση των social και τη χρήση τους– με σκοπό, κυρίως, τη συντροφιά. Οι περισσότεροι αυτού του είδους δε θα επιδιώξουν ποτέ ένα μη on line ραντεβού. Μπορεί να πληρώσουν για μια ψηφιακή γνωριμία κι αυτό δεν είναι κάτι που τους ενοχλεί. Οι λόγοι είναι πως δε θέλουν να έχουν γνωριμία δια ζώσης, πως δεν είναι έτοιμοι για μια τέτοια σχέση, ή είναι ήδη σε μια σχέση την οποία δε θέλουν να ρισκάρουν κι απλώς αποζητούν μια αλλαγή της μορφής επικοινωνίας στη ζωή τους.

 

3. Ο μέντορας «Sugar Daddy»

Οι τύποι αυτής της σχέσης είναι μορφωμένοι, έμπειροι, καλλιεργημένοι κι εκτός από οικονομική στήριξη προσφέρουν και την ιδιότητα του μέντορα. Γενικά σ’ αυτές τις σχέσεις υπάρχει συνήθως καθοδήγηση από τους μεγαλύτερους σε ηλικία. Ένας καλλιεργημένος άνθρωπος ο οποίος προκαλεί θαυμασμό με τις γνώσεις του, προσδίδει κι ένα έξτρα κύρος.

 

4. Ο πλατωνικός «Sugar Daddy»

Οικονομικά ανεξάρτητος ο οποίος επιζητεί μια σχέση χωρίς οικειότητα. Μοιάζει λίγο με τον παραδοσιακό τύπο, με τη διαφορά πως εδώ δεν εμπλέκεται η ερωτική επαφή. Και φυσικά αν αναρωτιέστε μα γιατί να πληρώνουν για μια συντροφιά και μόνο, θα πούμε πως ίσως αυτό λείπει περισσότερο στις μέρες μας. Οι όροι της συμφωνίας είναι ξεκάθαροι και στους δυο.

 

5. Ο σύντροφος «Sugar Daddy»

Υπάρχει κι αυτός ο τύπος σχέσης. Άτομα που επιθυμούν αυτές τις γνωριμίες για τη σύναψη μιας σχέσης. Μέσα από τη σχέση επιθυμεί μια/ έναν μόνιμη/ο σύντροφο για φιλία κι ερωτικές στιγμές. Υπάρχει περισσότερη επαφή από όλους τους άλλους τύπους σχέσεων, επικοινωνία κι ίσως μια μακροχρόνια σχέση, πάντα με οικονομικά ανταλλάγματα.

 

6. Ο «Sugar Daddy» για το βράδυ

Στο μυαλό τους το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι μια ερωτική βραδιά. Καμία άλλη μορφή επικοινωνίας. Δεν τους νοιάζει ο ψυχικός κόσμος παρά μόνο η εμφάνιση. Δεν υπάρχουν ρομαντικά ραντεβουδάκια παρά μόνο ιδιωτικές συναντήσεις. Συνήθως σ’ αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει μια άτυπη συμφωνία σε περίπτωση αποφυγής συναισθημάτων.

 

7. Ο ταξιδιώτης «Sugar Daddy»

Οι άνθρωποι αυτού του τύπου σχέσης είναι μονίμως με μια βαλίτσα στο χέρι κι αναζητούν συντροφιά για τα ταξίδια τους. Συνήθως ξοδεύουν αρκετά χρήματα για να έχουν παρέα στις ανά τον κόσμο επαγγελματικές τους ασχολίες. Οι σχέσεις αυτές έχουν μικρή διάρκεια και δεν απαιτούν πολύ χρόνο παραμονής του ενός με τον άλλον, καθώς είναι προγραμματισμένες.

Κλείνοντας, να πούμε πως η έρευνα κατέληξε πως τις περισσότερες φορές έχουμε αυθεντικές, ειλικρινείς και με διάρκεια σχέσεις σε τέτοιες συνδέσεις. Η έλξη, η ασφάλεια κι η εμπιστοσύνη είναι, επίσης, στοιχεία μιας τέτοιας σχέσης. Ακόμη και να δεχτούμε πως όλα γίνονται με βάση το χρήμα, είναι δικαίωμα του καθενός να ορίζει όπως θέλει τη ζωή του. Τα συμπεράσματα, δικά σας.

Συντάκτης: Ταρασία Γεωργιάδου
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου