Αν παρατηρήσεις ένα ανθρώπινο σώμα απ’ την κορυφή μέχρι τα νύχια, θα μπορέσεις να διακρίνεις μια τεράστια ποικιλία οπτικών γωνιών, απ’ τις οποίες μπορείς να το εξετάσεις και να το κρίνεις μέσα σου.

Μια πιθανότητα είναι να το δεις καθαρά γεωμετρικά, να παρατηρήσεις τις καμπύλες, τις ευθείες, τα σχήματα και τα μεγέθη, όλες τις υφές και τα μοτίβα που σχηματίζονται. Άλλη πιθανότητα είναι να το εξετάσεις από άποψη ανατομίας, να δεις μικρά σημάδια, λεπτομέρειες, το σχηματισμό των άκρων, τα χρώματα και τα χαρακτηριστικά. Όπως ακριβώς θα παρατηρούσες έναν πίνακα που σου τράβηξε το ενδιαφέρον.

Υπάρχει όμως ανάμεσα στις πολλές οπτικές, η πιο προβλέψιμη όλων, η πιο αναμενόμενη, εκείνη που εκτοπίζει όλες τις υπόλοιπες και θέλει προσπάθεια για να την αποβάλλεις. Εκείνη της προστυχιάς. Εκείνη η καταραμένη κατάσταση μυαλού που δεν σε αφήνει να κάνεις ούτε ένα γαμημένο συνειρμό που να μην αφορά το σεξ και τα παρελκόμενά του. Εκείνη η ματιά που έχει μπει τόσο στο πετσί του μέσου ατόμου, που οτιδήποτε διαφορετικό είναι απλά βαρετό.

Και ξέρεις κάτι, το έχουμε συνηθίσει όλοι τόσο πολύ, που αν κάποιος δεν ασχοληθεί με ένα γυμνό σώμα με την ίδια λογική, μας φαίνεται και περίεργο. Κάπως έτσι περίεργα ένιωσα κι εγώ την προηγούμενη εβδομάδα, που έπεσε στην αντίληψή μου μια φωτογραφία με έναν πατέρα και τον γιο του, που έκαναν ντουζ μαζί. Στην εξήγηση της φωτογραφίας, έγραφε ότι το παιδί είχε υψηλό πυρετό κι ο πατέρας του προσπαθούσε να το ανακουφίσει, ξοδεύοντας ώρες κάτω απ’ το νερό και παρηγορώντας το γιο του για να νιώσει καλύτερα. Τη φωτογραφία τράβηξε η σύζυγος και μητέρα του παιδιού, την οποία και δημοσίευσε μετά στον προσωπικό της λογαριασμό στο facebook.

Το γιατί να δημοσιεύσεις μια τέτοια φωτογραφία σε ευρύ κοινό, είναι μια άλλη συζήτηση πολύ μεγάλη κi αρκετά διφορούμενη. Ας το αφήσουμε στην άκρη λοιπόν κι ας μείνουμε στο γεγονός ότι το fb κατέβασε τη συγκεκριμένη φωτογραφία, αποκαλώντας την «πορνογραφικό περιεχόμενο», παραπάνω από μία φορές. Να σημειώσουμε εδώ ότι δε διακρίνεται κανένα σημείο του σώματος του πατέρα και του γιου πέρα από χέρια και πόδια. Η δε διαδικασία της ανάρτησης ξεκίνησε το 2014 και λόγω μεγάλης δημοσιότητας που πήρε το θέμα τον τελευταίο μήνα, η φωτογραφία εν τέλει έμεινε αναρτημένη, πλέον μόνιμα, στο προφίλ της μητέρας, δύο χρόνια μετά.

Κι ερωτώ. Θέλεις να μου πεις κύριε Zuckerberg και κάθε Χ άτομο που πάτησες «αναφορά», ότι τηρείς αυστηρή πολιτική σε ό,τι αφορά το γυμνό, οπότε θεώρησες την εν λόγω φωτογραφία προσβλητική; Ότι δεν έχεις ψάξει, πόσο μάλλον θαυμάσει ποτέ κανένα φτηνό κώλο με στρινγκ ή χωρίς, δεν έχεις δει βιντεάκια και φωτογραφίες που αγγίζουν τα όρια του πορνό ή της φτηνιάρικης τσόντας, ότι δεν τα έχεις ψάξει πατώντας χυδαίες λέξεις στην αναζήτηση. Ότι ξαφνικά έγινες ανθρωπιστής κι ιδεαλιστής και θεώρησες ότι ένας πατέρας με το γιο του σε τέτοια στάση αγγίζει τα όρια της παιδεραστίας.

Ε συγγνώμη που θα στο πω αλλά είσαι τουλάχιστον υποκριτής. Όχι γιατί σοκάρεσαι με το συγκεκριμένο θέαμα, αλλά γιατί επιλέγεις το τι θα σου φανεί προσβλητικό και χυδαίο. Κι αν το θες και πιο στο πιάτο, θα σου θέσω ένα ερώτημα. Αν στη φωτογραφία, αντί για άντρας, υπήρχε μια όμορφη ξανθιά γυναίκα με δυο μεγάλα βυζιά, όλοι θα λέγαμε, αχ τι γλυκιά μανούλα και καμία φωτογραφία δε θα κατέβαινε απ’ το διαδίκτυο ως προσβλητική. Το οποίο είναι επίσης σεξιστικό κι υποτιμητικό.

Το ανθρώπινο σώμα είναι αυτό που είναι, δηλαδή απλά, ένα σώμα. Το αν εσύ θα επιλέξεις να κοιτάξεις ένα στήθος και να κάνεις βρώμικες σκέψεις, τι να σου πω, κάν’  το, όχι μόνο συνειδητά αλλά και με τα θάρρος της γνώμης σου, να το έχεις επιλέξει και να ταιριάζει στη φάση κι άτομο που έχεις απέναντί σου.

Δεν είναι όλα πρόστυχα ούτε φωνάζουν τα πάντα σεξ. Μερικές φορές, ακόμα και γυμνοί, οι άνθρωποι είναι απλά άτομα κι όχι σεξουαλικά αντικείμενα. Και μερικές φορές, αυτό που χρειάζεσαι είναι να δεις ένα γυμνό σώμα, για να διακρίνεις μετά μέσα από αυτό, μια λευκή αγνή ψυχή.

Συντάκτης: Γιοβάννα Κοντονικολάου
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη