Την τελευταία στιγμή, και ενώ οι επιβάτες είχαν ήδη αρχίσει να ψάχνουν φθηνότερες διαδρομές ή εναλλακτικές μετακινήσεις, ήρθε η παρέμβαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια, να «παγώσει» τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που είχαν προγραμματιστεί από 1η Μαΐου. Συγκεκριμένα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν ανακοινώσει αυξήσεις της τάξης του 13%, επικαλούμενες την υποχρεωτική -βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας– χρήση πιο «πράσινων», αλλά και πιο ακριβών καυσίμων.

«Το ανασχέσαμε αυτό», δήλωσε ο Υπουργός στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, διευκρινίζοντας ότι το μέτρο θα ισχύσει για έναν χρόνο και στόχο έχει να προστατευθεί ο οικογενειακός τουρισμός και να μείνει προσβάσιμη η νησιωτική Ελλάδα στους κατοίκους και τους επισκέπτες της.

Η κυβέρνηση παρενέβη με έναν συνδυασμό κινήσεων: μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών για τα ακτοπλοϊκά πλοία, και παράλληλη μικρή αύξηση των τελών για σκάφη πολυτελείας, όπως γιοτ, ιστιοπλοϊκά και κότερα. Τα χρήματα που απαιτούνται για την κάλυψη αυτής της εξισορρόπησης θα προέλθουν από το Πράσινο Ταμείο του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Για φέτος. Για του χρόνου, βλέπουμε.

 

Γιατί η τιμή του εισιτηρίου των πλοίων έχει ξεφύγει τόσο;

Η ακύρωση της φετινής αύξησης μπορεί να είναι μια προσωρινή ανάσα, όμως δεν αναιρεί την πραγματικότητα: τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν αυξηθεί κατακόρυφα την τελευταία πενταετία. Σε κάποιες δημοφιλείς διαδρομές, το κόστος μετακίνησης για μια τετραμελή οικογένεια αγγίζει πλέον τα 400 ευρώ μετ’ επιστροφής, χωρίς αυτοκίνητο. Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, από το 2019 έως το 2024 οι τιμές στα εισιτήρια έχουν αυξηθεί συνολικά από 25% έως και 40%, ανάλογα με τη διαδρομή και την περίοδο.

Αυτή η ανοδική πορεία έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς οι κάτοικοι των νησιών νιώθουν απομονωμένοι και οι τουρίστες όλο και πιο διστακτικοί στο να επιλέξουν ελληνικά νησιά, τα οποία είναι ήδη πανάκριβα με μέσο κόστος διαμονής τα 150 ευρώ τη βραδιά για 4 άτομα στην οικονομικότερη επιλογή, ειδικά για σύντομες αποδράσεις. Η ακτοπλοΐα, από βασικό μέσο πρόσβασης στην ελληνική νησιωτική γραμμή, κινδυνεύει να μετατραπεί σε «πολυτέλεια», αν συνεχιστεί αυτή η τάση.

 

Αυξήσεις σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τι πλήρωνες το 2019 και τι το 2024

Διαδρομή Τιμή Εισιτηρίου (2019) Τιμή Εισιτηρίου (2024) Ποσοστιαία Αύξηση
Πειραιάς – Πάρος 32€ 46€ +43,75%
Πειραιάς – Νάξος 36€ 51€ +41,67%
Πειραιάς – Μύκονος 38€ 55€ +44,74%
Πειραιάς – Χίος 40€ 56€ +40,00%
Πειραιάς – Κρήτη (Ηράκλειο) 39€ 53€ +35,90%

Οι τιμές αφορούν απλά εισιτήρια οικονομικής θέσης χωρίς όχημα, ανά ενήλικο επιβάτη. Οι τιμές ενδέχεται να διαφοροποιούνται ανά εταιρεία, ώρα και περίοδο ταξιδιού.

 

Το μέλλον: πράσινο αλλά… πιο ακριβό;

Η ευρωπαϊκή οδηγία που προβλέπει τη χρήση καθαρότερων καυσίμων στην ακτοπλοΐα είναι αναγκαία για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης – αλλά δεν έρχεται χωρίς κόστος. Τα νέα καύσιμα είναι έως και 60% ακριβότερα, γεγονός που μετακυλίεται στους επιβάτες. Η κρατική παρέμβαση φέτος αποτρέπει την αύξηση, αλλά εγείρει το ερώτημα: τι θα γίνει του χρόνου;

Για την ώρα, ο Κικίλιας κρατάει το τιμόνι σταθερό, αλλά η θάλασσα μπροστά μοιάζει ακόμα ταραγμένη. Μένει να δούμε αν οι μακροπρόθεσμες λύσεις θα προστατεύσουν την πρόσβαση στα νησιά ή αν το ακτοπλοϊκό εισιτήριο θα συνεχίσει να ανεβαίνει, κάνοντας κάθε καλοκαιρινή εξόρμηση μια μικρή επένδυση.