

Απάντηση στα πρόσφατα δημοσιεύματα γύρω από τις αλλαγές στη νομοθεσία για τα τροχόσπιτα και τα τροχοκινούμενα οχήματα έδωσε το Υπουργείο Τουρισμού, διευκρινίζοντας ότι οι νέες ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν με τον Νόμο 5170/2025 «νομοθετούν το αυτονόητο», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Ο βασικός στόχος της νέας νομοθεσίας, σύμφωνα με το Υπουργείο, είναι η προστασία του δημοσίου συμφέροντος και η διαφύλαξη του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας από την ανεξέλεγκτη χρήση κοινόχρηστων χώρων από τροχόσπιτα.
Μόνο σε οργανωμένα camping η στάθμευση
Πλέον, οι πολίτες και επισκέπτες που ταξιδεύουν με τροχόσπιτα μπορούν να σταθμεύουν αποκλειστικά σε οργανωμένα και αδειοδοτημένα camping. Αυτά τα camping οφείλουν να πληρούν συγκεκριμένες υγειονομικές, πολεοδομικές και περιβαλλοντικές προδιαγραφές.
Όπως σημειώνει το Υπουργείο, με τη ρύθμιση αυτή «μπαίνει τέλος στην καταχρηστική κατάληψη δασών, αιγιαλών, αρχαιολογικών χώρων και άλλων κοινόχρηστων περιοχών από τροχόσπιτα και τροχοκινούμενα».
Ο νέος νόμος εναρμονίζεται με παλαιότερες νομοθετικές προβλέψεις (Ν.392/1976 και Ν.4276/2014), οι οποίες ήδη απαγόρευαν ρητά την άναρχη στάθμευση και εγκατάσταση σε ευαίσθητες περιοχές. Επιπλέον, θέτει σαφές πλαίσιο και για την ιδιωτική φιλοξενία τροχόσπιτων, επιτρέποντας μόνο ένα ανά φιλοξενούντα. Πέραν αυτού του αριθμού, απαιτείται ίδρυση επιχείρησης με τις προβλεπόμενες άδειες.
Και οι πόλεις μέσα στο κάδρο των ρυθμίσεων
Ειδική πρόβλεψη υπάρχει και για τις κατοικημένες περιοχές, με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (άρθρο 34, Ν. 2696/1999). Εκεί ορίζεται ότι η στάθμευση ρυμουλκούμενων, τροχόσπιτων και σκαφών επιτρέπεται για έως 24 συνεχόμενες ώρες. Μετά το πέρας αυτού του χρονικού διαστήματος, τα οχήματα πρέπει να μετακινούνται ή να παρκάρονται σε ειδικά διαμορφωμένους και περιφραγμένους χώρους που ορίζονται από τον εκάστοτε δήμο.
Τι υποστηρίζει το Υπουργείο Τουρισμού
Η ανακοίνωση υπογραμμίζει πως το μέτρο εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική αναβάθμισης της τουριστικής εμπειρίας και διατήρησης της ποιότητας των προορισμών, διασφαλίζοντας παράλληλα τη νομιμότητα.
«Το Υπουργείο Τουρισμού συνεχίζει να εργάζεται με όχημα την τήρηση της νομιμότητας για την εξασφάλιση της ποιότητας της ταξιδιωτικής εμπειρίας και την προστασία και αναβάθμιση των προορισμών της χώρας», καταλήγει η ανακοίνωση.
Καλοπροαίρετος έλεγχος ή γραφειοκρατικό φρένο στην ελευθερία;
Ο νέος νόμος για τα τροχόσπιτα έχει, αναμφισβήτητα, μια ξεκάθαρη στόχευση: την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την αποτροπή της άναρχης στάθμευσης και την εξίσωση των κανόνων για όλους. Το γεγονός ότι για χρόνια τροχόσπιτα καταλάμβαναν αιγιαλούς, δάση και κοινόχρηστους χώρους ανεξέλεγκτα, χωρίς στοιχειώδεις υποδομές ή κανόνες, δημιούργησε σοβαρά ζητήματα περιβαλλοντικής υποβάθμισης αλλά και αθέμιτου ανταγωνισμού προς τα νόμιμα camping.
Από την άλλη, πολλοί ταξιδιώτες –ειδικά όσοι ασπάζονται έναν πιο ελεύθερο και αυτοδιαχειριζόμενο τρόπο ζωής και ταξιδιού– θεωρούν ότι η ρύθμιση περιορίζει την έννοια της ελευθερίας και μετατρέπει το “ταξιδεύω αυθόρμητα” σε “ταξιδεύω μόνο όπου επιτρέπεται”. Επιπλέον, τίθεται και το πρακτικό ζήτημα της έλλειψης επαρκών και οικονομικά προσβάσιμων camping, ιδίως σε λιγότερο τουριστικές περιοχές.
Εν ολίγοις, η νέα νομοθεσία επιχειρεί να φέρει τάξη και ισονομία, αλλά μένει να φανεί αν αυτό θα γίνει με ευελιξία και πρόνοια ή με άκαμπτους περιορισμούς που θα πλήξουν την κουλτούρα της περιήγησης με τροχόσπιτο. Ίσως η απάντηση να κρύβεται κάπου στη μέση — όπως συμβαίνει σχεδόν πάντα.