

Αν νιώθεις τελευταία πως δεν καταλαβαίνεις τι λένε οι πιτσιρικάδες στα social, δεν φταις εσύ – φταίνε τα emoji. Ή μάλλον, ο τρόπος που τα χρησιμοποιούν. Η Gen Z, η γενιά που μεγάλωσε με TikTok, meme κουλτούρα και ένα αίσθημα ότι πρέπει πάντα να πρωτοτυπεί, έχει πάρει τα emoji που ξέραμε και τα έχει… αναποδογυρίσει.
Πες αντίο στο emoji που κλαίει από τα γέλια. Ξέχνα τη ραγισμένη καρδιά. Κι αν δεις καρέκλα ή μαραμένο λουλούδι στο chat σου, μην αναρωτηθείς αν σε δουλεύουν. Ναι, σε δουλεύουν – αλλά με στυλ.
Γιατί δε γελάνε όπως γελούσαμε;
Παλιά, αν κάτι ήταν ξεκαρδιστικό, κοτσάραμε το “😂” και τελειώναμε. Σήμερα, το να χρησιμοποιείς αυτό το emoji σε κάνει να μοιάζεις… μπαγιάτικος. Η Gen Z γελάει με καρέκλα. Ναι, κανονικά, 🪑.
Το ξεκίνησε για πλάκα ένας TikToker, ο Anthony Mai, το 2021, ζητώντας από τους followers του να “σπαμάρουν” άλλον creator με emoji καρέκλες αντί για το κλασικό «κλαίω από τα γέλια». Το αποτέλεσμα; Η καρέκλα έγινε μυστικός κώδικας του διαδικτυακού χιούμορ. Ένας τρόπος να πεις «ΠΕΘΑΝΑ» (στα γέλια), αλλά χωρίς να πεις αυτό που λένε όλοι οι άλλοι.
Μιλώντας για θάνατο… 🧠☠️
Εδώ μπαίνει και το emoji κρανίου. Αν δεις “☠️” μετά από ένα meme ή ένα TikTok, μην τρομάξεις. Κανείς δεν μιλάει για θάνατο στα σοβαρά. Αντίθετα, αυτό το emoji δηλώνει κάτι σαν: «Πέθανα (στα γέλια)», ή «είναι τόσο αμήχανο/κουλό/αστείο που δεν μπορώ».
Το ίδιο νόημα μπορεί να έχει και το κρανίο με σταυρωμένα κόκαλα, το λεγόμενο “pirate skull” ☠️. Αλλά το καθαρό κρανίο έχει περισσότερη… ειρωνεία μέσα του. Σαν να λες: «έλιωσα, κάηκα, δεν υπάρχω πια – τόσο καλό ήταν αυτό που είδα».
Dead rose για dead inside
Και τώρα περνάμε από το γέλιο στη λύπη. Ξέρεις το κλασικό emoji με τη ραγισμένη καρδιά 💔; Ξεπερασμένο. Η Gen Z δεν έχει ανάγκη από τόση θεατρικότητα. Προτιμά το μαραμένο κόκκινο τριαντάφυλλο 🌹, γνωστό και ως dead rose ή dead flower.
Η αλλαγή ξεκίνησε στα τέλη Φεβρουαρίου 2025, όταν στα social media κυκλοφόρησαν memes που κορόιδευαν όσους χρησιμοποιούν διαρκώς τη ραγισμένη καρδιά – γιατί, ε, λίγο δράμα το έχουμε δει όλοι. Έτσι, για να ξεχωρίσουν και να είναι πιο “underground”, τα παιδιά της Gen Z υιοθέτησαν το μαραμένο λουλούδι ως το νέο σήμα λύπης. Όχι τόσο τραγικό, όσο… κουλ.
Το μαραμένο τριαντάφυλλο λέει: “Ναι, πονάω. Αλλά δεν θα σου το κάνω και καραμέλα. Θα το βάλω μέσα σε κάτι πιο αισθητικό, πιο διακριτικό, πιο… Gen Z”.
Emoji ως τρόπος ζωής (και απόστασης)
Για τους νέους χρήστες, τα emoji δεν είναι απλώς διακοσμητικά σύμβολα. Είναι το νέο λεξιλόγιο. Κάθε επιλογή κρύβει από πίσω της ένα νοητικό layer: ειρωνεία, ταυτότητα, διαφοροποίηση από τους “μεγάλους”.
Όπως σχολιάζει και το Emojipedia: «Σε μια κουλτούρα που χαρακτηρίζεται από υπαρξιακή κόπωση και ανάγκη διαφοροποίησης, η αποφυγή του mainstream είναι ένδειξη ταυτότητας». Δηλαδή, αν θες να δείξεις ότι ξέρεις, δεν χρησιμοποιείς τα emoji που ξέρουν όλοι. Βρίσκεις καινούρια – ή χρησιμοποιείς τα παλιά με νέο τρόπο.
“Δεν καταλαβαίνω τι λένε τα παιδιά μου”
Αν είσαι από εκείνους που βλέπουν emoji καρέκλες ή μαραμένα λουλούδια και νιώθουν ότι χάθηκαν στη μετάφραση, δεν είσαι μόνος. Στο TikTok κυκλοφορούν δεκάδες βίντεο από χρήστες μεγαλύτερων ηλικιών που δηλώνουν αμήχανα:
“Τι είναι αυτό το 🌹 που το στέλνει συνέχεια η κόρη μου; Πένθος έχουμε;”
“Παιδιά, γιατί γελάτε με έπιπλα;”
“Πότε έγινε η καρέκλα αστεία και δεν το πήρα χαμπάρι;”
Και η αλήθεια είναι πως ναι, υπάρχει χάσμα – αλλά και μια βαθιά δημιουργικότητα σε όλο αυτό. Η Gen Z δεν αρκείται σε copy-paste τρόπους επικοινωνίας. Θέλει να τους φτιάχνει από την αρχή, με δικά της σύμβολα, δικό της ύφος, δική της ειρωνεία.
Τελικά, τι σημαίνει αυτό για εμάς;
Αν είσαι millennial, Gen X ή και λίγο πριν τα Z, η απάντηση είναι απλή:
Χαλάρωσε. Παρατήρησε. Μάθε.
Δεν χρειάζεται να καταλάβεις τα πάντα – μόνο να δεχτείς ότι η γλώσσα εξελίσσεται, τα emoji είναι ζωντανά και η κουλτούρα των social δεν σταματά ποτέ να παίζει με νόημα και μορφή.
Και την επόμενη φορά που θα δεις καρέκλα, μην τη μετακινήσεις.
Γέλα. 🪑