Ας το παραδεχτούμε: Τα είχαμε βαρεθεί. Ακόμη και το “clarendon” που κάποτε ενθουσίασε, το “rise” τη σταθερή αξία, το “amaro” το ανοιξιάτικο. Το instagram στην αργή μέν, εντονότατη δε, μετάβασή του από ένα app που απευθύνονταν σε επαγγελματίες, ερασιτέχνες ή/και wannabe φωτογράφους σ’ ένα app που χάρη σ’ εκείνο εγκαινιάστηκε μια ολοκαίνουρια μέθοδος διαφήμισης και μαζί ένας ολόκληρος κλάδος επαγγελματιών – κάπου (ξ)έχασε τους λόγους που πρωτοέγινε δημοφιλές.

Στο μεταξύ η αγορά κορέστηκε από χίλιες δυο άλλες εφαρμογές που αναγνωρίζοντας τη δύναμη του φίλτρου πρόσφεραν αποκλειστικά και μόνο φίλτρα. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 23 στη Μ. Βρετανία σε δείγμα 3000 ατόμων το 71% δήλωσε ότι επεξεργάζεται με φίλτρα τις φωτογραφίες που ανεβάζουν στο instagram. Το κοινό που στρέφεται στη χρήση κι άλλων εφαρμογών για επεξεργασία εκτός του instagram είναι περίπου 1 στους 2.

Το instagram λοιπόν σήμερα, 15 Νοεμβρίου 23, αφουγκραζόμενο έστω κι αργοπορημένα τις επιταγές της αγοράς δείχνει ότι επιστρέφει εν μέρει στην ταυτότητά του και με μια γενναιόδωρη προσθήκη 25 (!) νέων φίλτρων φέρνει νοσταλγία+ανανέωση, ανακατεύοντας ταυτόχρονα την τράπουλα ανάμεσα στους ανταγωνιστές του.

 

Τα ολοκαίνουρια φίλτρα αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμα σε περιορισμένους λογαριασμούς και χώρες, σύντομα όμως πρόκειται να επεκταθούν!

Η αλλαγή όμως δεν είναι μόνο στα φίλτρα. Παράλληλα υπάρχει και μια βασική διαφορά στη ρύθμιση επεξεργασίας τους που θα δούμε σε λιγάκι.

Τα νέα φίλτρα στην πλειοψηφία τους είναι σχετικά πιο μίνιμαλ, πιο φυσικά και πιο διακριτικά, συμβαδίζοντας γενικώς με την πρόσφατη τάση που θέλει όλο και λιγότερη επεξεργασία είτε μιλάμε για selfies είτε για landscapes.
Τα περισσότερα είναι clear αφήνοντας όλο και πιο πίσω την εποχή που το instagram επένδυε κυρίως στο ρετρό ύφος με τα έντονα και μπόλικα fade (που αν και παραμένουν έχουν περιοριστεί.)

Τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία που ξεχωρίσαμε είναι τα εξής:

1. Τα τρία βασικά φίλτρα (Fade, Simple & Boost) κυκλοφορούν το καθένα απ’ αυτά σε τρεις εκδοχές. Μια κύρια, μια ψυχρή (cool) και μια θερμή (warm) κάνοντας έτσι ευκολότερη τη ζωή όσων επιθυμούν να επεξεργάζονται στα φίλτρα τους μόνο τη θερμοκρασία

2. To “Rosy” θυμίζει το πότε άλλοτε “1977” με τις μοβ αποχρώσεις του που πολύ μας είχε λείψει

3. Το “Moon” αποκτά σοβαρή κόντρα με το νέο “Graphite”

 

Οι αλλαγές όμως δεν περιορίζονται στους χρωματισμούς, τις φωτεινότητες και τις σκιάσεις. Το instagram τολμά για πρώτη φορά να πειραματιστεί έντονα και με την κίνηση και την υφή. Tα “Zoom Blur”, “Handheld”, “Moire”, “Lo-Res”,  και”Wavy”  που θυμίζουν έντονα κάτι από 90’s και photoshop στις αρχές του, θα εκτιμήθουν ιδιαιτέρως από τους boomers και απ’ όσους ανεβάζουν ζαλισμένα στιγμιότυπα από βραδιές clubbing.

Αξίζει ωστόσο ν’ αναφερθεί ότι τα 22 φίλτρα που ήταν ως τώρα σε λειτουργία εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά (τουλάχιστον ως νεοτέρας) κάτι που επίσης μας εντυπωσιάζει, καθώς το instagram σε αλλαγές αρκετά πιο μεμονωμένες απ’ την τωρινή, συνήθως προχωρούσε και σε αντικαταστάσεις, ενώ τώρα βασίστηκε στις προσθήκες.

Εκτός όμως απ’ τα φίλτρα επιτέλους άλλαξε κι η ρύθμιση της έντασης τους. Κι αν ως τώρα κατά την επιλογή τους λαμβάναμε by default την υψηλότερη ένταση, πλέον λαμβάνουμε τη μισή. Διατηρούμε βέβαια τη δυνατότητα να καθορίσουμε εμείς πόσο διακριτικό ή μη το επιθυμούμε, κατά την αρχική μας επιλογή όμως βλέπουμε την πιο ισορροπημένη εκδοχή.

Και μιας και στην πλειοψηφία των ελληνικών λογαριασμών
τα νέα φίλτρα δεν έχουν ακόμη έρθει
σας τα παρουσιάζουμε εδώ πρώτοι (προς το μέγιστο των εντάσεών τους)
για να ξεκινήσετε να σχεδιάζετε τις επόμενες λήψεις σας.

 

Η #nofilter φωτογραφία μας:


“Fade”


“Fade Warm”


“Fade Cool”


“Simple”


“Simple Warm”


“Simple Cool”


“Boost”


“Boost Warm”


“Boost Cool”


“Graphite”


“Hyper”


“Rosy”


“Emerald”


“Midnight”


“Grainy”


“Gritty”


“Halo”


“Color Leak”


“Soft Light”


“Zoom Blur”


“Handheld”


“Moire”


“Lo-Res”


“Wavy”


“Wide Angle”

 

Όνεστλι, βλέποντάς τα όλα το ένα μετά το άλλο, μπορούσαν και (πολύ) καλύτερα. Ας είναι ωστόσο. Κάτι είναι κι αυτά.