Η πρώτη εβδομάδα του νέου χρόνου δεν πέρασε ακόμα κι η κυβέρνηση της χώρας αυτής θέλησε να ξεκινήσει η χρονιά επεισοδιακά. Ένας νέος κανονισμός ανακοινώθηκε σχετικά με την πρόσβαση των ατόμων ΑμεΑ στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κι οι αντιδράσεις που ακολούθησαν ήταν έντονες, και δικαίως.

Πιο συγκεκριμένα ο νέος κανονισμός λέει τα εξής:

«Ο νέος Κανονισμός, όσον αφορά στα δικαιώματα των επιβατών, ορίζει ότι κάθε πολίτης, και ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, δικαιούνται να επιβιβαστούν, χωρίς καμία άμεση ή έμμεση διάκριση, στα δημόσια οδικά μέσα μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ) και μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό και τραμ), καταβάλλοντας το εκ της νομοθεσίας οριζόμενο, ανά κατηγορία μεταφορικού μέσου, κόμιστρο. Κατ’ εξαίρεση, και προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο και τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές ή στις περιπτώσεις όπου ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών ή χώρων αφετηρίας, καθιστά αδύνατη την επιβίβαση, αποβίβαση ή μεταφορά του ατόμου με αναπηρία κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό, επιτρέπεται να αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας».

«Όσον αφορά ειδικά στις υποχρεώσεις των μεταφορέων στις τακτικές υπεραστικές και διεθνείς γραμμές, καθώς και στις έκτακτες εθνικές και διεθνείς γραμμές με οδικά μέσα μεταφοράς, ο νέος Κανονισμός προβλέπει ότι οι εν λόγω μεταφορείς και τα όργανα αυτών δεν αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν χωρίς επιπλέον κράτηση άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας. Κατ’ εξαίρεση μόνο προβλέπεται δυνατότητα άρνησης της κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ’ άλλο τρόπο εισιτηρίου ή της επιβίβασης Ατόμου με Αναπηρία ή μειωμένης κινητικότητας, μόνο για συμμόρφωση προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές και όταν ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατο να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση και η μεταφορά του κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό».

Μάλιστα στην ανακοίνωση που έβγαλε το Υπουργείο Μεταφορών θέλησε να σχολιάσει πως ο νέος κανονισμός αυτός μεριμνεί για τους πολίτες σε αντίθεση με τον κανονισμό της προηγούμενης κυβέρνησης, λέγοντας τα εξής:

«Με άλλα λόγια, ο νέος Κανονισμός φροντίζει ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών και δη των ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα. Στην περίπτωση αυτή, κάτι που παραλείπει να αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπεται ότι το πρόσωπο αυτό και κάθε άτομο που το συνοδεύει, έχει δικαίωμα να επιλέξει: α) Επιστροφή των χρημάτων που κατεβλήθησαν για το εισιτήριο β) Παροχή δωρεάν μεταφοράς ατόμου συνοδείας της επιλογής του ατόμου με αναπηρία το οποίο θα του παρέχει τη συνδρομή που χρειάζεται!».

Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, οι αντιδράσεις ήταν θυελλώδεις από την αντιπολίτευση και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κι ενημέρωσης. Έτσι η κυβέρνηση και συγκεκριμένα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θεώρησε σκόπιμο να προβεί σε έξι διευκρινίσεις για τον εν λόγω κανονισμό.

Και τώρα ερχόμαστε εμείς οι απλοί πολίτες και σκεφτόμαστε τα εξής: «Αν ο κανονισμός αυτός είναι τόσο ξεκάθαρος, γιατί χρειάζεται ένα κατεβατό διευκρινίσεις για να τον καταλάβουμε;», «Τελικά τα άτομα ΑμεΑ μπορούν ή δεν μπορούν να επιβιβαστούν στα ΜΜΜ;». Στις ανακοινώσεις που προέβει το Υπουργείο Μεταφορών, μας λέει με λίγα λόγια ότι αυτό αφήνεται στην κρίση του οδηγού και του προσωπικού γενικότερα, αλλά ποιος μπορεί να εγγυηθεί στον πολίτη ότι το προσωπικό δε σκέφτεται «ωχ μωρέ, που να τον φορτώνουμε τώρα, ας πούμε ότι οι συνθήκες στο όχημα δεν είναι ικανοποιητικές». Δηλαδή, πώς μπορεί να γνωρίζει ο πολίτης με σιγουριά πως ο εκάστοτε οδηγός μεριμνεί όντως για την ασφάλειά του κι ότι το μέσο μεταφοράς δεν κρίνεται ασφαλές για άτομα ΑμεΑ;

Κι αν θέλετε να το πάμε ένα βήμα παραπέρα, κι επειδή υποτίθεται πως ζούμε σε μια ευρωπαϊκή χώρα του 2024, πλέον, για ποιον λόγο τα ΜΜΜ να μην έχουν τις απαραίτητες υποδομές για άτομα ΑμεΑ; Δηλαδή αντί να κάνουμε κάτι, για να καλυτερεύσουμε τις συνθήκες μεταφοράς των ανθρώπων αυτών στην πολή και στη χώρα γενικότερα, αρκούμαστε απλώς στο ότι βγάζουμε έναν κανονισμό που λέει ότι αν δεν είναι ασφαλές, δεν επιβιβάζεσαι κι όλα μας τα προβλήματα έχουν λυθεί;

Κάποιοι πιο πονηρεμένοι από εμάς ίσως έλεγαν πως ο κανονισμός αυτός ψηφίστηκε απλώς για να καλύψει πιθανά μελλοντικά περιστατικά και κακώς κείμενα στα ΜΜΜ, κάτι που δεν έκανε ο προηγούμενος κανονισμός και δε βόλευε, γι’ αυτό και κρίθηκε κι αναγκαίο να αναφερθεί και στην ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών!

Όπως και να ‘χει, το πήραμε το μήνυμα, ότι η επιβίβαση των ατόμων ΑμεΑ στα μέσα θα είναι στη διακριτική ευχέρεια του προσωπικού και των συνθηκών. Το πήραμε το μήνυμα ότι πρόνοια κι αλληλεγγύη δεν υπάρχει στη χώρα αυτή, πως ο κοινωνικός αποκλεισμός μειονοτήτων είναι οκ κι η λίστα δεν έχει τέλος.

Αυτοί είμαστε, για άλλη μια χρονιά!

 

Πηγή εικόνας

Εδώ, το επίσημο έγγραφο με τους νέους κανονισμούς