Όταν τραγούδησε το «Rehab» η πολυαγαπημένη Amy, σίγουρα ήξερε που αναφερόταν. Στη μεγάλη της αγάπη και την αιτία καταστροφής της, σ’ αυτή τη μάστιγα που ονομάζεται αλκοόλ και ναρκωτικά.

Δεν είναι όμως ανάγκη να έχεις επιλέξει το δρόμο των ουσιών για να χρειαστείς απεξάρτηση. Υπάρχει κι άλλη μια ουσία που μπορεί να σε στείλει κατευθείαν στην κλινική. Ερευνητές τόσων χρόνων προσπαθούν να βρουν το «γιατρικό» που πρέπει να πάρεις για να επιβιώσεις. Η τοξική αυτή ουσία ονομάζεται «έρωτας».  

Στη μορφή του, δεν είναι ο απλός, αγνός και τρυφερός έρωτας των ταινιών και των βιβλίων. Είναι εμμονικός, επίμονος, βρώμικος και παθιασμένος.

Όταν αποκτάς εμμονή μ’ ένα άτομο, τότε αρχίζουν τα δύσκολα. Αυτή η διαδικασία συνήθως, σου χτυπάει την πόρτα μετά από έναν χωρισμό που δεν περιμένεις. Έχεις δει γυναίκα ερωτευμένη, τι έρευνα κάνει για το άλλο της μισό; Με την καρδιά της τσακισμένη, το χάος που μπορεί να προκαλέσει, αγγίζει τα όρια του παράλογου.

Όταν η Λίτσα γνώρισε τον Ανδρέα, νόμιζε πως η σχέση τους θα κρατήσει για πάντα. Όταν όμως ο Αντρέας τη χώρισε, το μόνο που ήξερε ήταν ότι δε θα είναι ποτέ ξανά μαζί.

Η πορεία που παίρνει κάθε σοβαρός άνθρωπος μετά το χωρισμό είναι η εξής. Περνάς από τον ανεξέλεγκτο θυμό και τα νεύρα, στη βαθιά θλίψη κι απογοήτευση, για να καταλήξεις να χορεύεις ξεδιάντροπα σ’ ένα κλαμπ, ψάχνοντας τον καινούριο έρωτα.

Όταν όμως η πορεία σου σταματά στα τηλέφωνα απόγνωσης για επανένωση, τότε άπλα χρειάζεσαι πραγματική ανασυγκρότηση της προσωπικότητας σου.

Ενώ η Λίτσα θα έπρεπε κανονικά να προχωρήσει τη ζωή της, συνέχισε να του τηλεφωνεί ασταμάτητα, να τον ενοχλεί, να τη στήνει κάτω απ’ το σπίτι του, να τον κυνηγάει στο δρόμο γιατί πολύ απλά, αυτή νόμιζε πως την αγαπά ακόμα.

Όσο όμως ο Ανδρέας την απέρριπτε, αυτή άρχισε τις απειλές γι’ αυτοκτονία κι αφού δε γυρνούσε ούτε έτσι, το δράμα ανέβηκε επίπεδο.

Απειλές προς την οικογένεια, λεκτική επίθεση στη νέα του φίλη δια τηλεφώνου, μέχρι και σωματική επίθεση. Η κατάσταση είχε πλέον ξεφύγει από τον έλεγχο του κι έπρεπε να παίξει με δυο χαρτιά. Το πρώτο ήταν να της μιλήσει συνετά και το δεύτερο, ήταν να κινηθεί δικαστικά.

Εφάρμοσε την πρώτη τακτική. Αν μη τι άλλο, είναι μια «Λίτσα», μια απεγνωσμένη γυναίκα που είχε αγκιστρωθεί από τα παντελόνια του. Μια γυναίκα που ξαφνικά της έκοψαν τον ομφάλιο λώρο μαζί του, δηλαδή ό,τι μέχρι πρότινος της έδινε ζωή.

Όταν κάτι απειλεί και διαταράσσει με οποιονδήποτε τρόπο την ισορροπία σου, αντιμετώπισε το πρόσωπο με πρόσωπο. Το να κάνεις, ότι δεν το βλέπεις και  το αγνοείς, το μόνο που μπορείς να καταφέρεις είναι να μεγεθύνεις το πρόβλημα .  

Όταν ο Ανδρέας έκατσε και της μίλησε, όλοι πιστέψαμε πως η Λίτσα είχε πλέον καταλάβει και για αυτό είχε σταματήσει. Κάτι τέτοιο όμως δεν ίσχυε, έτσι η λύση ήταν μία και αμετάκλητη. Περιοριστικά μετρά κι ενημέρωση της οικογενείας για την μη ελεγχόμενη κατάσταση της. 

Η μανιώδης καταδίωξη και οι απειλές σταμάτησαν, αλλά ποτέ κανένας δεν έμαθε τι απέγινε αυτή η «Λίτσα», μιας που εξαφανίστηκε από προσώπου γης. Καλύτερο σενάριο και χειρότερο δεν υπάρχει, αλλά οι εκδοχές είναι μόνο δύο. Η πρώτη είναι να κατέληξε σε κάποια ψυχιατρική κλινική. Για την δεύτερη, δε θέλω ούτε να το σκέφτομαι.

Τελικά, δεν ξέρω αν αξίζει η λύπηση σ’ οποιονδήποτε άνθρωπο αντιδρά έτσι. Το μυαλό λειτούργει μέσα σε λεπτές ισορροπίες και η λογική από την τρελά μοιάζει να απέχει, όσο η αστραπή με τον κεραυνό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι για μια ακόμη φορά ο σοφός λαός μας έχει δίκιο. «Παν μέτρον, άριστον».

Σημείωση: Αν έχεις βιώσει κι εσύ έναν εμμονικό έρωτα είτε σαν θύμα είτε σαν θύτης και θες να το δεις από λογοτεχνική – ψυχαναλυτική προσέγγιση, διάβασε το λογοτεχνικό έργο του Ίρβιν Γιάλομ, «ο Δήμιος του έρωτα».

Συντάκτης: Αλίκη Κρυωνά