Με την εξέλιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την ευρεία και συνεχή πλέον χρήση τους από σημαντική μερίδα του πληθυσμού αναπτύχθηκε μια νέα μορφή γλώσσας. Η γέννηση της εικονογραφημένης γλώσσας των emoji -όπως λέγονται τα διάφορα εικονίδια που χρησιμοποιούμε- δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να περιγράψει αυτό που σκέφτεται, αισθάνεται ή θέλει, χωρίς να χρειαστεί να βρει τις κατάλληλες λέξεις. Από εκεί που τα βλέπαμε ως συνοδευτικά συναισθημάτων, ικανά να κάνουν αυτό που λέμε ακόμη πιο όμορφο ή να δώσουν έμφαση, έχουν φτάσει σε σημείο σε κάποιες περιπτώσεις να αρκούν και να κάνουν τις λέξεις περιττές.

Εταιρίες, όπως η Apple και η Google, συνεχώς ενισχύουν τον κόσμο των emoji με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Emoji που έρχονται να δώσουν τέλος σε διαφορές, να εξαλείψουν κάθε ίχνος ρατσισμού και περιθωριοποίησης, να ενισχύσουν οτιδήποτε θεωρούνταν μέχρι και σήμερα «ξένο» και «παράξενο».  Emoji που μας δίνουν τη δυνατότητα να εκφράσουμε πολλά και διαφορετικά συναισθήματα, λες κι έχουμε το πρόσωπο απέναντί μας και θέλουμε να του ρίξουμε ένα πολύ συγκεκριμένο βλέμμα, το οποίο και θα καταφέρει να φανταστεί.

Στα πλαίσια της συνεχούς και ραγδαίας ανάπτυξης των emoji, η Adobe πραγματοποίησε έρευνα που έφερε στο φως ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως ότι περίπου το 65% των χρηστών προτιμά να χρησιμοποιεί emoji απ’ το να πραγματοποιεί τηλεφωνικές κλήσεις. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 83% όταν μιλάμε για τη γενιά Ζ, δηλαδή για χρήστες που έχουν γεννηθεί μεταξύ 1995 και 2005. Επομένως προέκυψε κάποια συσχέτιση των emoji με τα συναισθήματα και την προσωπικότητα των χρηστών. Για τον λόγο αυτό το τμήμα Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Uppsala στη Σουηδία ασχολήθηκε με τη σχέση των emoji με την προσωπικότητα του ατόμου. Φαίνεται πως η συχνότητα χρήσης ενός emoji συνδέεται με την εξωστρέφεια και την τάση ελέγχου των συναισθημάτων. Σε 234 ενήλικες που ρωτήθηκαν, με μέσο όρο ηλικίας τα 24 έτη, ζητήθηκε να ταυτοποιηθούν 91 δοθέντα emoji με χαρακτηριστικά της προσωπικότητας τους. Tα αποτελέσματα της έρευνας αποκάλυψαν την άμεση σύνδεση των emoji με τρία χαρακτηριστικά προσωπικότητας, «εξωστρέφεια/εσωστρέφεια», «νευρωτισμό/συναισθηματική σταθερότητα» και «συνεργατικότητα/ανταγωνισμό». Πρόσωπα και αντικείμενα που εκφράζουν θετικά συναισθήματα, όπως η χαρά και η αγάπη, συνδέονται με την εξωστρέφεια, ενώ εκείνα που εκφράζουν αρνητικά, όπως ανησυχία και νεύρα, με τον νευρωτισμό. Ακόμα, παρατηρήθηκε πως τα εικονίδια με πρόσωπα που κοκκινίζουν, όπως το χαμόγελο και το φιλί, συνδέονται με τη συνεργατικότητα, την ένδειξη για ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας και τη διάθεση για φλερτ. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, πως πέρα από την συμβολή τους στην ανάδειξη όσων θέλουμε να πούμε ή να δείξουμε, τα emoji αποτελούν πια και έναν από τους πρωτεύοντες τρόπους να διερευνήσουμε την προσωπικότητα του ατόμου.

Φυσικά με τα emoji η face to face επικοινωνία και η επαφή μέσω τηλεφώνου μειώνονται, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μελλοντική αδυναμία του ατόμου να εκφράσει με άνεση, δυναμισμό κι αυτοπεποίθηση όσα αισθάνεται –ειδικά όταν μιλάμε για ντροπαλό πρόσωπο. Μπορεί τα emoji από τη μια να προσφέρουν λύση ακόμη και σε αυτούς που δεν μπορούν να τα πουν με άνεση δια ζώσης, από την άλλη όμως αποξενώνουν τους ανθρώπους, τους δίνουν εύκολες λύσεις κρυμμένες πίσω από οθόνες και δεν τους βοηθούν να ξεπεράσουν τις αδυναμίες τους.

Συντάκτης: Γεωργία Ιορδανοπούλου
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.