Η ευγένεια είναι ένα στοιχείο που καθρεφτίζρι τη στάση μας απέναντι στους ανθρώπους που γνωρίζουμε, συμπαθούμε κι ίσως το κλειδί για ένα έξυπνο φλερτ. Αλλά, υπάρχουν στιγμές που η ευγένεια ίσως παρεξηγηθεί από κάποιους ως συμπάθεια ενώ πιο πολύ δηλώνει τυπικότητα και απλώς μια καλή πρόθεση χωρίς κάτι παραπάνω.

Στο πλαίσιο κάθε εργασιακού χώρου, ο καθένας διατηρεί μια ευγενική στάση για να επικοινωνεί με τους ανωτέρους, με όποιον έρχεται σε επαφή καθημερινά. Το να είσαι ευγενικός είναι μια αντιμετώπιση που καμιά φορά δυστυχώς μπερδεύεται και θεωρείται φλερτ ή μια μικρή προδιάθεση του. Δεν είναι λάθος του ευγενικού που κάποιος θέλησε να παρερμηνεύσει προς όφελός του την ευγένειά του και να τη θέσει ως άλλοθι για να πάρει αυτό που έβαλε στο μάτι, όμως όπως και να έχει, είναι αναγκαία η εκ νέου οριοθέτηση.

Μια κατάσταση που δημιουργεί προβλήματα από τον χώρο εργασίας μέχρι σε μια νέα παρέα, σίγουρα αποτελεί το πώς να τεθούν αυτά τα όρια. Το θέμα είναι να καταφέρει αυτός που νιώθει ότι μεταφράστηκε λάθος η πρόθεσή του να σταματήσει κάθε φόρα και να βάλει ένα φρένο στην κάθε πράξη που θα τον φέρει σε δύσκολη θέση. Κι αυτό σε μια παρέα είναι ίσως ευκολότερο, όμως στην εργασία το πράγμα ζορίζει, ειδικά αν υπάρχει διαφορά θέσης. Εκεί είναι απαραίτητο να παραμείνει ευθύς, τυπικός, συγκεκριμένος κι απόμακρος, χωρίς να δώσει περιθώριο αμφισβήτησης και χωρίς να κάνει πίσω.

Σταματάει κάθε φιλική κίνηση, εξηγεί ότι η στάση του είναι απλώς συναδελφική και κόβει κάθε διαχυτική συμπεριφορά και κίνηση, με σωματική και λεκτική απόσταση. Τα όρια που έχει κανείς είναι η δύναμή του να σταματήσει το άτομο που θέλει να τον οδηγήσει στα μέτρα του. Αν η αρχική συζήτηση βγάλει σε αδιέξοδο και δε γίνεται αντιληπτή ή δεκτή η θέση του «παρεξηγημένου» και των προθέσεών σου, τότε πρέπει να λάβει άλλα μέτρα. Αν η στάση του προσώπου είναι υπαλλήλου-συναδέλφου, καλό θα ήταν αν να μιλήσει σε κάποιον ανώτερο ή στον υπεύθυνο προσωπικού. Αν πάλι πρόκειται για ανώτερο, τότε και πάλι θα πρέπει να φερθεί με γενναιότητα, απευθυνόμενος και πάλι στον υπεύθυνο, είτε ζητώντας αλλαγή πόστου.

Ακόμη, αν βρίσκεσαι στη θέση αυτή, βάλε στη θέση το άτομο που σε στριμώχνει είτε λεκτικά είτε σωματικά στη δουλεία σου, έστω κι αν χρειαστεί να το εκθέσεις. Με μια λάθος κίνησή του με τριγύρω κόσμο να ακούει και να βλέπει, θα φανούν πολλά. Μείνε πάντα γύρω από κόσμο και μη δεχθείς επ’ουδενί να είστε σε έναν χώρο οι δυο σας με κλειστές πόρτες ή μετά το κλείσιμο. Δε θα σε γυρίσει σπίτι, ούτε θα μείνετε να δουλέψετε μαζί όταν όλοι θα φύγουν από το γραφείο. Επίσης σημαντικό είναι να ενημερώσεις κάποιο δικό σου άτομο, σε περίπτωση που αυτό συμβεί, έτσι ώστε να έρθει να σε πάρει από το γραφείο, φροντίζοντας να ενημερώσεις πως έρχεται.

Το να είσαι ευγενικός πάντοτε, έχει φτάσει δυστυχώς να αποτελεί προσωπικό ρίσκο. Ο καθένας θα ερμηνεύσει τη συμπεριφορά σου και τις κινήσεις σου όπως θέλει, για να πάρει κάτι από σένα. Ταυτόχρονα όμως, αυτό δε σημαίνει ότι θα αποφεύγουμε την καλοσύνη και θα βγάζουμε δόντια μήπως και τύχει να παρεξηγηθούμε. Το μυστικό είναι να παραμείνουμε ξεκάθαροι και σταθεροί στη θέση μας. Να έχουμε τον έλεγχο της κατάστασης και να σταματάμε κάθε κίνηση, λέξη, πράξη που μας εκθέτει τη στιγμή που την αντιλαμβανόμαστε. Η ευγένεια ανοίγει πόρτες, αλλά ίσως είναι καλό να κλείσουμε μερικές, όταν αρχίσουν και ξεχαρβαλώνουν.

Συντάκτης: Γεωργία Δημητρακάκου
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου