Chanel· ένα όνομα συνώνυμο της φινέτσας, της γοητείας και του σικάτου στιλ. Στο άκουσμά του όλοι φέρνουν στο μυαλό τους τις αξέχαστες συμβουλές της Coco Chanel περί ομορφιάς και επιλογής του ιδανικού τρόπου ντυσίματος ανάλογα με την περίσταση. Ποια ήταν όμως η Coco Chanel; Γνωστή με το όνομα “Coco”, η Gabrielle Bonheur Chanel γεννήθηκε στις 19 Αυγούστου 1883 στο Saumur της Γαλλίας. Στα 12 της μετά τον θάνατο της μητέρας της, ο πατέρας της την πήγε σε ορφανοτροφείο, καθώς ο ίδιος εργαζόταν ως πλανόδιος πωλητής. Η Coco μεγάλωσε με τις μοναχές που της έμαθαν την τέχνη για την οποία αργότερα έλαβε αναγνώριση παγκόσμιου βεληνεκούς, το ράψιμο. Το υποκοριστικό όνομα “Coco” έμεινε από την σύντομη καριέρα της ως τραγουδίστρια.

Το 1910 αποτέλεσε χρονιά ορόσημο για την Coco Chanel αφού άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Rue Cambon στο Παρίσι, όπου ξεκίνησε να πουλάει καπέλα. Αργότερα άνοιξε κι άλλα καταστήματα και ασχολήθηκε με το να δημιουργεί ρούχα. Τη δεκαετία του 1920 η Chanel παρατηρούσε την επιχείρησή της να βρίσκεται σε ακμάζουσα και ανοδική πορεία. Την ίδια περίοδο κυκλοφόρησε και το πρώτο της άρωμα, το Chanel No.5, το πρώτο στην ιστορία που φέρει το όνομα σχεδιαστή. Η ίδια η Chanel εξήγησε κάποτε τη σπουδαιότητα του αρώματος με την εξής φράση «Είναι αόρατο, αξέχαστο, απόλυτο αξεσουάρ της μόδας που προαναγγέλλει την άφιξή σας και παρατείνει την αναχώρησή σας».

Η επιτυχία του εν λόγω αρώματος αποδείχθηκε διαχρονική και ο χαρακτηρισμός που του αρμόζει «κλασικό». Πρόκειται για το γυάλινο μπουκαλάκι με το χρυσαφένιο υγρό περιεχόμενο, την ιδιαίτερη και ξεχωριστή μυρωδιά, χαρακτηριστικά που το κάνουν σταθερά ακριβό δίχως να υποβαθμίζεται από την άφιξη άλλων αρωμάτων στην αγορά. Η καθαριότητα είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό του Chanel No.5.  Η μυρωδιά σαπουνιού και καθαρού δέρματος ήταν χαρακτηριστικά της Coco. Όταν αποφάσισε να παραγγείλει ένα άρωμα για τους εκλεκτούς της πελάτες, κάτι που ήταν σύνηθες εκείνη την περίοδο στους οίκους μόδας, θεώρησε σημαντικό να έχει φρεσκάδα, ωστόσο δυσκολευόταν να βρει τον αρωματοποιό που θα κατάφερνε να πετύχει αυτό που οραματίστηκε.

Την περίοδο εκείνη οι χημικοί είχαν καταφέρει να απομονώσουν τις χημικές ουσίες με το όνομα «αλδεΰδες» που ήταν εφικτό να δημιουργήσουν αρώματα φρεσκάδας, όμως δίσταζαν να τις χρησιμοποιήσουν λόγω της ισχύς τους. Η Chanel προσηλωμένη στον στόχο της δε σταμάτησε να αναζητά τον ιδανικό αρωματοποιό, μέχρι που βρήκε τον Beaux, ο οποίος ήταν τολμηρός και περίεργος τεχνίτης και δέχτηκε την πρόκληση που του έθεσε η Chanel. Ο Beaux εργάστηκε αρκετούς μήνες μέχρι να τελειοποιήσει το νέο άρωμα και κατέληξε σε 10 δείγματα, τα οποία παρουσίασε στη Chanel αριθμημένα από το 1 έως 5 και 20 έως 24. Το εκλεκτό για εκείνη ήταν «ο αριθμός 5».

Φήμες θέλουν το τελικό άρωμα να ήταν αποτέλεσμα εργαστηριακού λάθους. Ο βοηθός του Beaux είχε προσθέσει μια δόση αλδεΰδης σε ποσότητα που δεν είχε ξαναχρησιμοποιηθεί. Ο συγγραφέας του “The Secret of Chanel No 5”, Tilar Mazzeo, αποκάλυψε ότι η Chanel το επέλεξε καθώς ένα από τα χαρακτηριστικά των αλδεϋδών είναι η μυρωδιά σαπουνιού. Η Chanel είπε για το άρωμα «Ήταν αυτό που περίμενα. Ένα άρωμα σαν κανένα άλλο». Το άρωμα με γιασεμί, τριαντάφυλλο, σανταλόξυλο και βανίλια, ήταν μια στιγμή επιτυχίας που οφείλεται εν μέρει και στις ικανότητες της Chanel.

Το No. 5 που ήταν μια ανατρεπτική στιγμή στην ιστορία του αρώματος, έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο κοινό σε ένα δημοφιλές πολυτελές εστιατόριο στη Ριβιέρα, όπου η Chanel γευμάτιζε με τον Beaux και φίλους προκειμένου να γιορτάσουν τη δημιουργία του. Η ίδια ψέκασε με το άρωμα γύρω από το τραπέζι τους και όσοι περνούσαν σταματούσαν και ρωτούσαν ποιο άρωμα ήταν αυτό, καθώς μύριζαν κάτι που ποτέ πριν δεν είχαν μυρίσει. Σημειώνεται ότι η επιτυχία του αρώματος διαπιστώνεται αν αναλογιστεί κανείς ότι είχε την ακριβότερη πρώτη διαφήμιση της εποχής εκείνης, η οποία έλαβε χώρα το 1969 στη Νέα Υόρκη και διαρκούσε ελάχιστα δευτερόλεπτα, ενώ οι Αμερικανοί στρατιώτες με το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έκαναν ουρές στο Παρίσι για να το αγοράσουν δώρο στις γυναίκες τους.

Αναζητώντας κάποιος την ιστορία του θρυλικού αρώματος που με την τόσο λιτή συσκευασία και με το τόσο απλό όνομα, αντικατοπτρίζει την πολυπλοκότητα της εκάστοτε σύγχρονης γυναίκας θα διαπιστώσει ακόμη ότι για την παραγωγή μόλις 1,5 κιλού από το Chanel No.5 απαιτείται ποσότητα ενός τόνου λουλουδιών και συγκεκριμένα το φυτό Υλάνγκ Υλάνγκ από τη Μαδαγασκάρη που καρποφορεί για διάστημα 3 εβδομάδων ανά έτος και γιασεμί από την Grasse. Ένα ακόμη αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του, το λιτό μπουκαλάκι όπου συσκευάζεται το άρωμα, το οποίο κρύβει μία θλιβερή ιστορία. Η θλιβερή ιστορία έγινε γνωστή από το BBC και αφορά τον χρηματοδότη της πρώτης boutique της Chanel στο Deauville και φίλο της, Arthur “Boy” Capel. Ο Arthur περιφερόταν μονίμως με ένα μπουκαλάκι ουίσκι και δυστυχώς απεβίωσε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1919. Όταν το 1921 ήρθε η ώρα να επιλέξει τη συσκευασία του Chanel No.5 το μπουκαλάκι που της θύμιζε τόσο τον φίλο της θεωρήθηκε ιδανικό.

Chanel No. 5, λοιπόν! Ένα άρωμα, μια ολόκληρη ιστορία!

Συντάκτης: Άννη Παναγιώτου
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.