Σίγουρα σ’ όλους μας έχει συμβεί να βρισκόμαστε στην πύλη αναχώρησης πριν την επιβίβαση για κάποια πτήση και να προσπαθούμε να σιγουρευτούμε ότι είμαστε στη σωστή πόρτα και πολλές φορές μπερδευόμαστε απ’ τα διάφορα νούμερα πτήσεων για τον ίδιο προορισμό. Σωστά;

Ας πάρουμε το παράδειγμα ότι έχει έρθει η πολυπόθητη στιγμή να δεις τη Ρώμη από κοντά. Έχεις κλείσει τα εισιτήρια με μια συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία, κάνεις check in, προετοιμάζεσαι για το τι θα πάρεις μαζί σου, τι ώρα κλείνει η πόρτα επιβίβασης, ποια είναι τα καλύτερα εστιατόρια για μακαρονάδα, τι ώρα θα πας να δεις τα αξιοθέατα κ.ο.κ. Λίγη ώρα πριν επιβιβαστείς στο αεροπλάνο συνειδητοποιείς ότι στην οθόνη αναχωρήσεων φαίνεται ο αριθμός της πτήσης σου και σε άλλες τρεις αεροπορικές εταιρείες. Κι εκεί είναι που σε πιάνει το πρώτο σοκ αλλά καθησυχάζεσαι όταν σού λένε ότι βρίσκεσαι στο σωστό σημείο. Και φτάνει η ώρα που μπαίνεις στο αεροσκάφος και το προσωπικό είναι από άλλη αεροπορική εταιρεία. Τι έχει συμβεί εκεί;

Είναι μια απ’ τις περιπτώσεις που επέλεξες την πτήση κοινού κωδικού, ή αλλιώς codeshare. Για να το εξηγήσουμε με πιο απλά λόγια, μια αεροπορική εταιρεία, έχει πάντα μια βάση. Και για να πραγματοποιεί πτήσεις πρέπει πάντα να περνάει απ’ αυτή τη βάση. Για παράδειγμα, ο εθνικός αερομεταφορέας της χώρας μας είναι η “Αegean”, άρα όλες οι πτήσεις της “Αegean” περνούν πάντα απ’ την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. Αντίστοιχα η “Iberia” περνάει πάντα από Ισπανία κ.ο.κ.

Ας το δούμε όμως πιο συγκεκριμένα:

Το παράδειγμα που χρησιμοποιήσαμε είναι η Ρώμη οπότε η αεροπορική εταιρία θα προγραμματίσει έναν αριθμό πτήσεων ανάλογα με τη ζήτηση. Ας υποθέσουμε πως προγραμματίζει τρεις πτήσεις την ημέρα, όμως παρατηρεί ότι υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για τον συγκεκριμένο προορισμό γι’ αυτό προτείνει και σε άλλη αεροπορική εταιρεία που κάνει το ίδιο δρομολόγιο να της δανείσει διαθεσιμότητα θέσεων στο δικό της αεροσκάφος. Το κόστος συνήθως είναι μεγαλύτερο κι αναμενόμενο θα έλεγε κανείς. Έτσι όταν διαλέγουμε πτήσεις απ’ την εταιρεία Α θα βρούμε μια λίστα από διαθέσιμες πτήσεις για να κάνουμε κράτηση. Κάποιες θα γίνονται απ’ την ίδια αεροπορική εταιρεία και κάποιες άλλες θα εξυπηρετούνται από την αεροπορική Β.

Ένας ακόμη λόγος είναι πως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην πτήση που ταξιδεύουμε απ’ την Αθήνα προς τη Ρώμη δεν είναι δεδομένο ότι όλοι οι επιβάτες έχουν ξεκινήσει απ’ την Ελλάδα για να πάνε Ιταλία. Αυτός που θα καθίσει στα αριστερά σας είναι πολύ πιθανόν να συνεχίζει το ταξίδι του για Αμερική, άρα είναι πολύ πιθανόν να έκλεισε το εισιτήριο με μια αμερικανική αεροπορική η οποία επέλεξε την ιταλική ή ελληνική αεροπορική εταιρεία αντίστοιχα για να μοιραστεί ένα μέρος του αεροσκάφους τους και να εξυπηρετήσει τον επιβάτη που φεύγει από Ελλάδα.

Αυτό γίνεται αφού η αεροπορική εταιρεία δε θα μπορούσε να πραγματοποιήσει ένα δρομολόγιο που δεν περνάει από ΗΠΑ. Στα δεξιά πάλι ίσως να κάθεται κάποιος που έρχεται από τη Ρουμανία με τον εθνικό αερομεταφορέα της χώρας (Tarom) και στην Αθήνα αλλάζει αεροσκάφος για να πάει στην Ιταλία πάντα χρησιμοποιώντας μια πτήση codeshare.

Πώς αναγνωρίζουμε μια πτήση codeshare;

Μπορούμε ν’ αναγνωρίσουμε μια πτήση codeshare αν είμαστε προσεκτικοί στις λεπτομέρειες. Σαν αριθμό πτήσης θα βλέπουμε πάντα τα δύο αρχικά γράμματα της αεροπορικής Α αλλά αν προσέξουμε από κάτω διευκρινίζει ότι η πτήση γίνεται απ’ την αεροπορική Β. Συνήθως αυτές οι πτήσεις έχουν τέσσερα νούμερα ενώ υπό κανονικές συνθήκες είναι τρία. Επίσης, αυτό είναι κάτι που το επιλέγουν να το κάνουν μεταξύ τους αεροπορικές εταιρείες που ανήκουν σε μια κοινή ομάδα όπως της “Star Alliance” ή της “Sky Team”. Οι γνωστές low cost δεν το συνηθίζουν.

Φυσικά, υπάρχουν κάποιες διαφορές ανάλογα την επιλογή που θα κάνουμε. Όσον αφορά την πολιτική ακύρωσης κι αλλαγής, υπεύθυνη είναι η αεροπορική Α. Αυτή δηλαδή απ’ την οποία αγοράσαμε το εισιτήριο. Ακόμα και σε περίπτωση ακύρωσης ή αλλαγής για λόγους ανωτέρας βί@ς πρέπει ν’ απευθυνθούμε σ’ αυτούς. Όσον αφορά όμως τα γεύματα, τη θέση στο αεροσκάφος, τις διαστάσεις χειραποσκευής, το check in κι ότι αφορά την εμπειρία μας στην πτήση αναφερόμαστε στην αεροπορική εταιρεία Β. Ακόμα και στην περίπτωση που είστε τακτικοί επιβάτες κάποιου προγράμματος επιβράβευσης αεροπορικής, τα μίλια που θα πιστωθούν στον λογαριασμό σας θα είναι με βάση το ναύλο της εταιρείας Β. Οι κανόνες του προγράμματος βέβαια θα πηγαίνουν πάντα με βάση εκείνον που το έχει δημιουργήσει.

Τώρα ξέρουμε λοιπόν τι προτεραιότητες θέλουμε να βάλουμε στο ταξίδι μας και δεν υπάρχει κανένας λόγος να αγχωθούμε για το αν η πτήση μας θα είναι codeshare ή όχι. Το μόνο που απομένει είναι να διαλέξουμε τον επόμενο προορισμό μας και να πετάξουμε!

Συντάκτης: Μαργαρίτα Δυναμίδου
Επιμέλεια κειμένου: Ανδρέας Πετρόπουλος