Τα παιδιά των αιθέρων, οι αεροσυνοδοί, είναι ένα επάγγελμα που συνοδεύεται στο μυαλό μας από αρκετή αίγλη και πολυτέλεια. Ένα επάγγελμα ονειρικό, με ταξίδια, περιπέτεια κι εικόνες από όλο τον κόσμο. Ωστόσο, όπως όλα, έχει κι αυτό τα δικά του μυστικά, δυσκολίες κι ευτράπελα. Από τα τρελά κι ασυνήθιστα ωράρια εργασίας μέχρι την επαφή με εκατοντάδες ανθρώπους ανά μέρα, αυτοί οι επαγγελματίες έχουν πολλά να εξιστορήσουν.  Συζητώντας με τους ανθρώπους που βρίσκονται εκεί, και που για να τους προστατεύσουμε θα κρατήσουμε ανώνυμους, συλλέξαμε κάποιες χρήσιμες πληροφορίες και τη δική τους αλήθεια.

 

Η εκπαίδευση

Η εκπαίδευση για το συγκεκριμένο επάγγελμα διαρκεί 1 με 1,5 μήνα ανάλογα τον τύπο αεροσκάφους και την εταιρεία. Απαιτεί πολλαπλές γνώσεις και πολύ διάβασμα καθώς τα πληρώματα πρέπει να γνωρίζουν όλα τα μέρη του αεροσκάφους και τις λειτουργίες του, στο εσωτερικό του αεροπλάνου. Μαθαίνουν όλα τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν σε οποιαδήποτε κατηγορία έκτακτης ανάγκης όπως μια έκτακτη προσγείωση, μια φωτιά την οποία καλούνται να σβήσουν, ένα ιατρικό συμβάν καθώς εκπαιδεύονται πλήρως σε πρώτες βοήθειες ή μια πιθανή εκκένωση του αεροπλάνου την οποία πρέπει να φέρουν σε πέρας σε λίγα μόνο λεπτά. Κι αυτά είναι μόνο μερικά από αυτά που βλέπουν και μαθαίνουν στην εκπαίδευσή τους, η οποία πολλές φορές έχει στρες και δεν είναι βαρκάδα στη λίμνη.

 

Η εμφάνιση

Δυστυχώς, όλα αυτά τα χρόνια υπάρχει μια σύνδεση των αεροσυνοδών με τις διαστάσεις και την εμφάνιση μοντέλου. Οι αεροσυνοδοί όμως δεν είναι μοντέλα ούτε κάνουν πασαρέλα μέσα στην καμπίνα. Η κύρια δουλειά τους είναι η ασφάλεια των επιβατών και του αεροσκάφους κι από εκεί και πέρα η εξυπηρέτησή τους και το να έχουν μια όμορφη εμπειρία στο ταξίδι τους. Πολλές εταιρείες σε παλαιότερα χρόνια άλλα και ως σήμερα ζητούν συγκεκριμένο ύψος, βάρος, χαρακτηριστικά. Αυτά συνοδεύονται πολλές φορές κι από άβολες στολές και ψηλά τακούνια, σε ένα επάγγελμα με πολλή ορθοστασία και πίεση στα άκρα λόγω ύψους. Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μια αλλαγή σε όλο αυτό, με τις εταιρείες να ρίχνουν τα επίπεδα ύψους και να τα κρατούν σε ένα πρακτικό επίπεδο με βάση την καμπίνα του αεροπλάνου, άλλα και να διαθέτουν μεγαλύτερα νούμερα στις στολές τους. Γίνεται σιγά σιγά και η άφιξη πιο στρωτών κι άνετων παπουτσιών, οπότε αν δε σε ψήνουν τα ψηλά τακούνια, ή δεν τα περπατάς, δε χρειάζεται να αγχώνεσαι (πια).

 

Σωστικά μέσα- κανονισμοί

Δυστυχώς, όποιος και να έχει ταξιδέψει έστω και μια φορά με αεροπλάνο στη ζωή του βλέπει ότι από άποψη νοοτροπίας δεν το έχουμε το άθλημα. Η επίδειξη των σωστικών μέσων δεν είναι κάτι το αστείο ή υλικό για στόρι στο ίνσταγκραμ. Είναι δύο λεπτά τα οποία μπορούν να σε βοηθήσουν να γνωρίζεις πώς θα σώσεις τη ζωή σου και των ανθρώπων που αγαπάς. Γίνονται γιατί έχουν σώσει ανθρώπους. Και σε όσους χλευάζουν και λένε αν πέσει το αεροπλάνο αυτό θα μας σώσει, να πούμε πως το 70 με 80% των αεροπορικών ατυχημάτων γίνεται σε φάση απογείωσης ή προσγείωσης, οπότε ναι, αυτό μπορεί και να σε σώσει. Διθυραμβικούς καβγάδες επίσης έχουν κάνει τα πληρώματα για τις εξόδους κινδύνου και για το ότι πρέπει άκουσον άκουσον να βρίσκονται όλα τα προσωπικά αντικείμενα όσων κάθονται σε αυτές στα ντουλάπια για απογείωση και προσγείωση με τους επιβάτες να ειρωνεύονται, να φωνάζουν και να μη θέλουν να τα αποχωριστούν (my precious!). Αυτό συμβαίνει γιατί σε μια πιθανή εκκένωση αυτές οι πόρτες δεν πρέπει να έχουν οποιοδήποτε εμπόδιο μπροστά τους. Μας είναι επίσης πολύ δύσκολο να βάλουμε ζώνη και να ακολουθήσουμε τους κανόνες που μας υποδεικνύουν αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι κάνουν τη δουλειά τους και ό,τι λένε, το λένε γιατί έτσι πρέπει απλά να γίνει.

 

Επιβίβαση-βαλίτσες- καθυστερήσεις

Γνωρίζατε ότι στις περισσότερες εταιρείες οι αεροσυνοδοί πληρώνονται μόνο τις ώρες πτήσεων; Αυτό σημαίνει πως η πληρωμή τους ξεκινάει από την ώρα της απογείωσης έως την ώρα της προσγείωσης. Ναι, καλά ακούσατε. Οπότε την επόμενη φορά που θα έχετε καθυστέρηση στην πτήση σας και θα τα βάλετε με το πλήρωμα σκεφτείτε πριν μιλήσετε πως κι αυτοί οι άνθρωποι αργούν να σχολάσουν και να πάνε στα σπίτια τους και στις οικογένειές τους και ταυτόχρονα δεν πληρώνονται καν γι’ αυτό. Δεν ξέρουμε πώς κατάφεραν κάτι τέτοιο οι αεροπορικές άλλα είναι απορίας άξιο.  Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι αεροσυνοδοί δεν πληρώνονται για την ώρα πριν που πρέπει να βρίσκονται στο αεροδρόμιο που αυτό κυμαίνεται από 45 λεπτά με μια ώρα πριν την απογείωση, καθώς και την επιβίβαση του αεροπλάνου, ένα από τα πιο απαιτητικά κομμάτια της μέρας τους. Απαιτητικό δε λες τίποτα, βασικά, καθώς βλέπουν κόσμο να περνάει ο ένας πάνω από τον άλλον μπαίνοντας από λάθος πόρτες, βαλίτσες να περιπλανιούνται από εδώ κι από εκεί ψάχνοντας μια γωνίτσα να χωθούν, επιβάτες να παίζουν τέτρις στα ντουλάπια, άλλους να τοποθετούν αργά και βασανιστικά τα πράγματά τους και να διπλώνουν με επιμέλεια τα παλτουδάκια τους και να τα τοποθετούν στα ντουλάπια, όσο από πίσω να περιμένουν 50 άτομα να επιβιβαστούν. Παιδιά να μην κάθονται με τους γονείς τους καθώς δεν έκλεισαν τις θέσεις τους μαζί κι αυτά είναι λίγα από τα πράγματα που πρέπει να λύσουν κάθε φορά.

Εδώ, πρέπει να αναφερθεί και κάτι πολύ βασικό που οι περισσότεροι δε γνωρίζουν. Οι αεροσυνοδοί απαγορεύεται να σηκώνουν βαλίτσες. Έχει να κάνει με την υγεία και την ασφάλειά τους. Αυτοί οι άνθρωποι βλέπουν εκατοντάδες βαλίτσες καθημερινά, οπότε εάν σήκωναν και τακτοποιούσαν τις μισές, σε λίγο διάστημα θα είχαν σοβαρά προβλήματα υγείας. Δεν είναι δουλειά τους να το κάνουν όπως πολλοί πιστεύουν. Θα βοηθήσουν από ευγένεια έναν άνθρωπο που για λόγους υγείας κυρίως δεν μπορεί, άλλα ακόμα και γι’ αυτό υπάρχουν ειδικές υπηρεσίες σε όλα τα αεροδρόμια.

 

Εμπειρίες- Ευτράπελα

Το συγκεκριμένο επάγγελμα όπως όλα τα επαγγέλματα που έρχεσαι σε επαφή με κόσμο, εμπεριέχει πολλές κι ενδιαφέρουσες συζητήσεις. Όχι κανένας τους δε γνωρίζει πάνω από πού περνάμε τώρα. Ειδικά αν τρέχουν σαν τους τρελούς να εξυπηρετήσουν, χάνουν κάθε αίσθηση χρόνου και τόπου. Επίσης, οι πιλότοι γνωρίζουν καθώς το βλέπουν σε μια οθόνη μπροστά τους όχι επειδή τους μιλούν τα σύννεφα. Όχι δεν μπορούν να ανοίξουν το παράθυρο γιατί ζεσταίνεστε ή για να καπνίσετε ή δε γνωρίζουν τι ποικιλία φυτού είναι τα χωράφια που βλέπουμε (true story!). Επίσης, δεν έχουν γάλα φόρμουλα, πάνες, σερβιέτες και δυστυχώς δε διαθέτουν προϊόντα σουπερ μάρκετ πάνω στο αεροσκάφος. Ούτε νυχοκόπτες έχουν άλλα αυτό δε σας εμποδίζει από το να κάνετε το απαραίτητο πεντικιούρ μέσα στο αεροπλάνο. Να μην πούμε για την κυκλοφορία γυμνής πατούσας παντού σε ένα χώρο που πατάνε με τα παπούτσια τους εκατοντάδες άνθρωποι. Και μιας και πιάσαμε αυτό το θέμα, να μην πούμε για τις εικόνες που βλέπουν οι αεροσυνοδοί στις τουαλέτες, καθώς μπορεί να σας πετυχαίνουμε και στο φαγητό!

 

Αυτοί που σηκώνονται στην προσγείωση

Αυτό έπρεπε να έχει ένα δικό του section, μην πούμε και άρθρο! Μια ερώτηση μόνο: Γιατί; Γιατί σε ένα αεροπλάνο που ακόμα κινείται, που οι πόρτες είναι κλειστές, που δεν έχουν μπει σκάλες κι όλοι οι υπόλοιποι επιβάτες κάθονται, εσύ να σηκωθείς θέτοντας τον εαυτό σου σε κίνδυνο και τους γύρω σου; Σε τι θα βοηθήσει και πώς θα κατέβεις πιο γρήγορα από ένα αεροπλάνο που όλοι θα αποβιβαστούν ταυτόχρονα; Αποτελεί ακόμα ένα καθημερινό φαινόμενο κι ένα ανεξήγητο μυστήριο.

Το συγκεκριμένο επάγγελμα μπορεί να προσφέρει πολλές όμορφες στιγμές, ταξίδια, εικόνες, αλλά και σου γνωρίζει νέα μέρη κι ανθρώπους ανοίγοντας τους ορίζοντές σου, ενώ βοηθά στο να καταπολεμήσεις στερεότυπα και προκαταλήψεις για λαούς και μέρη τα οποία καν δε γνώριζες. Μαθαίνεις, αισθάνεσαι και σκέφτεσαι διαφορετικά κάθε μέρα. Έχει και πολλές δύσκολες στιγμές με συγκρούσεις, καθυστερήσεις, κουραστικά ωράρια, μεγάλη καταπόνηση του οργανισμού λόγω των συνθηκών δουλειάς. Όπως όλες οι δουλειές, έχει θετικά και αρνητικά. Ας εστιάσουμε στο ότι αυτοί οι άνθρωποι έχουν εκπαιδευτεί για να μας προστατεύουν και να μας σώσουν τη ζωή αν χρειαστεί. Οπότε αυτό, τους κάνει κομματάκι πιο εντυπωσιακούς στα μάτια μας, όπως και να το κάνουμε!

Συντάκτης: Ισμήνη Κ.
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου